namaken grote balk

hypertonic

Nieuw lid
10 feb 2016
6
0
Beste heren en dames experten (slijmslijm :rolleyes:),

ik was laatst op internet op zoek naar leuke ideeën om zelf een nieuw bed in elkaar te knutselen en ik kwam onderstaande foto tegen.

Prachtig bed (vind ik), maar de halve boomstam onder het voeteinde en op het hoofdeinde baren me wat zorgen wat betreft gewicht en handelbaarheid (lees: ons huidige ikea-bed verschuif je bijna met je pink als er wat achter valt, dat zie ik bij dit bed nog niet gebeuren).

Zou het volgens jullie mogelijk zijn om die boomstam op 1 of andere manier na te maken uit iets van planken of plaatmateriaal om een (holle) lichte variant te krijgen? en zoja, hoe zouden jullie dat aanpakken?

Alvast bedankt,

Groeten,

Simon

Het bed:
Industriele-slaapkamer-industrieel-interieur.1417375212-van-gemmavandervegt.jpg
bron: https://www.welke.nl/lookbook/Siend...e-slaapkamer-industrieel-interieur.1417375212
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
In theorie kan alles en zou dit uiteraard ook kunnen. desalniettemin zal je dan de rustieke uitstraling die dit bed op de foto heeft veel minder hebben, je zal altijd lijnen zien van bijvoorbeeld gelamineerd hout of verlijmde planken. tevens, niet elke houtsoort heeft dezelfde massa volume ratio. het kan zo maar zijn dat balken van dit soort formaat zijn die ergens tussen de 25 en 50 kilo per stuk wegen. misschien zelf wel minder? maar dat weet ik verder niet.

tevens, doordat de balken massief zijn kan je de draagplanken maximaal verankeren met zowel lijm als bijvoorbeeld M12 bouten (moet het hout uiteraard goed geacclimatiseerd zijn). maar dat lijkt me sowieso handig met zulke balken ivm scheuren.

Een bed krijgt best wat krachten te voorduren in z' n "leven" als je slaapt lig je niet stil, als je bezig bent met je partner beweegt ook alles lekker mee. deze krachten worden in een Ikea bed opgevangen door goed doordachte metalen verbindingen welke na 10 jaar aardig op zijn. een bed als hierboven wat uit losse planken verlijmd is zal deze krachten overbrengen op de verlijmde verbindingen. een holle "balk" zal zijn krachten op de kopse planken en de verlijmde plekken brengen, bij een massieve balk zal alle krachten op de verbinding tussen de liggende plank en de balk komen, als je de volledige plank aan balk verlijmd spreek je in dit geval over een +- 250mm*250mm verbindings oppervlakte. dat is 62500mm2. de balk zal zan eerder door het midden breken dan dat de lijmverbinding het begeeft.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
De kleur van die "balk" verandert bij de hoek. Dus denk niet dat deze al massief is.
Je kan uiteraard zelf de balk hol maken. De nerf en kleur laat je doorlopen als het massief moet lijken, zoals bij een massieve balk.
 
P

Pel

Guest
Je kunt die dikke balk aan het kop en voeteneind toch gewoon hol maken, daar zie niets van, ik denk dat de fabrikant het ook niet massief gemaakt heeft? Vier planken verlijmen, en op de kopse kanten een kopshouten blok erin lijmen. Mocht het totale gewicht te zwaar worden dan zou je er eventueel zwenkwieltjes onder kunnen maken? Je moet er wel een latten bodem in maken en dan de zij balkjes dik genoeg maken, wat Ihoornweg al benoemde, droog en goed hout gebruiken is belangrijk anders wordt het niets. Het bed op foto nog eens bekeken maar het matras kan alle kanten op schuiven, of je moet het denk ik vast binden, je kunt van alles maken maar of het functioneel is dat is de vraag?

Groet Pel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het lijkt massief, echter krijg je ook een industriele look doordat het hout niet mooi glad is
Ik zou zelf een lichte/goedkope houtsoort gebruiken als vuren, dat met een roterende staalborsel bewerken om het ouder te laten lijken en daarna met beits aan de gang
Doordat je een lichte houtsoort hebt als basis en dan in lagen de beits opbrengt zal het als 1 stuk lijken en tevens niet te zwaar zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.