Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Waarom lopen stijlen van een raam door?

Beste leden,

Waarom lopen stijlen van een raam door?

Ik kan me 1 ding bedenken... Als de stijlen doorlopen kijk je niet tegen het kopshout.

Kan iemand mij nog een rede uitleggen?

En waarom loopt bijv bij mijn tuinhuisraam de linkerbovenhoek en rechteronderhoek de stijl door en bij de rechterbovenhoek en linkeronderhoek de dorpel door.

Beter kan ik het niet uitleggen maar als je goed leest begrijp je het.

Alvast bedankt.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik denk dat je die vraag het beste aan de timmerman die het raam gemaakt heeft kunt stellen.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Bij een draairaam hoort de stijl door te lopen, als het hout van de stijl dan krimpt dan begint het raam niet te wringen tegen het kopse hout van de dorpel. Bij klepraampjes wil ik in afwijking hierop de dorpels wel eens door laten lopen.
    sometimes you just need a bigger hammer

Volgens mij lopen de stijlen oorspronkelijk door
    omdat er dan minder kans is dat er vocht in de verbinding komt
    met de huidige lijmen speelt dat waarschijnlijk niet meer zo.

Wat jouw schuurraam betreft ik zou het niet weten misschien gewoon een foutje.

De stijlen lopen door om dat zo gegroeid is, volgens mijn oude leerboek van SH&M.
    Jouw model noemen ze molenwieken.
    Maakt allemaal niets uit zolang het goed gelijmd en beschermd is.
    Bij een regulier tuinhuis kijkt men niet zo nauw naar bouwkundige kwaliteiten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Ik denk dat je die vraag het beste aan de timmerman die het raam gemaakt heeft kunt stellen.

Groet Pel.

Ik heb de verkoper gesproken en die zei dat dat met het werken van het hout te maken had, maar specifiek konden ze niet uitleggen.
    De fabrikant melde hetzelfde.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik denk dat het net zo is uitgekomen, en dat ze misschien die eigenlijke te korte stijlen weg moesten gooien? Een kwestie tijd en geld, en wat maakt het uit.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Bij een draairaam hoort de stijl door te lopen, als het hout van de stijl dan krimpt dan begint het raam niet te wringen tegen het kopse hout van de dorpel. Bij klepraampjes wil ik in afwijking hierop de dorpels wel eens door laten lopen.

Kun je het iets beter uitleggen aub... begrijp je nog niet helemaal.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    Volgens mij lopen de stijlen oorspronkelijk door
    omdat er dan minder kans is dat er vocht in de verbinding komt
    met de huidige lijmen speelt dat waarschijnlijk niet meer zo.

Wat jouw schuurraam betreft ik zou het niet weten misschien gewoon een foutje.
    Ja dat wist ik ook inderdaad, maar of de stijl of dorpel nou doorloopt maakt naar mijn idee niets uit? Als je maar goede afwatering aan je glaslat maakt...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bobmartin Bekijk Berichten
    De stijlen lopen door om dat zo gegroeid is, volgens mijn oude leerboek van SH&M.
    Jouw model noemen ze molenwieken.
    Maakt allemaal niets uit zolang het goed gelijmd en beschermd is.
    Bij een regulier tuinhuis kijkt men niet zo nauw naar bouwkundige kwaliteiten.

Oke ja idd het lijkt er op. Maar wat bedoel je met zo gegroeid is. Dat er ooit een keuze gemaakt moest worden en toen zo gegroeid is?

Forum Rechten