Lijmresten verwijderen van tafelblad

heidivanhout

Nieuw lid
27 mrt 2016
14
1
Hallo,
Ik heb eiken planken verlijmd tot een tafelblad met bruislijm. Het lukt me maar niet om de lijmresten in de naden volledig weg te krijgen. Ik heb de grote klodders eerst weggestoken met een scherpe beitel en vervolgens het tafelblad geschuurd met een excentrische schuurmachine. Wie heeft tips om de laatste resten lijm uit de naden te krijgen?
Zie de foto's.
Groet,
Heidi
foto 1.jpgfoto 2.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Weet je zeker dat de naden dicht zijn? Het lijkt namelijk alsof er een paar mm ruimte is. En dat je dus de gaatjes van de bruislijm ziet.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Het lijkt inderdaad alsof de delen niet helemaal strak tegen elkaar aan zitten. De meest drastische oplossing zou dan ook zijn: open zagen, schaven en opnieuw verlijmen. (Bij voorkeur met gewone witte houtlijm (PVAC)) en dan beter klemmen dan de eerste keer.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Uitgeharde PU lijm lost op in, ik meen, aceton... Je moet dan wel voorzichtig te werk gaan anders trekt de opgeloste lijm mét het oplosmiddel in je hout. Ik zou, zoals Wim suggereert met een schraapstaal aan de gang gaan - eventueel verslepen zodat het precies in de groef past. Het lijkt alsof de planken afgeschuind zijn. Als het echter kieren over de hele diepte van de lijmverbinding zijn dan zou ik idd de zaak openzagen, schaven en opnieuw verlijmen met witte houtlijm.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Zoals al eerder gezegd hier, de naad sluit niet goed, de oplossing is doorzagen op de naad, vlakken en opnieuw lijmen met gewone houtlijm.

Groet Pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Gewoon met een verfkrabber. Is de makkelijkste weg. Hij moet wel scherp zijn en rustig schrapen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum!

Omdat je met planken met afgeronde kanten werkt is dit inderdaad een lastig probleem, zeker met bruislijm. Ik ken dit van verbindingen die ik maak met afgeronde kanten. Meestal plak ik die zover mogelijk af met tape voordat ik ze in elkaar lijm. De eventuele restjes krab ik weg met een driehoekige verfkrabber. Inderdaad rustig aan dan, zodat je het hout niet beschadigd.

Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als de facetkantjes horen, zou ik er met een puntfrees langs een lat of lineaal, langs gaan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je zoals Henk Verhaar zegt gaat oplossen in aceton of nagellak remover plak dan tape naast de lijmresten zodat je tafel zo min mogelijk aangetast wordt.
 

heidivanhout

Nieuw lid
27 mrt 2016
14
1
Inderdaad, afgeronde ramden zijn het. Maar het is gelukt! Dank voor alle tips. Heb het geprobeerd met een dremel puntfreesje en dremel schuurpinnetje. Beide geen succes. Uiteindelijk gelukt met mini vijltjes en een mini priempje. Heel gepriegel maar het ziet er nu ok uit. Volgende keer voorzichtiger met de lijm. De tip met afplaktape ga ik ook zeker eens proberen.
Welke lijm gebruiken jullie? Ik heb de constructie bruislijm gebruikt, maar ik lees dat de witte ook kan? Is die wel net zo stevig? De planken die ik lijm zijn meestal eiken en 4 cm dik. Voordeel van de witte is dat hè het toch meteen kan afvegen als je knoeit? Of is jullie ervaring anders?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Heidi; ik ga je iets uitleggen over lijm.
De gewone witte houtlijm D2 of D3 is voor binnen prima.
Als je een Action in de buurt hebt koop dan de witte houtlijm daar, die is goedkoop en goed en anders koop je bijv bij praxis of gamma.
Het belangrijkste bij lijmen is dat je planken vlak en haaks zijn want hoe beter het sluit, hoe beter de verbinding.
En een verbinding met witte houtlijm is behoorlijk sterk.
Als je lijmt dan zoals Fons al zei is het handig dat je schilderstape gebruikt, als je dan lijmt smeer net een mm of 2 van de rand af want als je inklemt dat wordt toch de lijm naar buiten geperst.
Dan na het klemmen meteen de lijm verwijderen dus als je tape hebt geplakt trek je dat zo weg en je hebt bijna geen lijmresten, de laatste resten die eventueel op het hout zitten meteen met een vochtige doek weghalen want uitgeharde lijm is veel meer werk.
Misschien ten overvloede; als je planken verlijmt kijk dan naar de kopse kante want de jaarringen die moeten om en om liggen dus hol en bol.
Als je daar niet op let dan is er een gerede kans dat je tafel hol of bol gaat staan.
Eventueel als het nog wat nieuw voor je is kijk dan op youtube hoe je een tafel verlijmt, daar leer je ook veel van.

Succes.
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
je geeft aan dat je bruislijm hebt gebruikt, heb je dit met een bewuste keuze gebruikt? bruislijm doe zoals de naam het al zegt, het bruist, er komen luchtbelletjes vrij in de lijm zodat deze uitzet. bij het uitharden blijven deze belletjes bestaan. wanneer je een (kleine) kier tussen de 2 te verlijmen vlakken hebt zal deze gevuld worden met bruislijm en zal je deze altijd blijven zien.met witte houtlijm zal er of een kier ontstaan of als er genoeg houtlijm tussen zit zal deze opdrogen, bij beide zal je de naad altijd duidelijk zien. als je een bijna onzichtbare naad wil zal je de planken vrijwel 100% recht, vlak en haaks moeten hebben wil je dit voor elkaar krijgen. deuvels, lamello's en domino's helpen tegen het verschuiven/drijven van de planken waardoor je meer klemkracht kan zetten op de planken, dit help bij kleine oneffenheden over grote lengtes omdat je de plank dan marginaal kan buigen.

indien bovenstaande van toepassing is (de naad moet zo onzichtbaar mogelijk zijn) raad ik je aan het blad op de naad door te zaken (het liefste met een tafelzaag of een cirkelzaag met lineaal) opnieuw haaks en recht schaven (hiervoor zou je die lineaal goed kunnen gerbuiken) en dan (eventueel met deuvels, domino's of lamello's) opnieuw verlijmen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In aanvulling op lhoornweg; als je nou geen lamellenfrees, deuvelfrees of domino hebt en je toch goed wilt verlijmen dan kan je een paar naaldspijkertjes per plank erin slaan.
Je knipt ze af tot ze een mm of 2 uitsteken en als je dan gaat klemmen met lijm ertussen heb je in ieder geval dat de planken goed op elkaar komen anders gaan ze drijven (glijden ze weg) en is het lastig om ze goed te verlijmen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Een andere tip voor het vermijden van lijmvlekken is om het hout naast de verbinding in te smeren met was. Na het drogen van de lijm steek je de rafels lijm makkelijk weg en de was verwijder je met terpentine.
 

heidivanhout

Nieuw lid
27 mrt 2016
14
1
Goh, wat een hoop bruikbare tips! Dankjewel! Ik ga de witte lijm dan ook zeker eens proberen. Ik ben nu met een tafelblad bezig waar ik simpelweg minder lijm gebruik. Eens kijken hoe dat bevalt.
Nogmaals dank voor alle tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.