Elektra Beckum bas 315/4 gebruiken zonder rubberen banden?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Na 6 weken vruchteloos wachten bij een lokale verdeler, krijg ik na 2 weken van Kruis.nl te horen dat het nog makkelijk 4 weken kan duren vooraleer de nieuwe rubberen banden voor mijn lintzaag gaan verzonden worden..

:mad:

Aangezien er 3 projecten liggen te wachten op de lintzaag, en mijn geduld na 8 weken toch wel op is, vroeg ik me af of ik de lintzaag kan gebruiken zonder de banden? Want op de onderdeeltekeningen van de 315 staan ze zelfs niet, in tegenstelling tot die van de 316/317. Er zat er bij mij wel eentje op toen ik de lintzaag kocht, vandaar dat ik twee nieuwe exemplaren wou monteren alvorens het ding in gebruik te nemen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die banden liggen op de wielen ?
Lijkt me wel dat je die nodig hebt
Ik heb hier wel eens gelezen er een strook van een binnenband omheen te leggen, die kun je bij elke fietsenmaker kopen (wel kleiner dan het wiel zodat hij er strak omheen zit)
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Op mijn vorige lintzaag heb ik op aanraden van de slijpservice kurk gebruikt. Hier heb ik nog 2 jaar mee gewerkt en toen de zaag verkocht. Slijtage was na die 2 jaar niet te zien en ik zou het zo weer doen als het nodig zou zijn.

Ik had de kurkstroken destijds gekocht bij slijperij Vos in h.i. Ambacht.

Groeten,
Patrick
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Die banden liggen op de wielen ?
Lijkt me wel dat je die nodig hebt
Ik heb hier wel eens gelezen er een strook van een binnenband omheen te leggen, die kun je bij elke fietsenmaker kopen (wel kleiner dan het wiel zodat hij er strak omheen zit)

Precies wat toxic zegt; https://www.youtube.com/watch?v=zz04k-GMF38
Hij gebruikt dan wel originele rubber banden maar het principe is hetzelfde.
Je zou ook tijdelijk binnenbanden kunnen nemen en over je oude band heen leggen en wat lijm er tussen, als het maar goed strak zit.
Als je de nieuwe binnenkrijgt moet je toch die oude eraf slopen en trek je gewoon die binnenband mee.
 
Laatst bewerkt:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ik heb ooit binnenband van een fiets over het onderste wiel van de EB315 gelegd, maar dat was geen succes. Zodra er wat kracht op kwam bij het zagen liep de band er af. De optie de binnenband op de nog bestaande originele band te leggen lijkt mij wel te werken, maar dat heb ik indertijd niet meer uitgeprobeerd.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb ooit binnenband van een fiets over het onderste wiel van de EB315 gelegd, maar dat was geen succes. Zodra er wat kracht op kwam bij het zagen liep de band er af. De optie de binnenband op de nog bestaande originele band te leggen lijkt mij wel te werken, maar dat heb ik indertijd niet meer uitgeprobeerd.

Hubert; als ik je goed begrijp had je 'm niet vastgeplakt en dat werkt niet, altijd vastplakken.
Ik denk ook net als jij dat het handiger is om tijdelijk een binnenband over de oude te plakken.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Hubert; als ik je goed begrijp had je 'm niet vastgeplakt en dat werkt niet, altijd vastplakken.
Ik denk ook net als jij dat het handiger is om tijdelijk een binnenband over de oude te plakken.

Matthias Wandl gebruikt ook binnenband voor zijn diy bandsaws, maar die plakt hij niet vast volgens mij.
Is het niet een kwestie van de juiste maat binnenband?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Matthias Wandl gebruikt ook binnenband voor zijn diy bandsaws, maar die plakt hij niet vast volgens mij.
Is het niet een kwestie van de juiste maat binnenband?

Ja Burley, daar zat ik ook aan te denken maar het zou wel heel toevallig zijn als je binnenbanden vindt die precies strak om de wielen passen.
Als je die vindt is dat natuurlijk prima.
Wat dat betreft denk ik dat het handiger is om ze goed op breedte en lengte te knippen en ze te lijmen op de oude.
Paar uurtjes een spanband erom en klaar.
Dan heb je weer een nieuw laagje rubber wat toch goed vast zit.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Je kan de diameter van die schijf toch meten in inches? Dan is het een kwestie van een autobinnenband van een inch minder te nemen.
Dan kan je de binnenring van die band benutten. Wellicht als je 2 inch kleiner neemt kan je de 'wangen' van de band gebruiken, dan kun je er meer stroken uitknipen.

En toch......zou ik EPDM nemen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Aangezien er nog een projectauto in de kelder staat die ook wel een paar weken aandacht kon gebruiken, heb ik mijn geduldigste kant maar laten zien.. De eerste week van februari gebeurde de eerste bestelling bij een lokale firma, pakweg 3 maanden later heb ik eindelijk de banden binnen via Kruis.nl.. Dacht ik eerst nog dat het de verkeerde maten waren:



Maar het werd al snel duidelijk dat mits een beetje handigheid die dingen er nog vrij simpel rond te spannen waren. Alvast een balkje essen van pakweg 90mm getest, works like a charm!



Bedankt voor het meedenken heren!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.