Toy wheel cutter

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Via dit forum heb ik gelezen dat er toy wheel cutters zijn om speelgoed wielen te maken.
alleen zoek ik me suf waar ik dit kan kopen in nl.
weet iemand van jullie waar ik deze kan krijgen?
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik dit filmpje gezien en geprobeerd. Wat blijkt nu , mijn gatenzaag heeft speling.

ik ben opzoek gegaan naar nieuwe boren en welk merk en kwam een topic tegen hier en zag dat je ook toy wheel cutters hebt, maar vind geen winkel hier in nl die ze verkopen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Heeft u een gatenzaag (zo'n universel)of een gatzaag.
Als het hier op het forum besproken is dan zal er toch een buitenlandse link aan vastzitten zoals u en ik op google nu vinden.
De prijzen die ik zie moeten aanspreken, maar met een goede gatzaag ben je goedkoper af en er zijn meer diameters te krijgen.

image.jpg
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
ik ben nu ook aan het kijken om eventueel een gatenboor set te kopen maar waar je ook kijkt dit is allemaal best prijzig.

waarschijnlijk heb ik een gatenzaag voor steen, daar het allemaal tandjes heeft. de gatenzagen voor hout hebben dat niet zie ik. klopt dit?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
De losse gatzagen van ecotools zijn niet duur en doen het best goed. De voorbeelden zijn niet van ecotools, maar voor hout geschikt.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    16,2 KB · Weergaven: 332
  • image.jpg
    image.jpg
    23,7 KB · Weergaven: 334

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Ik volg dit draadje! Zelf kan ik je geen advies geven over een goede gatenzaag,
maar heb wel een vraagje voor degene die hier jouw kunnen helpen!
Mijn gatenzaag is eentje met tandjes zoals de rode op de foto, maar het hout verbrand doordat het zaagsel tussen de tanden blijft zitten, ookal zit ik er met de stofzuiger bij.
Wilt dit zeggen dat mijn gatenboor versleten is?

Mcbons, eenmaal je speelgoed gemaakt hebt, zeker laten zien! :D

Groetjes Jolien
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik volg dit draadje! Zelf kan ik je geen advies geven over een goede gatenzaag,
maar heb wel een vraagje voor degene die hier jouw kunnen helpen!
Mijn gatenzaag is eentje met tandjes zoals de rode op de foto, maar het hout verbrand doordat het zaagsel tussen de tanden blijft zitten, ookal zit ik er met de stofzuiger bij.
Wilt dit zeggen dat mijn gatenboor versleten is?

Mcbons, eenmaal je speelgoed gemaakt hebt, zeker laten zien! :D

Groetjes Jolien

Doordat je de diepte in zaagt en er zo een gleuf ontstaat, kan het zaagsel niet meer weg en wordt alles te heet. Oplossing: Tijdens het boren/zagen regelmatig de boor ff omhoog halen zodat alles eruit vliegt (Eventueel het zaagsel met de hand tussen de zaagtandjes uitpeuteren). Dan weer verder boren.

Met Pro-fit met ik wel tevreden. Fijne gatenzaag en de drol is er makkelijk uit te poepen:confused:
 
Laatst bewerkt:

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik hen idd ook zo'n gatzaag met tanden. Alleen zit er een kleine speling in met het boortje in het modden.
ik zie bij de pro fit gatzagen dat degene zonder tanden meer voor hout zijn. Dat zie je in de tabel dat je met die meer dan 500 keer een gat kan zagen en met die van de tanden ongeveer 50 keer.

Mijn vraag is geldt dit ook voor andere merken?

ben aan het rondkijken wat de gatzagen kosten en zelf bij hornbach blijven ze "duur". Weet iemand hoe bijv de gatzagen zich verhouden van ecotools tov profit?
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Hallo jolien, ik ben pas bezig met hout hout en heb nog niet alle vaardigheden om het hout goed te bewerken.

ik heb samen met mijn zoontje een simpele auto gemaakt, maar wil het volgende modem "verbeteren" qua afwerking.
als ik op dit forum zie wat men maakt met hout ben ik echt een beginneling.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik volg dit draadje! Zelf kan ik je geen advies geven over een goede gatenzaag,
maar heb wel een vraagje voor degene die hier jouw kunnen helpen!
Mijn gatenzaag is eentje met tandjes zoals de rode op de foto, maar het hout verbrand doordat het zaagsel tussen de tanden blijft zitten, ookal zit ik er met de stofzuiger bij.
Wilt dit zeggen dat mijn gatenboor versleten is?


