Stookoliebrander beschermen tegen stof?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
In mijn garage(die ook dienst doet als werkhuis) staan 2 stookoliebranders.

om deze geen houtsoort naar binnen te laten trekken had ik gedacht er een omkadering in multiplex rond te maken en ze dan via een filter lucht te laten trekken maar ik heb eigenlijk geen idee wat voor filter te gebruiken (misschien ook meerdere achter elkaar)?

andere optie is een gat door de muur en rechtstreeks buitenlucht naar de branders maar dat gat is dan niet echt een mooi zicht aangezien dat dan vlak langs ons terras uitkomt.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Luchtaanvoer van buiten is sowieso beter, dan loop je niet het risico dat je kachels te weinig zuurstof krijgen en CO gaan aanmaken. Als je een filter monteert loop je het risico dat dat door stofophoping in het filter onvoldoende luchttoevoer naar je kachel ontstaat. Heb je een kruipruimte met voldoende ventilatieopeningen? Dan zou je daar de lucht vandaan kunnen halen, of inderdaad door een ventilatiepijp op het dak.

En voor dat gat in de muur kan je een rooster plaatsen, of een mooi sierdeksel van hout zelf maken.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
En voor dat gat in de muur kan je een rooster plaatsen, of een mooi sierdeksel van hout zelf maken./QUOTE]

Dan zal het deze optie worden voor alle zekerheid. Moet ik wel zorgen dat de branders relatief makkelijk toegankelijk blijven.
Bedankt voor de info en vrolijk pasen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
NOOIT een filter plaatsen op de luchttoevoer van een stooktoestel. Als de filter verstopt geraakt ga CO vormen tijdens de verbranding met alle risico's en problemen van dien.
De enige oplossing is een rechtstreekse toevoer van buiten. De afmetingen van de luchttoevoer zijn vastgelegd in normen waar je je best aan houdt. Als een erkend technieker in België onderhoud of een herstelling komt doen moet hij een rapport op maken. Dit is een officieel document en als de installatie niet voldoet moet hij de installatie afkeuren. Bovendien is er nu controle door de overheid, dus inbreuken door de vingers zien kan niet meer.
Een erkend technieker
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik dacht dan een gat te maken waar een stuk pvc buis van 110 of misschien zelfs 160 mm in past, dat zal toch meer dan voldoende. Zijn lijkt me. 1 vd 2 branders slaat enkel aan bij erg koud vriesweer zelfs dus is bijna altijd maar 1 brander
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hoe vaak ze tegelijk aan slaan is niet van belang. Als ze tegelijk kunnen branden moet er voldoende toevoer zijn zodat beide branders voldoende zuurstof krijgen. Hoe wordt de lucht door de kachel aangezogen, is dat atmosferisch, of wordt er met een fan lucht naartoe geblazen?

Zeker bij atmosferische luchttoevoer moet er ruim voldoende oppervlak aan ventilatiekanaal zijn om geen CO productie te krijgen.

Ik zou eens op zoek gaan naar de inbouwspecificaties van de kachels, daar zal vast iets vermeld staan over eisen aan luchttoevoer. Ermee gaan experimenteren is gevaarlijk. Heb je de specificaties niet, vraag dan aan een installateur om advies. Dit zijn geen dingen om risico's mee te gaan lopen door hobby-werk.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
1 kachel is zeker 45 jaar oud, dan andere slechts 5 jaar. Daar kan ik misschien in de handleiding informatie van vinden. Het is atmosferisch, geen ventilator.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Horen stookoliebranders niet in een aparte ruimte te staan?
Of buiten?
En dan de verwarmde lucht naar binnen geleiden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zijn het kachels of verwarmingsketels met branders?
In België zijn alle eisen betreffende opstelling van ketels onder de 70 Kw vastgelegd in norm NBN 61 002.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.