Nieuwe leverancier van zaaglinten

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
@Mathieu,
Nu ja, de goede man die het lint voor mij opnieuw gezet heeft wees mij vooraf op de verschillende hoeken waaronder de tanden gezet waren.
Dit was volgens hem slordig gedaan en vond het helemaal niet gek dat met dit lint niet naar behoren gezaagd kon worden.
Na het opnieuw zetten heeft hij het lint nog heel fijn na-geslepen, ondanks dat het een spiksplinter nieuw lint was.
Nu staan ze snijvlakken weer allemaal in de juiste richting, was zijn commentaar.
En hij had gelijk: het lint zaagt super!
En zo wordt duidelijk wat een goed zagend lint onderscheid!
Zoals met zoveel zaken zijn het ogenschijnlijke details die echt wel het verschil maken.
Maar niet iedere leverancier kent de details of besteed er voldoende aandacht aan.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mathieu, ik heb eigenlijk nooit last van drift bij nieuwe zaaglinten van Uddenholm. De zetting is goed links rechts. Word een lint ouder en heb ik deze meerdere malen geslepen dan ontstaat er drift dit heeft te maken met dat de zetting van de tanden niet meer zo goed is.
Een snelle oplossing is dan om om de zes tanden een tand recht te zetten ik doe dit liever niet. Meestal klop ik de zetting uit het lint en daarna zet ik de tanden opnieuw met mijn Eclips zettang. Na het zetten slijp ik de tanden weer dit is een klusje voor de ontspanning als je haast hebt veel werk hebt dan pak je een nieuw lint en bewaar je het oude lint om op een later tijdstip aan te pakken.
Bij het zetten en vijlen moet je je niet gehaast voelen en zeker geen klanten druk hebben beschouw het klaarmaken van een zaaglint maar als een Zen moment!!

groetnis, Roeland
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Echt mooi werk dat vijlen en zetten. Hieronder een zaaglint dat op mijn 2ehands Hammer N3800 zat. De vorige eigenaar had geen flauwe notie hoe een lintzaag af te stellen. De tanden werden dan ook geklemd tussen de zijgeleiders. Ergo, de hele zetting naar z'n gallemiezen en de zaag doet helemaal niets meer. Daarom verkocht hij de één jaar oude machine. Gelukkig zaten er nog ongebruikte linten bij, merk Felder.
Deze week maar eens aan het werk ermee. Laatst vijlen gekocht bij Klium en ik had een zettang (Somox) gekregen van een collega houtdraaier.
De zaagklem had ik gescoord bij een van onze ruil- en weggeefdagen.
Je moet er inderdaad even de tijd voor nemen en dan is het een fluitje van een cent.
Details 3 tpi en zetting is links-recht-recht.

DSCN0822[1].jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een zaaglint vijlen is inderdaad rustgevend. Enkel concentreren op dat streekje met de vijl, iedere tand opnieuw. En daarna vaststellen dat je lintzaag zaagt als een tierelier. Daar wordt ik vrolijk van!
Eigenlijk best merkwaardig dat er nooit aandacht gegeven is aan zaaglinten en het op punt stellen. Problemen met een slecht zagend lint of zaag worden bijna altijd beantwoord met 'bestel een Tuffsaw'. Terwijl een beetje huisvlijt of leveranciers uit de buurt ook een oplossing kunnen bieden.
 

tuoh

Oud hout
Op het oog kan je niet zien of de zetting goed of niet goed is, op de machine zie je pas wat het lint gaat doen. Opgerold zou je de zetting links en rechts al met de meetklok moeten checken of beide kanten even ver gezet zijn, of even een paar tanden controleren met een afgestelde zaagtrektang. Een miniem verschil tussen L en R geeft al drift. Hetzelfde kom je bij handzagen tegen, bij een ongelijke of beschadigde zetting loopt de zaag onderuit, er valt niet recht mee te zagen op die manier.
Eventuele beschadigingen zie je wel met het blote oog, als de ene rij tanden blinkende toppen heeft en de andere rij niet dan weet je het wel, is er vermoedelijk iets hards geraakt ( spijker, schroef, steen) Dat resulteert altijd in een wijkende snede, weg van de beschadigde toppen.

Alhoewel ik mijn lintzagen vele jaren zelf onderhouden heb ben ik een paar jaar geleden toch overgestapt op Tuffsaws:eek: Puur voor het gemak, door de geharde tanden is de standtijd vééééél langer, de linten lopen rustiger en de kosten vallen ook heel goed mee:p
"Tuffsaws" linten zijn ook heel "lief" voor de machine omdat ze met minder spanning hetzelfde werk doen, zeker kleinere machines zijn daar bij gebaat.
 
