Cirkelzaagblad slijpen

Rob26

Nieuw lid
15 aug 2010
1
0
Ik wil zelf mijn cirkelzaagblad scherpen maar weet niet goed hoe.
Het betreft een gewoon 30cm blad dus geen widiatanden.
Mijn vraag is o.a. onder welke hoek vijl je respectievelijk de buitenkant en de binnenkant en ik zou dit willen doen met een handvijl.
Wie geeft me tips of waar vind ik meer infoop het web?
Alvast van harte dank voor geboden hulp :D
Rob
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
slijpen kost nog geen 20 cent per tand.
Je mag het ook met de fijl doen hoor maar er wordt maar 1 kant geslepen en dat is de bovenkant van de tand. succes ermee zorg wel dat je overal evenveel van af haalt.
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo,

Tussen de 20 en 30 euro incl btw betaal ik voor het slijpen van het blad, ik begin er niet aan om mijn te dure bladen zelf te lijf te gaan met een handvijl.

Ik zou dat wel eens willen proberen maar dan met een oude/ kapotte ed.

MVG

John
 

tuoh

Oud hout
Gewoon kijken naar de tandvorm, bij het handmatig vijlen zowel tandborst als de tandrug vijlen, met een gepaste driekantige vijl gebeurt dit sowieso.( bij driehoekige tandvorm)
Bij het vijlen telkens één tand overslaan, daarna het blad draaien en de resterende tanden vijlen, hierbij moet de vijl onder een lichte hoek gehouden worden, de juiste hoek kan je afleiden uit de vorige slijpbeurt, de top van de tand gaat vermoedelijk schuin oplopen naar links of rechts en dit wisselt steeds om de tand.

Bij zaagbladen met een wolfstand gaat het vijlen anders, hier word enkel de bovenkant van de tand gevijld met een zoete platte vijl.

Na een paar vijlbeurten moeten ook de toppen van de tanden eens gelijk gezet worden, dat deden we door er bij een draaiende zaag even een stuk amarilsteen tegen te houden.

Maar met vijlen alleen kom je er niet, de tanden moeten ook nog gezet worden. Hierbij worden de tanden wisselend links en rechts lichtjes naar buiten geplooid, de bedoeling hiervan is om de zaagsnede ruim breder te maken dan de dikte van het zaagblad, gebeurt dit niet dan heeft het zaagblad teveel frictie in de zaagsnede met warmteontwikkeling tot gevolg.

Dit laatste is een heel gevaarlijke toestand, door teveel warmte begint het zaagblad te vervormen, er komen letterlijk brandblaren op het blad ( plaatselijke blauwzwarte verdikking), het blad begint ook te vervormen terwijl je aan het zagen bent en je zaagsnede golft alle kanten uit.
In een volgende fase klapt het blad gewoon uit elkaar, en dat wil je niet meemaken.

Ik zou dat HSS zaagblad dumpen en eens rond kijken naar een passend widia zaagblad, je zal dan merken dat widia zaagbladen veel stijver zijn en een hogere zaagsnelheid mogelijk maken.

Ik heb vroeger uren en uren versleten aan het vijlen van HSS zaagbladen bij gebrek aan een beter alternatief. Als we vroeger één dag Beuk zaagden moest het zaagblad zeker twee tot drie maal per dag gevijld worden, dat is bij de huidige bladen wel anders.
In vergelijking met widia bladen is de standtijd van HSS zagen dan ook een lachertje.

Mvg,

André
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Dat is duur, ik betaal nog geen 10 euro voor een 48 tands blad.
een setje Vlakbank messen slijpen kost me ook nog geen 10 euro.

Ik heb laatst alles laten slijpen, betrof 3 setjes vlakbank messen, 3 zaagbladen 48 tand en de beitels van mijn makita schaaf was ik 60 euro totaal kwijt.

john zei:
Hallo,

Tussen de 20 en 30 euro incl btw betaal ik voor het slijpen van het blad, ik begin er niet aan om mijn te dure bladen zelf te lijf te gaan met een handvijl.

Ik zou dat wel eens willen proberen maar dan met een oude/ kapotte ed.

MVG

John
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
ik betaal rond hetzelfde bedrag als jij Jesse.
heb mijn dewalt 48hm t voor 11euro laten slijpen bij ons in de buurt.
perfect gedaan.
Zelfs mijn naam was er in gegraveerd met een mooi caligrafi handschrift :D
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Bij KMWE in Eindhoven betaalde ik laatst 27 euro voor 2 Festoolbladen.
1tje met 32 tanden en de ander 48.

Ben overigens wel zeer tevreden met die zaak.
Ook daar hebben ze mijn naam in het blad gefreest, is wel makkelijk als ik em opnieuw laat slijpen (of als ze mijn CS70 jatten :? ).
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
John mag ik je vragen waar jij je zaagbladen en frezen laat slijpen? Ik lees dat je in Rotterdam woont en dat zou voor mij ook prima zijn.

Groetjes,

Ralph
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Van Ravestein gereedschap slijperij is een goede in Rotterdam.
Bel ze maar eens op 0102450505, ze zitten in Spaanse Polder.

mvrgr.
keeswillem
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Ik heb hem bij dubson in Barendrecht laten slijpen, maar nu ik anderen hoor over een lagere prijs en goede resultaten ga ik toch eens verder kijken

Mvg

John
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.