pergola

8 sep 2015
3
0
Hallo,

Lees al een tijdje mee op dit forum, maar dit is mijn eerste post.

Ben bij ons nieuwe huis bezig met een pergola, had een tijdje terug hier ergens wat gezien om balken onzichtbaar te bevestigen. Bestond uit 2 delen die in elkaar vielen. Heb al wel gegoogled maar kon niks vinden omdat ik niet precies weet hoe het heet... Hopelijk weet iemand het hier...

alvast bedankt,
Klaas Jan
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind uw omschrijving abacadabra, maar dat zal aan mij liggen. U vraagt hulp, maar onduidelijk.
misschien een schets. U zal ook geen balkdrager bedoelen?

image.jpg
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoi,

Dit is een knap systeem gebruik hem altijd in Garden Villa bouw : https://youtu.be/fw_miwckDmA

Kost een paar centen als je heel de set moet kopen maar je mallen kan je ook zelf maken natuurlijk dat drukt de prijs heel sterk. Oersterke verbinding.

Groeten,

John
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat ken ik wel. Zijn ook meedere leveranciers van.
Maar voor een pergola beetje overdreven, denk ik.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zal met patenten te maken hebben. Daarom zegt Woodjohn dat je ze ook zelf kan maken.
Ik ga denk ik een setje maken in een kleinere versie. Kan in staal, maar net zo goed in betonplex.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Misschien een domme vraag, maar als het kan met een stukje beton multiplex, waarom kun je het dan niet gewoon in de balk frezen? Met een grote zwaluwstaart frees makkelijk te doen?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik snap de vraag niet goed.
Het betonplex of staal is als mal bedoeld.
Je moet ook in de balk en op de kopse kant frezen, maar met mal.
Ik kan dat niet uit de hand.
Heeft u het filmpje gezien. Zoiets maar dan zelf gemaakt.
Zo'n set kost vanaf €1800, dan kan je best zelf iets proberen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
bobmartin, had het filmpje inderdaad niet bekeken. Ik werd in de war gebracht door al de schroefgaten in de foto. Ik dacht dat dit erop geschroefd moest worden.

Heb wel eens met kleine stukjes hout getest dat inderdaad de lijmverbinding sterker is dan het hout. Balken van meer dan 4m verlengen (2x4) met deze methode lijkt me best spannend, lijkt mij dat er een enorme kracht op komt te staan.

Ook dat ze balken aan de zijkant er zo in frezen, dan rust de balk maar op een paar cm (ik gok een cm of 3)? Dacht dat zolderbalken meestal wel op een hele steen liggen, dus zeker 10 cm... Ben wel nieuwsgierig of Klaas Jan dit gaat proberen :)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Klaas Jan gaat dit waarschijnlijk niet proberen. Die vroeg om de opschroef variant.
Kijk maar terug in het topic.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.