Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012

zelfbouw zonnedroogoven: oriŽntatie en hellingshoek dak

Hallo,
    Voor drogen van mijn gezaagde planken ga ik een zonnedroogoven bouwen.
    De Virginia Tech University heeft hier 25 jaar op gestudeerd en een rapport opgesteld.
    https://pubs.ext.vt.edu/420/420-030/420-030.html

Nu, op een infoavond over "zin en onzin zonnepanelen" werd deze diagram getoond.
    Deze geeft het percentage zonnewinst aan volgens de oriŽntatie en de hellingshoek van de zonnepanelen.
    De witte cirkelvormige lijnen geven de hellingshoek aan.
    Het zwarte puntje (gele pijl) is de optimale positie voor BelgiŽ: 35į hellingshoek van het zonnepaneel, pal zuid.

Nu vind ik in een rapport van de Virginia Tech University terug dat de breedtegraad de ideale hellingshoek is.
    Dat is dus 51į voor BelgiŽ en ze raden aan om er nog 5į extra aan toe te voegen voor koudere gebieden(hier dus), dat maakt een hoek van 56į.

Waar zit het verschil in redenering en welke hellingshoek hou ik nu best aan?

jan

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    De hoek voor een zonnepaneel is een compromis om gedurende het hele jaar zoveel mogelijk zon te ontvangen.De zonnedroogoven is meer voor de zomer bedoelt. De zon staat in de zomer hoger, waardoor je een stijlere hoek krijgt. En als ik het snel ff google, staat de zon in de zomer in nederland op ca 52 Graden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Is het niet net omgekeerd...
    als de zon in de zomer hoger staat, dan dient de hellingshoek net kleiner te zijn.
    aan de evenaar zouden de zonnepanelen plat moeten liggen...

Het max. rendement van de zonnedroogoven is eveneens over een gans jaar gezien.
    Het rapport van Virginia Tech voegt er nog aan toe dat als je het ganse jaar door (ook in de winter) hout wil drogen,
    de hellingshoek tot 10į steiler dan de breedtegraad dient te zijn...

Of zie ik het verkeerd?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Ja klopt zomers moet de hellingshoek kleiner zijn. Inderdaad ze moeten platter liggen.
    Maar welke hoek je zou moeten hebben is -volgens mij- van veel meer factoren afhankelijk dan alleen de breedtegraad waar je woont.

Als ik mijn situatie neem. Ik woon op de 64 graden.
    'swinters 'rolt' de zon net over de berg hier aan de overkant, en schijnt derhalve vrijwel horizontaal mijn huis in. Dan red ik het niet met 64graden. Ik denk dat het ergens rond de 80graden zal moeten zijn. Wellicht dat in het dal die 64 graden beter klopt, nooit op gelet eigenlijk.
    Zomers gaat de zon zowat over mijn dak., dus zouden zonnepanelen vrijwel plat moeten liggen net als op de evenaar.

Het zal op jouw breedte graad absoluut minder extreem zijn, maar of het toch een factor is om rekening mee te houden durf ik niet te zeggen.
    Goed gereedschap is het halve werk.
    Ik heb dus niks aan goed gereedschap, ik houd niet van half werk.

Je kan zonnepanelen beter iets steiler leggen dan platter. Ik heb zelf twee velden PV waar eentje op een plat dak staat met de panelen onder 15į en het andere veld op een hellend dak rond de 55į. Het veld op 55į heeft een beduidend hogere opbrengst. Voor PV spelen wel nog andere factoren dan voor thermische panelen (waar die zonnedroogoven), maar de data uit je eerste bijdrage lijken me correct.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Je kan zonnepanelen beter iets steiler leggen dan platter. Ik heb zelf twee velden PV waar eentje op een plat dak staat met de panelen onder 15į en het andere veld op een hellend dak rond de 55į. Het veld op 55į heeft een beduidend hogere opbrengst. Voor PV spelen wel nog andere factoren dan voor thermische panelen (waar die zonnedroogoven), maar de data uit je eerste bijdrage lijken me correct.
    Uit het rapport begreep ik dat er zo weinig mogelijk reflectie van de zon op de gegolfde polycarbonaatplaten van het dak mocht zijn,
    vandaar de hellingshoek gelijk aan de breedtegraad 51į (?).
    Maar dan zit ik nog met de vraag waarom men hier voorschrijft dat PV best onder een hoek van 35į moeten liggen...

Dat is toch geen klein verschil.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Ik dacht dat pv panelen van een oppervlakte zijn voorzien dat reflectie reduceert.

Het rendement van een PV paneel is afhankelijk van de temperatuur. Een warm paneel presteert beduidend slechter dan een koud. Op een warme zonnige zomerse dag komt mijn installatie nooit op vol vermogen terwijl mijn panelen die op het hellend dak liggen enkele weken geleden om 10 uur 's morgens bijna op hun maximum presteerden. Door de invloed van de temperatuur is het beter om 's morgens als het koel is, of in de tussen seizoenen zo veel mogelijk zon te vangen. En dat bereik je met een grotere hoek.
    Die 35į zal een gemiddelde zijn naar instraling, maar geen rekening houden met de invloed van de temperatuur op het rendement van de panelen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Het rendement van een PV paneel is afhankelijk van de temperatuur. Een warm paneel presteert beduidend slechter dan een koud. Op een warme zonnige zomerse dag komt mijn installatie nooit op vol vermogen terwijl mijn panelen die op het hellend dak liggen enkele weken geleden om 10 uur 's morgens bijna op hun maximum presteerden. Door de invloed van de temperatuur is het beter om 's morgens als het koel is, of in de tussen seizoenen zo veel mogelijk zon te vangen. En dat bereik je met een grotere hoek.
    Die 35į zal een gemiddelde zijn naar instraling, maar geen rekening houden met de invloed van de temperatuur op het rendement van de panelen.
    Volgens mij de spijker op z'n kop, als je een grotere hoek hebt zeg 55į heb je in de winter bij lagere temperatuur een hogere opbrengst en in de zomer worden de panelen minder warm omdat die dan de warmte minder onder de panelen blijft hangen...ik heb verschillende sets en hoeken maar vindt de verschillen meevallen, een paneeltje meer en het verschil is weg

Vergeet ook niet dat de winterzon er maar kort is (per dag) en de zomerzon veel langer dus dat zou ten gunste moeten zijn van een kleinere hoek vanwege instraling...

Ben wel nieuwsgierig naar de droogoven hoor!!

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Mathieu,
    klopt wat je zegt, boven de 25įC buitentemperatuur zakt het rendement van de panelen met 0.5% per graad.
    vandaar dat zwarte panelen een lager rendement hebben dan de gewone panelen.

Voor mijn droogoven hoef ik geen rekening te houden met dit soort rendementsverlies...
    Integendeel, ik begin zo een vermoeden te krijgen dat we die ideale instraling in de zomer niet nodig hebben (het is dan zo al warm genoeg met die klimaatopwarming ),
    maar eerder moeten kijken naar de instraling in de tussenseizoenen (daar zijn er twee van ) en ook de winterperiode, niet?

Gaan we voor 55į?
    Graag uw mening...

jan

Forum Rechten