OSB tafel

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Goedemorgen allen,

Ik dacht, laat ik mijn eerste grote project maar eens delen :) Het is nog niet af, maar het begint erop te lijken. Wij wilden al langer een nieuwe eettafel, en mijn vrouw wou graag dat die uit OSB gemaakt zou worden. Na wat rondgekeken te hebben op pinterest en wat gedacht en geschetst te hebben werd het hoog tijd om ook aan de slag te gaan!

00_Gezaagd.jpg
Bij de bouwmarkt een plaat laten verzagen. Lekker makkelijk!

01_verderzagen.jpg
Volgende keer zou ik het nog verder op maat laten zagen, nu was alleen het blad de juiste dimensies, de rest heb ik met de hand gezaagd. Met mijn nummer 7 rijschaaf heb ik de gezaagde kanten daarna netjes afgewerkt, dat ging eigenlijk beter dan ik had gedacht.

02_frameBasis.jpg
Eerste deel van het onderframe: ik laat het frame naar de uiteinden taps toelopen.

03_FrameVerbindingen.jpg
Schuifverbindingen, werken beter dan ik had gehoopt.

04_FrameGemonteerd.jpg
Frame past netjes in elkaar. Poten klemmen tussen twee stroken.

05_FrameMetpoten.jpg
Frame met poten. Zoals je ziet had ik iets beter moeten nadenken over waar de gaten te boren voor de poten te beverstigen...

06_MettafelBlad.jpg
Zo moet hij eruit komen te zien.

07_Metstoeltjes.jpg
Ik vind de gekleurde stoeltjes er wel leuk bij staan.

Nu moet 'ie nog afgewerkt. OSB is een interessant materiaal. Ik merk dat ik nog even moet nadenken hoe ik de poten wil verstevigen. De tafel wiebelt erg in de lengterichting omdat de 18 mm OSB weinig stevigheid biedt. Ik denk ervoer om er een extra strook OSB tegenaan te zetten aan de buitenkant. Verder denk ik erover om de randen af te ronden, en dan werk ik 'm af mat een krasvaste transparante lak. En het blad moet nog vastgezet aan het frame. Daarvoor denk ik erover om binnenin het frame een lat te bevestigen waar ik van onderuit met schroeven het blad vastzet.
Al met al ben ik er best tevreden over maar heb ik wel al ideeen over hoe ik de volgende zou maken. Eerst deze verder afwerken!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Leuk hoor. Inderdaad die stoelen passen er goed bij!

Dat de tafel in de lengterichting niet stabiel is is niet vreemd. OSB ( of andere plaat of plank ) is niet sterk in die richting.
Daarom zijn tafelpoten vaak vierkant.

Gelukkig zit je er niet om te huilen en bijt door op zoek naar een oplossing.
Ikzelf denk dat je het beste af bent met 2 extra lagen OSB. De eerste dik je de poot mee op zodat de dikte gelijk is met de dwarsligger.
De volgende laag OSB laat je weer doorlopen op die ligger. Die plaat is dus identiek aan de poot die je nu al hebt. ( heb je de mal nog?)

De middelste laag is niet heel belangrijk voor de sterkte, maar die buitenste wel, daarmee crëeer je een soort koker. Maar een kier tussen die lagen is niet praktisch ivm stof en ziet er ook niet uit denk ik. Vandaar de middelste laag en die maakt het nog iets sterker.

Inderdaad goed aflakken, want de kopse kanten willen nog wel eens vervelend splinteren.
Misschien epoxy een idee?


PS, als je die twee lagen aanbrengt heb je ook de mogelijkheid om je bouten te herschikken.
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb alvast een volgend project gevonden!

3a21885abcfbaad61ed7daacf69e75c3.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Om stevigheid in die poten te krijgen, zou je een strook van minsten 4 cm haaks op de lengterichting van de poten kunnen zetten.
Een strook erop lijmen is te weinig. Twee lukt wel. Hij moet dan wel tot boven doorlopen. Tenzij je hem echt strak tegen de bovenkant krijgt, maar dan nog?
 

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Hallo allen,
Bedankt voor de tips. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de poten te verstevigen door een strip OSB tegen de buitenkant van de poot te bevestigen, en die strak aan te laten sluiten op het frame waar het tafelblad op rust. Dit zorgt voor extra stijfheid van de poot door de verdubbeling van de dikte, maar ook door de bewegingsvrijheid tegen te werken waar de extra strip aansluit op het tafelblad frame. Nog steviger was het geweest om dit aan allebei de kanten te doen maar dat leek mij een beetje te robust worden. Doordat bij de poot aan de andere kant de strook aan de tegengestelde zijde bevestigd wordt, worden de tafel in twee richtingen verstevigd.

Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat. De stijfheid is aanzienlijk verbeterd, en de iets dikkere poten staan eigenlijk ook beter dan de enkele OSB; de poten waren eerst wat ielig

Schets:
Dwarsdoorsnede.JPG

Resultaat:
20160406_202024_resized_1.jpg

20160406_202037_resized.jpg

Ik twijfel nog even of ik de randen af wil ronden (wel/niet, alleen blad, zowel blad als poten), daar slaap ik nog een nachtje of twee over. Nu nog schuren en dan werk ik 'm af met een transparante krasvaste lak.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
IMG-20150313-WA0002.jpg
Mooie tafel geworden! Ik heb er zelf ook een gemaakt met een werktekening die ik op internet heb gevonden en hij staat als een huis! Leuk om te zien dat iemand anders OSB ook kan waarderen! Deze is helemaal afgelakt met parketlak, hij is daardoor wat donkerder en afneembaar geworden!

Doordat je poten parallel staan zijn ze wiebelig geworden denk ik. Bij mij staan ze van elkaar weg waardoor er geen beweging 1 kant op mogelijk is. Maar prima opgelost toch bij de jouwe?
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Ik heb trouwens de poten allemaal recht gehouden maar de rand van het blad aan de onderkant een hoek af gefreesd. Ik vindt hem hierdoor mooier geworden maar smaken verschillen. Hier nog een fototje waardoor je de schuine kanten van het blad beter kan zien.

IMG-20150309-WA0003.jpg
 

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Wow, gaaf design, bedankt voor het delen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik met een half idee in m'n hoofd en wat schetsen aan de slag ben gegaan. De dimensionering van het blad ben ik uiteindelijk niet helemaal tevreden over, en ik twijfel nog een beetje of ik in een versie 2.0 de layout van het frame waar het blad op rust hetzelfde zou doen. Deze is voor in onze veranda, maar mijn vrouw wil er ook eentje voor binnen als eettafel. Ik denk dat we deze een tijdje gaan uitproberen en dat ik dan met de new & improved versie aan de slag ga. Ik heb trouwens ook een parketlak die 'm iets donkerder zal maken, leuk om te zien bij jou hoe dat uitkomt. Ik was een beetje bang dat hij te donker zou worden maar nu ik het zie vind het niet gek eigenlijk.

*edit*
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe je 'm afgemonteerd hebt: heb je ook met schroeven/bouten gewerkt, of heb je alles verlijmd?
 
Laatst bewerkt:

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
De meeste onderdelen heb ik verlijmd helemaal bovenin het frame heb ik op een paar plaatsen een schroef gebruikt om de poten te fixeren, die zitten toch buiten zicht maar zonder was het denk ik ook stevig genoeg geworden. En het blad heb ik met een paar hoekijzers vastgemaakt aan het frame.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.