"Lijmlatten" ?

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

ik heb ooit eens ergens op www iets gezien over het lijmen van grotestukken hout mbv latten met 1rechte zijde en de andere kan had een ruime radius.
Mbv een paar lijmklemmen deze latten vastzetten en je hebt over het hele oppervlak dezelfdé druk.

weet iemand wat ik bedoel en ook hoe deze latten heten ?

graag hoor ik van jullie.

peter.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik denk dat het proberen waard is, al moet er er misschien een klem meer opzetten?

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zat eens te denken hoe dat machinaal makkelijk na te maken zou zijn
of ik goed zit weet ik niet, enerzijds denk ik dat dit de oplossing is aan de andere kant twijfel ik

ik heb een schetsje gemaakt gezien vanaf de bovenkant
als je een freestafel opstelling hebt, bijvoorbeeld zoiets

PLAATJE GELEEND HIER OP HET FORUM

48588=9939-_DSC1101.jpg


Dat plaats je na de frees (dus op de linkervleugel een blokje) doordat je balk opschuift veranderd de hoek en krijg je een lichte ronding, althans...zover de theorie

Zie voorbeeld

stap-1.jpg

stap-2.jpg

stap-3.jpg

stap-4.jpg

stap-5.jpg
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Waarom zou je dat schaven of met de freesbank doen? Met de lintzaag (ervan uitgaande dat je die hebt) is dat toch veel makkelijker te doen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik denk dat je dan niet zo een mooie vloeiende lijn krijgt
Dus dan is mijn vraag, waarom zou je het met de lintzaag doen
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Hmm, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Hangt er van af of je tuffsaws gebruikt of niet denk ik ;)

Maar zonder gekheid, ik denk dat je met de lintzaag prima in de buurt van een vloeiende lijn kan komen, mits je de juiste zaag gebruikt.
Ik denk overigens niet, maar kan het mis hebben, dat de kleine verschillen die je dan houdt veel invloed hebben op de verdeling van de krachten. Maar zoals gezegd, ik kan het uiteraard mis hebben!
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik vermoed dat de lattenbodemlatten (mooi woord) van de zweedse spaanplaatgigant ook prima zouden werken, maar je zou er, om voldoende klemkracht te genereren, een aantal "op" elkaar moeten klemmen (lepeltje lepeltje leggen)

Als je ze zelf zou willen frezen, is de makkelijkste manier denk ik om een relatief dunne lat (5-10mm) op een stijve balk te klemmen, met in het midden een vulblokje ertussen, die zorgt voor de bolling in de lat. Vervolgens kan je deze constructie met een kopieerfrees in een vol stuk hout overzetten.

Groetjes,

Tom
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
De lattenbodemlatten los op elkaar leggen gaat niet werken, je zal ze aan elkaar moeten lijmen.

Ik vraag me af of het freesprincipe van Toxiq gaat werken. Iets zegt me dat dit niet werkt.

Ik zou het zelf doen met een decoupeerzaag. Aftekenen met een gebogen latje. Zulke latten ga ik maken als ik zo'n klem-klus heb. Ik zit te denken aan een vuren 2x3tje of evt. een stuk meranti. Ik heb veel oud kozijnhout uit m'n huis overgehouden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Als je met een spilfrees rond wilt frezen moet je de ringgeleider gebruiken en een mal.
dat werk ongeveer net zo als een kopieerring op een bovenfrees.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
558
Ik vraag me af of het freesprincipe van Toxiq gaat werken. Iets zegt me dat dit niet werkt.

Moet volgens mij goed kunnen, wel enkele aandachtspunten:

- Niet de hele lengte ineens proberen te frezen, maar vanuit het midden naar beide uiteinden. Dan krijg je een symmetrische parabool.
- Geleider en blokje zo instellen dat de het midden van de lat net (geen) contact met de frees maakt.
- Latten met overlengte gebruiken, zodat het frezen enkele centimeters van het eind kan worden gestopt. Vervolgens de niet gefreesde uiteinden afzagen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Met het principe van torix kan je niet rond frezen maar wel recht afschuinen.
uiteraard gebruik je geen klosje maar zet je de hele linker geleider iets naar voren zodat je de lat hiertegen aan kan houden als het eerst stukje langs de beitel is.

Op een vlakbank kan dit ook heel goed
ik heb zo wel eens tafelpoten gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.