plank uithollen voor een vogelbroedblok

karlz94

Actieve deelnemer
11 mrt 2016
32
1
staphorst
hallo,

ik heb een vraagje:
hebben jullie tips om houten planken uit te hollen zodat er een kuiltje ontstaat in het midden?
het zal dan gaan om niet al te hard hout.
zijn hier speciale boortjes oid voor om dit te doen?

ik hoor graag jullie expertise hierover. :eek:

groeten,
Karl
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Over wat voor afmetingen hebben we het hier?

Er zijn meerdere mogelijkheden, veel opties zijn afhankelijk van hoe groot het werkstuk en de holling is. En ook de vorm van de uitholling.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ja, ik meen uit de titel te lezen een 'vogelbroedblok', vandaar dat ik het niet helemaal begrijp wat het wordt.
Als het alleen om een kuiltje gaat, gewoon met een scherpe steekbeitel en wat schuurpapier.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Hoewel...als ik google vind ik zo'n plaatje

image.jpg

De meest van die dingen worden gemaakt met een lintzaag. Snedes worden later verlijmd en/ gespijkerd.

 
Laatst bewerkt:

karlz94

Actieve deelnemer
11 mrt 2016
32
1
staphorst
iedereen alvast bedankt voor de reacties.

ik heb even een foto bijgevoegd met het idee dat ik bedoel.

het gaat dus om een houten plaatje afmetingen ongeveer 25cm bij 25cm waar dan in het midden een kuiltje moet komen, zodat de eieren niet wegrollen.
wpfcd55641.jpg dit lijkt mij gefreesd.

jurriaan, dit lijkt idd op wat ik bedoel. vind het alleen om zo ff te proberen vrij prijzig ;)

misschien dat idd met haakse slijper ook het zelfde idee haalbaar is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dit zou ik toch ook met guts doen. Zorg wel dat die scherp is.
Producenten willen je doen geloven dat je geen goed werk kan leveren zonder duur elektrisch gereedschap. Laat je hier niet aan vangen. Dit heet kapitalisme. Ik heb de indruk dat vooral amerikanen hier heel vatbaar voor zijn.
 
P

Pel

Guest
Als je een 7 gatenzaag neemt met verschillende maten rond, je zaagt de eerste op de maat hoe groot het kuiltje moet worden, maar twee millimeter diep inzagen. Dan neem je de daarop volgende maat van de gatenzaag en zaag je 4 mm diep, zo steeds kleiner en dieper, tot je het diepste punt bereikt hebt, dan steek je met een guts en overtollig materiaal weg zo krijg je een kuiltje, het gat in het midden daar zou ik een deuvel in lijmen, schuren en klaar. Dit wordt trimmen genoemd door zaagsnedes te maken dan kun je het overtollig hout makkelijk weg steken, succes.

Groet Pel.
 

karlz94

Actieve deelnemer
11 mrt 2016
32
1
staphorst
Met alle respect, maar in mijn vogelhuisjes maken de vogeltjes eerst een bedje van gras en hooi voordat- en waarin ze de eitjes leggen. Daar komt geen haakse slijper of wat dan ook aan te pas :)
rob

vogels zoals grasparkieten, valkparkieten ect maken zelf geen nestje, deze leggen dus evt de eieren op een hard plankje neer. met het gevolg dat de eieren onder de vogels vandaan rollen, afkoelen en afsterven ;)

tropische vogels maken idd zelf een nest, hier is dus geen voorgevormd kuiltje voor nodig ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.