ervaring met robinia

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
heeft een van jullie hier ervaring met het bewerken robinia ?
wat voor structuur heeft het en wat kun je er allemaal mee ?
ik mag namelijk een aantal stammen meenemen uit het bos en wil deze verzagen en laten drogen maar nu wil ik weten watt je er allemaal mee kunt groetjes van leroy
 

tuoh

Oud hout
leroy zei:
hey hallo
heeft een van jullie hier ervaring met het bewerken robinia ?
wat voor structuur heeft het en wat kun je er allemaal mee ?
ik mag namelijk een aantal stammen meenemen uit het bos en wil deze verzagen en laten drogen maar nu wil ik weten watt je er allemaal mee kunt groetjes van leroy

Robinia heeft maar één groot nadeel, tijdens het drogen kan het enorm werken.
In veel stammen is er reaktiehout aanwezig, dat zorgt tijdens het drogen voor serieuze vormveranderingen en dat ondervind je al bij het verzagen van de stam :(

Wanneer je het hout gaat drogen weet je nooit wat je op het eind van de rit gaat overhouden, soms enkele mooie stukken, soms enkel brandhout.
Nu is het wel zo stammen van oudere bomen minder vervormen, bij jonge bomen met een kleine stamdiameter daarentegen heb je heel veel vervorming en barsten over de hele lengte van de plank.

Maar voor zwaar belaste onderdelen in een constructie kan je geen betere houtsoort treffen dan Robinia. Bijl- en hamerstelen, spaken in houten wielen, handspaken, houten keggen, toognagels, katrolblokken, etc...

Robinia is ook een heel geschikte houtsoort om te draaien, je kan het gedraaide werk roken met ammoniak, het hout krijgt dan een mooie groene kleur :D



André
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
dankje voor je uitgebreide uitleg andré
maar door het hout optesluiten tijdens het drogen kun je dan een beetje die vervorming tegen gaan of niet ? groetjes
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
leroy zei:
dankje voor je uitgebreide uitleg andré
maar door het hout optesluiten tijdens het drogen kun je dan een beetje die vervorming tegen gaan of niet ? groetjes
Als het hout wil vervormen, doet het dat toch. Dat heeft met de structuur te maken.
Zachte / harde delen, warrige jaarringen e.d.
Zelf drogen is een avontuur zoals al is opgemerkt. Zorg in elk geval dat je een open haard hebt, dan heb je, wat er ook gebeurt, altijd plezier van.

Robinia behoort met tamme kastanje en eikenhout tot de europese hardhoutsoorten.
Ideaal voor buitenwerk. Ik laat de tropische bossen liever zoveel mogelijk in stand (ik gebruik geen tropisch hardhout).
Ik heb er een buitentafel van gemaakt (staat met foto hier ergens op de site).
Niet zelf gedroogd, maar bij de Drentse Fijnhouthandel gekocht. Hongaars robiniahout (800- 1200 euro/kuub ex BTW als ik mij niet vergis).
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Het is in ieder geval belangrijk om de stam te laten zagen in de diktes die je nodig denkt te hebben. Als je bijvoorbeeld een plank laat zagen van 50mm dik met het idee dat je hem later nog altijd kan doorzagen om er 2 dunnere planken van te maken kan je bij robinia, ook al is de 50mm plank recht gebleven, voor een nare verrassing komen te staan.
Bovenstaande geldt trouwens voor meerdere houtsoorten.

Ed
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey
nou ik mag het gratis meenemen uit een bos dus en ik kan het op mijn werk zagen dus ik zie wel waar het schip strand wordt het wat dan is het heel leuk dan kan ik volgend jaar er wat leuks van maken wordt het niks dan kan het inderdaad zo de allesbrander in zit ik er weer warmpjes bij van de winter gr van leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.