Groetjes Jolien

Ik heb inderdaad ook enkele van die zagen met tanden, werken prima, maar inderdaad ze kunnen het zaagsel niet kwijt.
Gebruik je een boorstandaard? Zo ja neem een laag toerental en vooral héél weinig druk uitoefenen naar beneden.
En zoals boktor zegt, regelmatig omhoog halen en schoon maken. Pas op: zaagje wordt heet!!! En de zaagsnede even uitblazen of uitzuigen.

Als je hout eenmaal verbrand is geweest aan de tandjes, is de kans groot dat het zaagje TE heet is geworden.
Dat laatste is een kettingreactie: zaagje te heet, tandjes verbranden, snijden minder goed, dus de boel wordt nog heter, tandjes verbranden verder enz.
Met mazzel is het zaagje nog goed na verbrand hout, maar het kan snel over zijn.

Als je haast hebt zou je dus meer moeten koelen. Stofzuiger achter het werkstuk en met de compressor lucht langs de zaag blazen om te koelen.
Zelf nooit geprobeerd, want dan moet ik eerst eens kijken of ik ergens nog wat haast kan vinden. Volgens mij is dat al enkele jaren op.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@ mcbons. Misschien is het handiger om aan te geven wat u aan gereedschappen heeft.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Meer dan 40 jaar geleden, op de hobbyclub, zaagden we wielen met een figuurzaag.
En de standtijd van zo'n gatzaag ligt bij mij wat hoger dan 50.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik maak mijn wielen met de gatenzagen van Pro-fit: http://www.profitholesaw.com/nl_nl/

Het snelwisselsysteem is erg handig als je een 50tal wielen in 1 ruk wil maken ;) Doordat de tanden ook wat dikker zijn (http://www.profitholesaw.com/nl_nl/9-profit-gatzagen-multi-purpose), heb ik nauwelijks problemen met vastlopen. Wel is het aan te raden om eerst halverwege de plaat te boren en dan de plaat om te draaien (splinteren en kracht op de boor enzo).

Ik moet hier ook nog wel bijzeggen dat ik de centrale boor bij een vriend heb laten aanpassen van 6mm naar 10mm, vanwege de assen die ik gebruik voor mijn Ottokars.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik heb inderdaad ook enkele van die zagen met tanden, werken prima, maar inderdaad ze kunnen het zaagsel niet kwijt.
Gebruik je een boorstandaard? Zo ja neem een laag toerental en vooral héél weinig druk uitoefenen naar beneden.
En zoals boktor zegt, regelmatig omhoog halen en schoon maken. Pas op: zaagje wordt heet!!! En de zaagsnede even uitblazen of uitzuigen.

Als je hout eenmaal verbrand is geweest aan de tandjes, is de kans groot dat het zaagje TE heet is geworden.
Dat laatste is een kettingreactie: zaagje te heet, tandjes verbranden, snijden minder goed, dus de boel wordt nog heter, tandjes verbranden verder enz.
Met mazzel is het zaagje nog goed na verbrand hout, maar het kan snel over zijn.

Als je haast hebt zou je dus meer moeten koelen. Stofzuiger achter het werkstuk en met de compressor lucht langs de zaag blazen om te koelen.
Zelf nooit geprobeerd, want dan moet ik eerst eens kijken of ik ergens nog wat haast kan vinden. Volgens mij is dat al enkele jaren op.


Dankje voor de info wat betreft de boorstandaard en snelheid. Zou best kunnen dat ik te veel kracht gebruikt heb en daardoor de tandjes minder zijn geworden.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
@ mcbons. Misschien is het handiger om aan te geven wat u aan gereedschappen heeft.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Meer dan 40 jaar geleden, op de hobbyclub, zaagden we wielen met een figuurzaag.
En de standtijd van zo'n gatzaag ligt bij mij wat hoger dan 50.


Ik heb de eerste set wielen idd met een figuurzaag gemaakt. Toen heb ik wielen met een schuurschijf rond gemaakt en komt al aardig in de buurt.

de derde set heb ik geprobeerd te doen volgens het filmpje op pagina 1. Uit uitfrezen in het midden ging wel ok, maar toen ik de gaten zaag ging gebruiken was niet gecenterd te krijgen. Ik heb dus ook speling erin zitten in het boortje toc de gatzaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.