Toy wheel cutter

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
als je gatenzaag steeds vast loopt en verbrand moet je zorgen dat je net langs het randje van je materiaal zaagt.
zodat de zaag zijn zaagsel kwijt kan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Vergis je niet met een gatenzaag, da's wel een heel andere diameter dan een boortje.
Hoe groter de diameter hoe lager het toerental dus als je wieltjes maakt met een gatenzaag van 40 mm heb je een diameter die 4 keer zo groot is als een gewoon10 mm boortje dus ligt de omtreksnelheid ook veel hoger.
Zoals Lemen al zegt; laag toerental en rustig naar beneden en ook regelmatig omhoog om spanen te lossen.
Hier een link waar je wat info hebt over snijsnelheden en dan zie je ook dat als de diameter groter wordt het toerental van de machine omlaag moet;
http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Boren
Daarnaast nog iets; naarmate je materiaal harder is wordt de weerstand groter dus bij vurenhout kan je iets harder duwen en bij hardhout iets rustiger want anders worden je tanden sneller bot.
Da's niet het enigste want ook de lengte en taaiheid van de vezel zijn belangrijk en of het hout goed droog is.
Gewoon rustig boren en regelmatig lossen en als je rookontwikkeling ziet of een schroeigeur ruikt ga je te hard.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Op mijn werk gebruiken we altijd gatenzagen van het merk starret, mooi geel van kleur.

Deze gaan best lang mee en zijn vrijwel nooit scheef of scheel.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Vergis je niet met een gatenzaag, da's wel een heel andere diameter dan een boortje.
Hoe groter de diameter hoe lager het toerental dus als je wieltjes maakt met een gatenzaag van 40 mm heb je een diameter die 4 keer zo groot is als een gewoon10 mm boortje dus ligt de omtreksnelheid ook veel hoger.
Zoals Lemen al zegt; laag toerental en rustig naar beneden en ook regelmatig omhoog om spanen te lossen.
Hier een link waar je wat info hebt over snijsnelheden en dan zie je ook dat als de diameter groter wordt het toerental van de machine omlaag moet;
http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Boren
Daarnaast nog iets; naarmate je materiaal harder is wordt de weerstand groter dus bij vurenhout kan je iets harder duwen en bij hardhout iets rustiger want anders worden je tanden sneller bot.
Da's niet het enigste want ook de lengte en taaiheid van de vezel zijn belangrijk en of het hout goed droog is.
Gewoon rustig boren en regelmatig lossen en als je rookontwikkeling ziet of een schroeigeur ruikt ga je te hard.

Was vannavond steeds aan het denken over de wielen en ben net nog even in mijn werkhok geweest.
idd heb ik op advies langzamer gaan boren (200 omw/min) en wat blijkt het is aardig gelukt. Vervolgens het wiel met boutje daarna laten ronddraaien en gaan schuren en ziet er al beter uit.

zoals ook eerder is verteld het verwijderen van de prop gaat moeilijk. Dus toch maar een profit boortje halen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb ook een afbeelding van een jig gevonden voor het rond maken van wielen met een schuurschijf. Dit heb ik nog niet geprobeerd.
maar wilde de link hier toch delen met jullie.

http://www.woodworkingtips.com/etips/etip010921sn.html

Mooi dat het nu beter lukt.
Die jig is een goed idee als je vaak ronde dingen maakt.
Al voordat ik de link opende zag ik een beeld van een plaat met een sleuf erin alleen net weer anders dan de link.
Ik zag een plaat met een smalle sleuf volledig door de plaat heen zodat je het wiel op een metaalschroef plaatst met aan de onderkant van de plaat een moertje op de schroef. (of andersom kan ook)
Zo kan je ook precies dmv de sleuf het wiel tegen de schuurschijf plaatsen en opschuiven.
Net even anders maar wel hetzelfde principe zeg maar.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Van de week heb ik ook 's profit gatenzagen gehaald: 32, 38 en 51mm. Van de kleinste 2 heb ik wat wielen gezaagd voor een treintje.

Bij het eerste wiel dacht ik na het verzinken met een forstner bit dat de gatenzaag wel uit zichzelf het midden zou pakken. Dat gebeurde helaas niet :D Bij de volgende wielen heb ik na het verzinken eerst voorgeboord met een 6mm houtzaag. Dat centeert zich ook niet uit zichzelf maar door het smalle puntje wel makkelijker te mikken.

Train wheels cherry.jpg
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Bedankt, Jolien. Ik heb al wat foto's gemaakt van het maakproces.

De tanden van de profit gatenzagen zijn 3,3mm. De wielen zijn 30,85mm en 25,45mm geworden, voor als iemand wil uitrekenen welke gatenzagen nodig zijn voor een bepaalde maat wielen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.