student meubelmaken stelt zich even voor

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Ik heb een Black & Decker cirkelzaag en deze heeft een spouwmes! Dus gewoon even zoeken naar een cirkelzaag die er eentje heeft. Het is trouwens niet helemaal verplicht om een spouwmes op de zaag te hebben in de US. In Europa is dat wel weer zo.

En welkom! Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je opleiding er uit ziet. Zoals hoe je school week er uit ziet. Want ik zat zelf ook te kijken om te beginnen aan de opleiding.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Wooper, nooit gedacht dat er ook cirkelzagen zijn met spouwmes, ik was er vanuit gegaan dat alleen zaagtafels en stationaire zaagmachines hier mee uitgerust waren.

Betreft de opleiding.
Er wordt best veel aandacht besteed aan werkvoorbereiding, dus veel schetsen, tekenen en autocad tekeningen maken voor projecten om die je vervolgens moet maken in
de praktijk en de machinale(in het eerste leerjaar kom je echter nog niet zo vaak in de machinale buiten de mvb lessen). De meeste tijd ben je dus met praktijk en werkvoorbereiding bezig, met
daarnaast theorielessen over onder andere houtverbindingen, meubelbeslag en materiaalleer.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
In de bouw werden (en wellicht nog steeds) vaak de spouwmessen eraf gehaald omdat het vaak vervelend werd gevonden. Zeker de oude zonder een verend mes, daarmee kon je bijvoorbeeld niet mee invallen als je dat wilde omdat het mes dan in de weg zat. Ook met het wat lomper afkorten van planken en dergelijke wilde het mes nog wel eens in de weg zitten en bleef het materiaal er achter hangen.

De grap is blijkbaar dat dit in Nederland (België wellicht ook) illegaal is, het verwijderen van het mes, maar blijkbaar in de USA niet. De meningen over de veiligheid van een spouwmes verschillen blijkbaar ook in de regelgeving nog wat. :)
 
P

Pel

Guest
Hoe zou het zijn als je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt met een zaag waar je het spouwmes vanaf hebt gehaald, en de arbeidsinspectie komt er bij uit. ik denk dat je dan aan de verzekering heel wat uit te leggen hebt, en het nog maar de vraag is of je uitbetaald wordt? Thuis zal dat allemaal wel mee vallen daar komt m.i. geen arbeidsinspectie.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.