Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Elektra Beckum bas 315/4 gebruiken zonder rubberen banden?

Na 6 weken vruchteloos wachten bij een lokale verdeler, krijg ik na 2 weken van Kruis.nl te horen dat het nog makkelijk 4 weken kan duren vooraleer de nieuwe rubberen banden voor mijn lintzaag gaan verzonden worden..

Aangezien er 3 projecten liggen te wachten op de lintzaag, en mijn geduld na 8 weken toch wel op is, vroeg ik me af of ik de lintzaag kan gebruiken zonder de banden? Want op de onderdeeltekeningen van de 315 staan ze zelfs niet, in tegenstelling tot die van de 316/317. Er zat er bij mij wel eentje op toen ik de lintzaag kocht, vandaar dat ik twee nieuwe exemplaren wou monteren alvorens het ding in gebruik te nemen.

Die banden liggen op de wielen ?
    Lijkt me wel dat je die nodig hebt
    Ik heb hier wel eens gelezen er een strook van een binnenband omheen te leggen, die kun je bij elke fietsenmaker kopen (wel kleiner dan het wiel zodat hij er strak omheen zit)
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    Op mijn vorige lintzaag heb ik op aanraden van de slijpservice kurk gebruikt. Hier heb ik nog 2 jaar mee gewerkt en toen de zaag verkocht. Slijtage was na die 2 jaar niet te zien en ik zou het zo weer doen als het nodig zou zijn.

Ik had de kurkstroken destijds gekocht bij slijperij Vos in h.i. Ambacht.

Groeten,
    Patrick

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Die banden liggen op de wielen ?
    Lijkt me wel dat je die nodig hebt
    Ik heb hier wel eens gelezen er een strook van een binnenband omheen te leggen, die kun je bij elke fietsenmaker kopen (wel kleiner dan het wiel zodat hij er strak omheen zit)
    Precies wat toxic zegt; https://www.youtube.com/watch?v=zz04k-GMF38
    Hij gebruikt dan wel originele rubber banden maar het principe is hetzelfde.
    Je zou ook tijdelijk binnenbanden kunnen nemen en over je oude band heen leggen en wat lijm er tussen, als het maar goed strak zit.
    Als je de nieuwe binnenkrijgt moet je toch die oude eraf slopen en trek je gewoon die binnenband mee.
    Laatst gewijzigd door willem1958; 25-03-16 om 18:51.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Ik heb ooit binnenband van een fiets over het onderste wiel van de EB315 gelegd, maar dat was geen succes. Zodra er wat kracht op kwam bij het zagen liep de band er af. De optie de binnenband op de nog bestaande originele band te leggen lijkt mij wel te werken, maar dat heb ik indertijd niet meer uitgeprobeerd.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Strook EPDM dakbedekking niet een optie? Is slijtvaster dan een binnenband.
    Zou nog wel eens degelijker kunnen zijn dan het orginele rubber.
    Goed gereedschap is het halve werk.
    Ik heb dus niks aan goed gereedschap, ik houd niet van half werk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hubert Bekijk Berichten
    Ik heb ooit binnenband van een fiets over het onderste wiel van de EB315 gelegd, maar dat was geen succes. Zodra er wat kracht op kwam bij het zagen liep de band er af. De optie de binnenband op de nog bestaande originele band te leggen lijkt mij wel te werken, maar dat heb ik indertijd niet meer uitgeprobeerd.
    Hubert; als ik je goed begrijp had je 'm niet vastgeplakt en dat werkt niet, altijd vastplakken.
    Ik denk ook net als jij dat het handiger is om tijdelijk een binnenband over de oude te plakken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk Berichten
    Hubert; als ik je goed begrijp had je 'm niet vastgeplakt en dat werkt niet, altijd vastplakken.
    Ik denk ook net als jij dat het handiger is om tijdelijk een binnenband over de oude te plakken.
    Matthias Wandl gebruikt ook binnenband voor zijn diy bandsaws, maar die plakt hij niet vast volgens mij.
    Is het niet een kwestie van de juiste maat binnenband?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door burley Bekijk Berichten
    Matthias Wandl gebruikt ook binnenband voor zijn diy bandsaws, maar die plakt hij niet vast volgens mij.
    Is het niet een kwestie van de juiste maat binnenband?
    Ja Burley, daar zat ik ook aan te denken maar het zou wel heel toevallig zijn als je binnenbanden vindt die precies strak om de wielen passen.
    Als je die vindt is dat natuurlijk prima.
    Wat dat betreft denk ik dat het handiger is om ze goed op breedte en lengte te knippen en ze te lijmen op de oude.
    Paar uurtjes een spanband erom en klaar.
    Dan heb je weer een nieuw laagje rubber wat toch goed vast zit.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Je kan de diameter van die schijf toch meten in inches? Dan is het een kwestie van een autobinnenband van een inch minder te nemen.
    Dan kan je de binnenring van die band benutten. Wellicht als je 2 inch kleiner neemt kan je de 'wangen' van de band gebruiken, dan kun je er meer stroken uitknipen.

En toch......zou ik EPDM nemen.
    Goed gereedschap is het halve werk.
    Ik heb dus niks aan goed gereedschap, ik houd niet van half werk.

Forum Rechten