scheikunde vraag

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Volgende probleem:
Mijn gootsteen liep niet lekker door, dus ik wou dat een beetje spoelen met caustic soda.
Blijkt dat die caustic soda een prop vormt die bikkelhard is.

Na wat zoeken op 't internet vond ik dat dat dus kan gebeuren. Ik gebruik het al 40 jaar voor dit doel, en weet niet beter.
Als ik ook maar een keer een idee had gehad dat dit kon gebeuren was ik direct genezen!

Ik heb het stukje pijp er onderuit, gespoeld in water en nu geprobeerd om een aantal gaten in die prop te boren, zodat ik 'm kon verwijderen.
Maar echt lukken doet dat niet.

Nou zou een zuur misschien iets kunnen uithalen, maar wellicht zijn hier ervaringsdeskundigen.
Azijn ben ik een paar keer tegen gekomen als mogelijkheid, maar zou citroenzuur niet aggresiever zijn?

Wie oh wie, wat kan ik gebruiken?

Terzijde als ik zie hoe hard dit wordt en hoe snel, dan snap ik niet dat ze in de Titanic niet een potje caustic bij zich hadden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Caustic soda (basisch) en azijn (zuur) zouden elkaar moeten opheffen en vormt dus weer een neutrale substantie, ik denk alleen dat citroen of azijn niet zuur genoeg zijn, beter zoutzuur gebruiken (10% oplossing)

Ik gebruikte dit om mijn kationen/anionen filters mee te regenereren

Alleen heb ik geen idee wat er gebeurt als je direct zoutzuur op de harde klont giet
Wellicht even een testje doen, buiten, op veilige afstand in een emmer

Heb je al heet water geprobeerd ?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Caustic soda (basisch) en azijn (zuur) zouden elkaar moeten opheffen en vormt dus weer een neutrale substantie, ik denk alleen dat citroen of azijn niet zuur genoeg zijn, beter zoutzuur gebruiken (10% oplossing)

Ik gebruikte dit om mijn kationen/anionen filters mee te regenereren

Alleen heb ik geen idee wat er gebeurt als je direct zoutzuur op de harde klont giet
Wellicht even een testje doen, buiten, op veilige afstand in een emmer

Heb je al heet water geprobeerd ?


Met heet water is de ellende begonnen. Op dit moment ligt het zaakje buiten in de sneeuw, koud te zijn.
Stille hoop dat de prop zou kimpen.
Zoutzuur heb ik overigens niet in huis.

De gaten heb ik kunnen boren met een heel oude schroefboormachine waar de accu al eeuwen van dood is. Ding even omgebouwd zodat ie op een accu draait.
Als deze ellende overhoud van de caustic vind ik dat niet erg.
Maar om de dremel in te gaan zetten vind ik zonde.

Dit schrijvende: ik heb wel een oude accu.....zwavelzuur reeds in een verdunde toestand.
Ik ga nog even prutsen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
update!
Ik heb de prop eruit.

Met de boormachine aan het wrikken gegaan tussen 2 gaten zodat het tussenstuk wegsleet.
Zo een redelijk gat in het midden kunnen maken, daarna met een oude schroevedraaier de rest weggebikt.

Bah 2 stukken gereedschap oneigenlijk gebruikt op een dag:(
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dat schijnt dus gewoon te gebeuren. Doordat het uithard. Uiteraard wordt e.e.a warm dus de reactie komt snel op gang.

Nu is het wel zo dat ik altijd de caustic soda oploste in water en dan in de gootsteen/doucheput goot.
Maar op de flesjes die ik nu heb, staat dat je afwisselend caustic soda en warm water in de afvoer moet gieten.

Toen ik deze flessen voor het eerst had, was ik heeeeeeeeeeeel voorzichtig met die werkwijze. Mijn vader ( die heel jong overleden is) had mij als kind al bijgebracht nooit water op caustic soda te gooien maar andersom. Later op school leerde ik waarom dat was.
Maar de boel gaat niet bruizen/knetteren dus het schijnt te kunnen. Ik ging er vanuit dat het een zwakkere versie was. 't Is ook een goedkope versie.
Voor een onderhoudsspoeling goed genoeg dacht ik.

Maar juist de manier dat je eerst caustic in het putje gooit en dan water erop maken de omstandigheden perfect om uit te harden.

https://groups.google.com/forum/#!topic/nl.doe-het-zelf/BymMddTTTzE

Zo zijn er wel meer draadjes te vinden daarover.

Overigens dat een zuur erbij gooien een oplossing is, twijfel ik nog sterk aan. Ik lees daar ook over dat dat heftige reacties geeft.
Ik ben al niet zo'n menger van verschillende goedjes. ( oke met kruiden in de keuken weer wel )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.