Laatst bewerkt:

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Beste mensen,,

intresant idd de gesprekken over leverancier van linten,, blijft altijd toch goed lezen en proberen wat de beste leverancier is voor bepaalde gereedschappen..

nu heb ik een vraag,, ik heb buiten mn grote lintzaag wiel dia 50 cm.. een andere bij gekocht,, van denk 14" zn 30 a 35 cm.. en die wil ik gebruiken voor het korte draai werk om te zagen, van bijvoorbeeld letters van zn 10 cm ...

welke lint kan ik dan het beste kopen? 6mm en welke tand afstand?

groet robert
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Houdt er rekening mee dat je minimaal 3 tanden in het hout moet hebben.
Ga je 3 mm triplex gebruiken of 15 mm of dikker massief hout?
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Hoi Pieter, zal om wat dikker gaan idd,, denk zn 15 a 20 mm multiplex en of massief hout,, moet het nog even uitproberen,, heb er nog niet mee gewerkt met de lintzaag dus dat is alles nog nieuw voor mij..

eigenlijk moet ik eens een oproep doen ofdat ik niet eens langs kan gaan bij iemand met een lintzaag om daar eens wat basis techniek op de doen met de benodigde lint info,,, al heb ik wel aardig wat gelezen..

dus alle info is welkom..

goet robert
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik heb op m'n Scheppach voor het fijnere werk een blad van 3,2mm van Tuffsaws met een zeer fijne vertanding.
Toch gaat dit blad 'zingend' door hardhout tot een dikte van zo'n 5cm, natuurlijk wel met aangepaste doorvoersnelheid.
Het hoeft geen uitleg dat met dit lint echt hele kleine bochtjes te zagen zijn.
Verder heeft dit lint een schitterend mooi zaagbeeld (bijna geen schuurwerk)
Nadeel: veel werk om de zaag op dit lint correct af te stellen maar zit'ie er eenmaal op is het een (zaag)feestje...

groet, peter
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ok dat blad zag ik idd ook,, en wat me opviel is dat ik in nederland bijna niet kleiner dan zn 5 a 6mm kon vinden en in de uk dus tot 3.2mm !! geweldig mooie maat..

nu is mij nog niet duidelijk over de positie van het zaagblad.. tenopzichten van het wiel... ik lees dat de tanden van een blad indien mogenlijk net naast de kurk of rubber moeten lopen ivm slijtage,, is da zo?

een blad van 3.2mm is het bijna onmogelijk,, https://youtu.be/wGbZqWac0jU

deze man laat zien dat je volgensmij juist het blad ongeacht diameter gewoon in het midden van het wiel moet laten lopen,, wat is jou ervaring ?

groet robert
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Tja Robert het kan niet anders dan dat dit lint in het midden over de wielen moet lopen (heb je goed ingeschat)
De vertanding van dit lint is zo fijn dat het de kurk of rubber niet of nauwelijks kan beschadigen.
Met de bredere linten en grovere vertanding laat ik de tanden idd buiten het rubber lopen maar of dat scheelt in slijtage heb ik (nog) niet kunnen vaststellen.
(M'n zaag loopt geen 8 uur per dag..:eek:)

groet,peter
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Veel Amerikaanse lintzagen hebben wielen die een bolle rubberen bekleding hebben. Hierop kan een lint dus in het midden lopen waardoor de gezette tanden toch vrij lopen.
In Europa zijn de wielen vlak en moeten de tanden dus buiten het rubber lopen, behalve zoals flyer al aangaf als het hele fijn getande linten zijn.
Door dit soort Amerikaanse filmpjes wordt menigeen op het verkeerde been gezet.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ok Pieter,

dat geeft idd een ander beeld op de lintzaag,, zoals ik al aangaf heb ik een zaag met 50 cm dia en er een met zn 35 cm,,, en het is idd uitproberen ..

heb de grote gekocht voor het hoge werk en de kleinere om juist het bochten werk mee te doen,, of als ik meer ruimte nodig heb dan evt ook met de grotere ivm afstand zag/ omkasting.

ook ben ik nog aan het kijken om een ferquentie regelaar
te plaatsen op beide, voor sneller tot silstand komen van de motor, en evt draaisnelheid ..

maar loop daar bij de grote even tegen aan dat het nogal een behoorlijke uitloop heeft die je niet gemakkelijk stop met een regelaar,,

mischien even een nieuwe topic maken met deze vraag


groet robert
 
Laatst bewerkt:

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
ok Pieter,

dat geeft idd een ander beeld op de lintzaag,, zoals ik al aangaf heb ik een zaag met 50 cm dia en er een met zn 35 cm,,, en het is idd uitproberen ..

heb de grote gekocht voor het hoge werk en de kleinere om juist het bochten werk mee te doen,, of als ik meer ruimte nodig heb dan evt ook met de grotere ivm afstand zag/ omkasting.

ook ben ik nog aan het kijken om een ferquentie regelaar
te plaatsen op beide, voor sneller tot silstand komen van de motor, en evt draaisnelheid ..

maar loop daar bij de grote even tegen aan dat het nogal een behoorlijke uitloop heeft die je niet gemakkelijk stop met een regelaar,,

mischien even een nieuwe topic maken met deze vraag


groet robert

Als je die sneller af wilt remmen met een freq regelaar dan kan dat wel maar je moet de massa tot stilstand brengen,je moet dus een freq regelaar hebben en een remweerdstand waarin de terugkomende energie vd motor (door de vliegwielen) wordt gedissipeerd
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ja dat had ik al ergens gelezen idd,,, zal eens een regelaar bestellen met een remwelstand..

ik zal mn bevindigen delen..

groet robert
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik ging er vanuit dat de vraag bedoeld was met betrekking tot de leverancier genoemd in de openingspost.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.