Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Lijmresten verwijderen van tafelblad

Hallo,
    Ik heb eiken planken verlijmd tot een tafelblad met bruislijm. Het lukt me maar niet om de lijmresten in de naden volledig weg te krijgen. Ik heb de grote klodders eerst weggestoken met een scherpe beitel en vervolgens het tafelblad geschuurd met een excentrische schuurmachine. Wie heeft tips om de laatste resten lijm uit de naden te krijgen?
    Zie de foto's.
    Groet,
    Heidi
    foto 1.jpgfoto 2.jpg

Schraapstaal.

Weet je zeker dat de naden dicht zijn? Het lijkt namelijk alsof er een paar mm ruimte is. En dat je dus de gaatjes van de bruislijm ziet.
    Groeten, Raymond

Het lijkt inderdaad alsof de delen niet helemaal strak tegen elkaar aan zitten. De meest drastische oplossing zou dan ook zijn: open zagen, schaven en opnieuw verlijmen. (Bij voorkeur met gewone witte houtlijm (PVAC)) en dan beter klemmen dan de eerste keer.

Uitgeharde PU lijm lost op in, ik meen, aceton... Je moet dan wel voorzichtig te werk gaan anders trekt de opgeloste lijm mét het oplosmiddel in je hout. Ik zou, zoals Wim suggereert met een schraapstaal aan de gang gaan - eventueel verslepen zodat het precies in de groef past. Het lijkt alsof de planken afgeschuind zijn. Als het echter kieren over de hele diepte van de lijmverbinding zijn dan zou ik idd de zaak openzagen, schaven en opnieuw verlijmen met witte houtlijm.
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 28-03-16 om 06:33.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Zou een V-vormige beitel een oplossing kunnen zijn?
    v-form.jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Zoals al eerder gezegd hier, de naad sluit niet goed, de oplossing is doorzagen op de naad, vlakken en opnieuw lijmen met gewone houtlijm.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Gewoon met een verfkrabber. Is de makkelijkste weg. Hij moet wel scherp zijn en rustig schrapen.

Welkom op het forum!

Omdat je met planken met afgeronde kanten werkt is dit inderdaad een lastig probleem, zeker met bruislijm. Ik ken dit van verbindingen die ik maak met afgeronde kanten. Meestal plak ik die zover mogelijk af met tape voordat ik ze in elkaar lijm. De eventuele restjes krab ik weg met een driehoekige verfkrabber. Inderdaad rustig aan dan, zodat je het hout niet beschadigd.

Fons

Als de facetkantjes horen, zou ik er met een puntfrees langs een lat of lineaal, langs gaan.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten