Electrode laspost elektra beckum

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi aangezien ik voor mijn draaibank nieuwe leunspanen
nodig heb en die dingen best wat kosten om gewoon 2 stukjes ijzer gelast zijn en ik ooit nog electrode lassen geleerd heb op school dacht ik ik doe een koopje
en heb via mp een elektra beckum mit dunnblechbereich typen 180ct u 200ct mit turbo
gekocht ik dacht een koopje
maar nu blijkt de lastang stuk te zijn
en ik heb geen idee of er een nieuwe opkan ?
Ook is de aardingskabel binnen in de kas aan de buitenzijde verbrand image.jpg
dus ik denk dat deze ook vervangen moet worden ?
En een goede webwinkel voor elektroden zou ook handig zijn moest iemand die hebben
mvg tom
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Klaas
nee verkoper beweerde dat hij thuis niet kon lassen wegen te lichte zekeringen
dat plus het feit dat hij bij elk contact probeerde de prijs met 5 € te verhogen
en dat de elektrodehouder stuk was had me moeten waarschuwen het niet te doen
maar het zou een goed toestel moeten zijn heeft koperen wikkelingen
alleen ik zou wel balen als ik nu een nieuwe houder en massa kabel haal en er dan achter kom dat hij het nog niet doet of dat ik de kabels niet aangesloten krijg

@ Peerschoen bedankt daar vind ik alles :)
hoi Jurriaan krachtstroom heb ik voorlopig nog niet
maar ik hou het in mijn achterhoofd voor moest ik deze niet meer kunnen herstellen
tips zijn altijd welkom
mvg tom
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Balen Tom. Hopelijk krijg je het nog gerepareerd! En anders maar denken over misschien een nieuwe, dan weet je zeker dat ie het doet..
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Nieuwe lastang vind je hier wel.
http://www.lastechniekwinkel.nl/97-lastangen

Wat er aan die aardekabel mankeert kan ik niet echt zien op de foto.
Wel jammer dat je hem niet hebt kunnen testen, dat was voor mij al een reden geweest om hem te laten staan.......
Niet lassen wegens te lichte zekeringen is volgens mij een smoesje, het hoeft tenslotte niet op vol vermogen....

Als je electroden gaat kopen, let er dan wel op dat je rutiel electroden neemt, basis electroden werken vaak niet met die lichte apparaatjes op 230V.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
https://weldingshop.nl/index.php?it...n=article&group_id=10000082&aid=33110&lang=nl

daar hebben ze nieuwe lastangen. Maar persoonlijk zou ik eerst op een of andere manier testen of het apparaat zelf nog wel werkt voor je er geld in gaat stoppen. Dat de aarde kabel verbrand is kan er op wijzen dat er iemand aan het lassen is geweest die hem telkens vast liet kleven en als dan zelfs de aarde kabel verbrand is er ook kans dat er binnenin meer schade is. Zou gewoon proberen een elektrode op een of andere manier aan de las kabel te koppelen en dat kijken of je een vlamboog krijgt. Als dat zo is werkt hij nog gewoon.

Groeten, Julian
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou de aard kabel daar is waar hij is aangesloten op de wikkelingen
dus vanbinnen in het toestel is de beschermkous zwart geblakerd maar de kabel zelf is niet verbrand
verder ziet hij er vandbinnen erg goed uit oo wat stof na
ik had zelf ook al gedacht om eerst even te proberen maar heb geen zin om aan de stroom te hangen
het toestel kan later ook op 380 werken dus het zou fijn zijn als deze werkt momenteel ben ik er nog maar 35€ aan kwijt
als er meer budget geweest was had ik wel een nieuwe gekocht
als een nieuwe lastang en aarde kabel de boel oplossen heb ik nog altijd een betere laspost dan zo een goedkope denk ik
bedankt voor de goede raad en het meedenken iedereen
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Die mantel van de aardekabel zou ik me niet al te druk om maken, als je ergens wat warmte bestendige isolatie tape kan vinden is dat al ruim voldoende, probeer te kijken of je toch niet nog een elektrode vast kunt klemmen met wat er nog van het lashandvat over is, dan weet je of het apparaat verder goed is.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Tom,

op het eerste zicht heb je geen blijvend probleem.

Dit fenomeen ken ik , heb ik ook voorgehad. Zoiets in de aard van " de laspost last zichzelf op". Die dunne draadjes worden langzaam één voor één doorgebrand aan de verbindingen met spoel of met de massa klem, elektrodehouder.
Het heeft te maken met een slechte verbinding tussen de massieve draad van de spoel en de flexibele kabel die een bundel koperdraadjes bestaat. Dit gaat ook gebeuren aan de massaklem en aan de lastang ( elektrodehouder. ) .

Ik heb toen de flexibele kabel losgemaakt en die verbindingshuls van de massieve draad verwijderd. Daarna iets van de massakabel afgedaan zodat alle rafelingen ,doorgebrande draadjes uit de bundel weg zijn. Deze proper afgeknipte kabel strip je 2,5 cm. De vrijgekomen bundel wordt 2 cm in het buisje van 5 cm ( zo nauw mogelijk aansluitend) gestoken. Zorg dat alle draadjes er proper ingaan, zonder stroppen. Dan behamer je het buisje rondom, wel enkel op het gedeelte waar de bundel in de buis zit zodat de bundel erin vast komt te zitten. Niet insnoeren op de plaats waar de bundel het buisje verlaat; en zeker geen draadjes doorslaan.. Dan verwarm je dat buisje en doet er zachtsoldeersel voor elektriciteit in, dat in de bundel moet lopen en tussen het buisje en de bundel. De rest blijft leeg. Dit laat je ook lopen in de bundel tussen het buisje en de isolatie. Dus dit wordt een monoblok. Daarna word het buisje op de massieve kabel gezet en door pletten ombuigen van het koperen buisje wordt er een stevige verbinding bekomen en wordt best ook gesoldeerd; Dit zal je maar 1 maal moeten doen, nooit meer een probleem gehad. Dat is dus ongeveer wat je ziet bij je lastpost, alleen beter uitgevoerd.
Aan de kant van de massaklem kun je op dezelfde wijze een stukje buis zetten die dan in de voorziene beugel klem gaat. Voor lastang hetzelfde indien dit buisje door de lastang kan opgenomen worden.

Een druppel olie op lagers van de ventilator zou ik ook niet vergeten.

succes

groeten
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hoi Tom,
De output is ook wisselstroom: het maakt niets uit aan welke kant je de elektrode of massa zet. Die symbolen op het toestel zijn er om niet te verwarren met de input draad ( als je dat al zou kunnen). Je kunt de functie van beide kabels omdraaien . Je kunt de elektrode in een oude geïsoleerde kombinatietang of waterpomptang houden en ondertussen de massaklem op de bek van de tang zettenzetten. De kabel waaraan normaal de elektrode zit klem je dan aan de massa .

Zo kun je het makkelijk uitproberen, zonder kosten.

Ik heb ook meerdere beitelsteunen gelast , een heel grote toevoeging aan een draaibank, moet ik zeggen. De mogelijkheden werden heel veel vergroot.

succes met alles,

groeten,
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hier hangen inderdaad teveel losse draden aan. En dat wordt steeds erger. En het proces gaat steeds vlugger Ongeveer 12 cm afknippen ( schat ik) tot als je op de zuivere bundel bent. En dan de de kabel strippen. . Wel alleen het nodige ontdoen van de isolatie, niet zo'n grote lengte als op de foto.

succes
groeten,
Ornament
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Das goede raad
vadaag toch maar een goedkope lastang gekocht lascherm
Wat voor lasscherm heb je gekocht ?
Een laskap die je in de hand moet houden, of een lashelm die je op je hoofd zet ?
Een lashelm is veel makkelijker, dan heb je nog 1 hand vrij om iets vast te houden of voor jezelf als steun.
Kost maar een paar € meer, maar je hebt er zoveel gemak van.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Ornament
ik had de kabel zover gestript om te kijken hoever de kabels gebroken waren
klopt het dat heel die bundel gewoon in de lastang moet ?
het gekke is dat de draden veel verder door ook los zijn dus nu ok te testen maar een flink eind ervan af halen
dat word morgen eindelijk testen :)

Gasman ik heb een lashelm wel de goedkoopste is nu enkel om te testen
maar ik ken mezelf zonder scherm in huis en ingeval de laspost zou werken zou ik toch wat willen proberen
als de laspost naar behoren werkt koop ik wel eens een fatsoenlijk scherm
mvg tom
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Tom voor het testen moet je niet al teveel eraf gaan halen, je steelt van je werklengte, het zal altijd een beetje rafelen, dat hoort een beetje bij dit soort kabels. probeer het zo te doen dat de mantel aansluit op hetgeen waar de draad ingaat, dus niet meer strippen dan noodzakelijk, dan is er ook de minste kans op verder rafelen.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
image.jpg Zo heb ik de boel bevestigd
en zo ben je dan lekker aan het oefenen op een mooie las leggen :) image.jpg
nu aan het proberen om een oude leunspaan die Mathieu nog eens voor mijn andere draaibank gemaakt had
en die nu te dun was om te passen in mijn nieuwe draaibank dikker te lassen
dus gewoon lijntjes trekken en dan straks alles terug rond slijpen :)
allemaal bedankt voor de tips
zonder had ik het niet aamgedurft :)

mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.