Klein probleem opgelost

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal.

Tijdens het draaien van dit schaaltje

20160326_125704.jpg

Kwam ik het volgende probleem tegen. ......
Tot nu toe gebruik ik een zelf gemaakte schraper om het kamertje voor de chuck opnieuw te vormen.

20160326_093834.jpg

Zoals jullie op de foto kunnen zien is er te weinig ruimte om deze beitel veilig te gebruiken.
Daarom heb ik het volgende gedaan. .....
Eerst het voorgedraaide schaaltje tussen de centers rond een vlak draaien behalve de onderkant.
En grote schijf in de chuck gedaan dan een ondiepe kamer gemaakt zodat het schaaltje er licht klemmend in past en dan met hot-glue vast gezet zodat ik zonder tegencenter het kamertje opnieuw kan vormen.

Dan tegencenter er weer tegenaan om zoveel mogelijk hot-glue weg te draaien.

20160326_094621.jpg

Het schaaltje zit best nog wel vast. Dus heb ik de kleine HBM chuck gebruikt om hem los te trekken.

20160326_094744.jpg

20160326_094831.jpg

Dan het schaaltje naar tevredenheid klaar draaien.
Schaaltje omdraaien en weer een ondiep kamertje in de schijf maken en het schaaltje met wc-papier klemvast zetten.
Met een gewone hout beitel zoveel mogelijk wegsteken en dan de rest mooi glad schuren.

20160326_111657.jpg

En klaar is Peter :)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.227
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Fritz Spannagel - Das Drechslerwerk is een aanrader voor dit soort spanproblemen, uit de tijd dat er nog geen 10 merken vierklauwen met allerlei bekken bestonden. Het kan namelijk ook zonder, zoals je opnieuw uitgevonden hebt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Waarom op deze manier?
Als je op de schijf waar je nu het schaaltje op hebt geplakt een stuk vilt lijmt en dan het schaaltje met het tegencenter hier tegenaan drukt, kun je de onderkant prima afdraaien.
Alleen het laatste stukje ter hoogte van het tegencenter moet je dan nog even weghalen met een beiteltje of mesje.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi handig.

Ja. Klopt. ..... dit is een mogelijkheid voor het afwerken van de onderkant als het schaaltje klaar is.

Mijn probleem lag hem in de fase van een voorgedraaid schaaltje opnieuw vormen zodat ik deze in de chuck kan opspannen.
 
Laatst bewerkt:

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Mooie oplossing Roestige, maar voor elke andere schaal moet de plaat terug op maat gedraaid worden.
Schalen met een afgeronde bovenrand zijn dan weer een andere uitdaging om op te spannen zonder sporen na te laten.

Dit alles kan opgelost worden met een vacuümsysteem, op een zelfde plaat kunnen grote en kleine diameters én allerhande vormen veilig gespannen worden.

Daar zal ik binnenkort meer uitleg over geven in een nieuwe topic.
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Paul,

ja klopt..... Daarom is deze oplossing alleen voor kleine schaaltjes waar ik met die schraper niet tussen kan.

een vacuum chuck staat nog altijd op mijn verlanglijstje.... Vooral een zelfbouw.
ik kijk uit naar je uitleg hierover.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.