Waarom lopen stijlen van een raam door?

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
Beste leden,

Waarom lopen stijlen van een raam door?

Ik kan me 1 ding bedenken... Als de stijlen doorlopen kijk je niet tegen het kopshout.

Kan iemand mij nog een rede uitleggen?



En waarom loopt bijv bij mijn tuinhuisraam de linkerbovenhoek en rechteronderhoek de stijl door en bij de rechterbovenhoek en linkeronderhoek de dorpel door.

Beter kan ik het niet uitleggen maar als je goed leest begrijp je het.


Alvast bedankt.
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat je die vraag het beste aan de timmerman die het raam gemaakt heeft kunt stellen.

Groet Pel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij een draairaam hoort de stijl door te lopen, als het hout van de stijl dan krimpt dan begint het raam niet te wringen tegen het kopse hout van de dorpel. Bij klepraampjes wil ik in afwijking hierop de dorpels wel eens door laten lopen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Volgens mij lopen de stijlen oorspronkelijk door
omdat er dan minder kans is dat er vocht in de verbinding komt
met de huidige lijmen speelt dat waarschijnlijk niet meer zo.

Wat jouw schuurraam betreft ik zou het niet weten misschien gewoon een foutje.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
De stijlen lopen door om dat zo gegroeid is, volgens mijn oude leerboek van SH&M.
Jouw model noemen ze molenwieken.
Maakt allemaal niets uit zolang het goed gelijmd en beschermd is.
Bij een regulier tuinhuis kijkt men niet zo nauw naar bouwkundige kwaliteiten.
 

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
Ik denk dat je die vraag het beste aan de timmerman die het raam gemaakt heeft kunt stellen.

Groet Pel.


Ik heb de verkoper gesproken en die zei dat dat met het werken van het hout te maken had, maar specifiek konden ze niet uitleggen.
De fabrikant melde hetzelfde.
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat het net zo is uitgekomen, en dat ze misschien die eigenlijke te korte stijlen weg moesten gooien? Een kwestie tijd en geld, en wat maakt het uit.

Groet Pel.
 

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
Bij een draairaam hoort de stijl door te lopen, als het hout van de stijl dan krimpt dan begint het raam niet te wringen tegen het kopse hout van de dorpel. Bij klepraampjes wil ik in afwijking hierop de dorpels wel eens door laten lopen.


Kun je het iets beter uitleggen aub... begrijp je nog niet helemaal.
 

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
Volgens mij lopen de stijlen oorspronkelijk door
omdat er dan minder kans is dat er vocht in de verbinding komt
met de huidige lijmen speelt dat waarschijnlijk niet meer zo.

Wat jouw schuurraam betreft ik zou het niet weten misschien gewoon een foutje.

Ja dat wist ik ook inderdaad, maar of de stijl of dorpel nou doorloopt maakt naar mijn idee niets uit? Als je maar goede afwatering aan je glaslat maakt...
 

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
De stijlen lopen door om dat zo gegroeid is, volgens mijn oude leerboek van SH&M.
Jouw model noemen ze molenwieken.
Maakt allemaal niets uit zolang het goed gelijmd en beschermd is.
Bij een regulier tuinhuis kijkt men niet zo nauw naar bouwkundige kwaliteiten.


Oke ja idd het lijkt er op. Maar wat bedoel je met zo gegroeid is. Dat er ooit een keuze gemaakt moest worden en toen zo gegroeid is?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ragoen je maakt een denkfout.
Deze uitvoering wordt al een flinke poos gebruikt.
tegenwoordig met de huidige verfsystemen en lijmen maakt het niet zo veel meer uit
Maar die zijn niet altijd zo goed geweest
gaten in de stijl kunnen minder makkelijk met water gevuld raken dan die in de onderdorpel.

n het gaat ook niet perse om de buitenkant waar het vocht vandaan komt.
(in de tijd van het enkele glas zaten er vaak gootjes aan de binnenkant in de kozijndorpels om het condens af te voeren.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.