Eiken balken en spanten behandelen

stennis

Nieuw lid
15 jul 2015
13
0
Eiken balken en spanten behandelen (Rigostep Skylt?)

Zoals sommige volgers wel gezien hebben ben ik bezig met de bouw van een overkapping.

In deze overkapping ligt een ligger en twee staanders van 200x200. De dakspanten worden ook in eikenhout uitgevoerd. Deze balken zijn redelijk vers gezaagd en dus nog redelijk "vochtig".

Dit eikenhout wil ik behandelen tegen verkleuring en de natuurlijke lichteiken kleur behouden. Nu heb ik gezien dat dit met Rigostep Skylt lak te doen is. Nu hoor ik voors en tegens omdat het hout nog nat is daarom niet meer kan ademen/uitdampen om te drogen.

Mijn vraag is nu: kan ik dit hout buiten (onder een dak) met Skylt behandelen of moet ik een andere methode toepassen?

Graag zie ik jullie reacties als experts tegemoet.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
Wij hebben onze eiken poort en voordeur behandeld met producten van Gori. Dat zou ademend zijn en misschien dus geen probleem om te gebruiken in deze situatie.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
179
29
Ik ben ook wel benieuwd of dit kan en heb geen kant en klaar antwoord. Skylt is licht ademend dus dat is goed, verder is het een pu lak en niet vergelend. Maar, het is wel een watergedragen product bedoeld voor vloeren en meubels en niet voor buiten. Uiteindelijk zal het eiken denk ik buiten verkleuren, ongeacht welk product je er op smeert, maar met de skylt ga je dit denk ik wel vertragen. Ik zie dat je nog volop aan het bouwen bent. Misschien stuk eiken in de skylt zetten en buiten leggen en kijken wat dat doet met de zon/regen erop. Als het niet regent komende tijd kun je hem zelf af en toe nat maken.
 

stennis

Nieuw lid
15 jul 2015
13
0
Ik ben ook wel benieuwd of dit kan en heb geen kant en klaar antwoord. Skylt is licht ademend dus dat is goed, verder is het een pu lak en niet vergelend. Maar, het is wel een watergedragen product bedoeld voor vloeren en meubels en niet voor buiten. Uiteindelijk zal het eiken denk ik buiten verkleuren, ongeacht welk product je er op smeert, maar met de skylt ga je dit denk ik wel vertragen. Ik zie dat je nog volop aan het bouwen bent. Misschien stuk eiken in de skylt zetten en buiten leggen en kijken wat dat doet met de zon/regen erop. Als het niet regent komende tijd kun je hem zelf af en toe nat maken.

Voor wat betreft regen/neerslag ben ik er niet zo bang voor. Al het eiken zit droog onder het dak.

Lichte verkleuring vind ik ook niet erg, maar skylt biedt veruit de mooiste afwerking op "binnenwerk".

In mijn persoonlijke omgeving zijn een aantal mensen die zeggen. Met twee componentenlak kun je geen "vers" hout behandelen dan kan het niet drogen en gaat het kapot. Voor vloeren en tafels van gedroogd hout binnen is het ideaal maar buiten niet.

Het vochtigheidspercentage heb ik momenteel gemeten op +/- 25% met een eenvoudige vochtmeter.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
179
29
Dat is wel heel nat inderdaad. Skylt is wel echt iets anders dan een 2 componenten lak zoals bijvoorbeeld double coat waarmee je het hout echt dicht sealed. Ik heb met beiden gewerkt. Volgens de rigostep website is skylt licht ademend. Kortom, ik zou het wel aandurven, maar misschien zijn er anderen die skylt wel buiten gebruikt hebben.
 

stennis

Nieuw lid
15 jul 2015
13
0
ik heb een Gori "systeem" (17 en 79) besteld. Volgens de specificaties moet ik hem eerst impregneren met Gori 17 en dan aflakken met Gori 79. voor beide lakken staat een maximale vochtigheid van 18%. Het hout is momenteel nog wat vochtiger. Wat is nu de juiste manier?

- Zou het goed gaan met +/- 25-30% om te impregneren en af te lakken
- Eerst impregneren en later af lakken
- of MOET ik het laten drogen en dan pas bewerken. dit is het minst ideaal aangezien het op bijna vier meter hoogte onder een dak komt.

Het makkelijkste is om vlak voor montage te schuren en te impregneren omdat dit op schragen kan. De vraag is of dit met het vochtpercentage kwaad kan?
 

tuoh

Oud hout
ik heb een Gori "systeem" (17 en 79) besteld. Volgens de specificaties moet ik hem eerst impregneren met Gori 17 en dan aflakken met Gori 79. voor beide lakken staat een maximale vochtigheid van 18%. Het hout is momenteel nog wat vochtiger. Wat is nu de juiste manier?

- Zou het goed gaan met +/- 25-30% om te impregneren en af te lakken
- Eerst impregneren en later af lakken
- of MOET ik het laten drogen en dan pas bewerken. dit is het minst ideaal aangezien het op bijna vier meter hoogte onder een dak komt.

Het makkelijkste is om vlak voor montage te schuren en te impregneren omdat dit op schragen kan. De vraag is of dit met het vochtpercentage kwaad kan?

NEE, dat gaat niet goed gaan. De fabrikant geeft duidelijk aan max. 18% rv (= winddroog) Alles boven de 20% rv is in feite zeiknat! Hier een product opzetten is gewoon vragen om problemen. Laat dat hout maar een paar jaar drogen alvorens er iets op te zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.