wanneer/hoevaak beitels in een vlak/vandiktebank slijpen/vervangen

shell

Nieuw lid
15 jul 2015
10
1
Ik heb sinds kort een vlak vandiktebank en gisteren voor het eerst wat mahonie plakjes gevlakt. Voorheen gebruikte ik hem eigenlijk alleen voor vurenhout en af en toe wat merantie. Heel veel heb ik hem nog niet gebruikt.

In het mahonie merkte ik na afloop toch wel behoorlijk wat putten / schade aan het oppervlak van de plankjes. Ik dacht dat het te maken had met de snelheid waarmee ik het hout over de bank schoof, of wellicht met de hoeveelheid afname, maar ook met zeer kleine afname (~ 0.2 mm) en langzaam schuiven, was het resultaat niet echt glad.

Nu denk ik dat wellicht de beitels niet scherp genoeg zijn, maar hoe stel je dat het beste vast? en wanneer is bot te bot? Zoals ik al zei, de beitels hebben nog niet echt veel gedaan, ze hebben in totaal pas ong 30-45 min werk gehad. Wanneer slijpen/vervangen jullie de beitels?
 
  • Leuk
Waarderingen: Vincent DW
P

Pel

Guest
Heb je de beitels voor het gebruik van de machine afgewet?

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In een vlak/vandiktebank zitten schaafmessen, geen beitels :eek:.
Goede kwaliteit schaafmessen gaan wel een tijdje mee. Botte messen geven een ruwe afwerking en de maken meer lawaai.
Putten door uitbreken zijn niet noodzakelijk het gevolg van botte messen. Sommige stukken hout zijn gewoon slecht te schaven.
Ik heb Padoek in planken van 27 en 50 mm staan. De 27 mm schaaft probleemloos spiegelglad, de 50 mm is niet glad te krijgen.
Schaafmessen die hun beste tijd hebben gehad gebruik ik voor pallethout. Ik heb al geprobeerd om ze te wetten op een watersteen, maar dat helpt eigenlijk niet. Herslijpbare messen moeten naar de slijper als ze bot zijn, wisselmessen in de bak met schroot.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als er meer afgenomen wordt, is dan het resultaat beter?
Verder is het heel moeilijk een tijd voor te tellen. Gewoon naar de messen kijken. Kalkhoudend hout, zand e.d verkorten de standtijd behoorlijk.

Ohja, warrig hout schaaft lastig ....
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Mathieu, vroeger noemden wij dat altijd de beitels van de vlak, of vandiktebank, en werden gewet met een klein wetsteentje wat steunde op de beitelas. Het zal de moderne tijd wel zijn dat wij oude knarren het waarschijnlijk niet helemaal meer goed benoemen?:)

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
@Mathieu, vroeger noemden wij dat altijd de beitels van de vlak, of vandiktebank, en werden gewet met een klein wetsteentje wat steunde op de beitelas. Het zal de moderne tijd wel zijn dat wij oude knarren het waarschijnlijk niet helemaal meer goed benoemen?:)

Groet Pel.
Wie zegt dat ik geen oude knar ben:p!
Neen, waarschijnlijk een stuk jonger maar de benamingen heb ik in ieder geval van oude vaklieden geleerd. Maar misschien is het ook streekgebonden...
 

shell

Nieuw lid
15 jul 2015
10
1
Dank voor de reacties. ik heb de messen nog niet afgewet, maar dat zal ik eens proberen. De nerfrichting heb ik in de gaten gehouden (en ook even andersom geprobeerd voor de volledigheid)
 
P

Pel

Guest
Nou Shell dan zou ik de beitels / messen, toch maar eens afwetten, moet je maar een kijken als dat goed is gedaan hoe glad je hout dan uit komt fabrieksmatig worden de beitels wel geslepen maar nooit afgewet dat moet jezelf doe, en regelmatig herhalen tot je merkt dat de snee eraf is dan laat je de beitels / messen weer slijpen. Mahonie is van nature nogal warrig hout zo ga je met de draad mee en zo zit je weer tegen de draad in te schaven, maar met vlijm scherpe beitels / messen kun je dat tot een minimum beperken.

Groet Pel
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Pel,
Je maakt mij nu wel nieuwsgierig met dat afwetten.
Kun je mij stap voor stap uitleggen hoe je de beitel/messen van een vlak-vandiktebank afwet?
Mvg,:).
 
P

Pel

Guest
Wij gebruikte daar vroeger een apart klein wetsteentje voor waar je de vouw mee wette, het principe is hetzelfde als dat je een schaafbeitel afwet van je handschaaf. Het enigste verschil is dat je nu het wetsteentje vast hebt in plaats van de beitel.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Beste Pel,

Ik ben maar een amateur op houtgebied maar kan mij met dat kleine wetsteentje er niets bij voorstellen.
Ik begrijp uit jou uitleg dat je het mes dan in de machine heb zitten?
Je praat over een vouw, dat is toch het schuine geslepen gedeelte van het mes?
Als je iets aan de vouw van het mes doet, moet het dan niet gelijk over de hele lengte?

Bij mij zijn de messen over de hele lengte een bepaald aantal graden schuin geslepen.
Het lijkt mij erg gevaarlijk om daar met een klein wetsteentje over heen te roetsen.
Als je maar even de messen raakt heb je meteen een behoorlijk snee in je vingers als ze er nog aanzitten.
Ik heb een keer maar even het mes aangeraakt met instellen en er wekenlang last van gehad, omdat de jaap (niet onze Jaap) er chirurgisch in gesneden was.

Het zijn weer veel vragen en ik sta open voor goede raad maar wil dan wel graag weten hoe ik dat dan moet doen zonder gevaar.

Mvg,:).

P.S.
Ik twijfel ook nog steeds of dat afwetten nu werkelijk moet gebeuren als de messen van een goede slijper komen.
In het verleden heb ik bij een papierverwerkend bedrijf gewerkt met een grote papiersnijmachine toen nog met 8 rollen en daar werden de messen die van de slijper kwamen ook niet afgewet en waren zo scherp als een scheermes.
Ook de messen van de guilotinesnijmachine gingen er zo in van de slijper zonder af te wetten.
 
P

Pel

Guest
Als je het wetsteentje op de beitelas en de vouw van de beitel zet kan er toch niets gebeuren? Tegenwoordig heb je veel wegwerpmessen en messen die je aan beide kanten kunt gebruiken, ook speciale messen van heel hard staal waar je met en wetsteentje niets aan kunt doen. Als de messen bij een slijper zijn geweest zijn ze vlijmscherp, maar na een tijdje in gebruik door o.a. zand en ongerechtigheden die in het hout zitten merk je vanzelf dat ze bot worden, wetten stelt het opnieuw laten slijpen uit, hetzelfde als je handschaaf. Maar fabrikanten nemen het soms niet zo nauw met het slijpen van de beitels of messen van een vlak of vandiktebank.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de messen van m'n vlak vandiktebank nog nooit gewet heb.
Nou lijkt het me ook wel een klus om messen van 20, 25, 30 of zelfs 40 en meer centimeters te wetten.
Als ik ze liet slijpen wat toch professioneel gebeurd dan ging ik ervan uit dat ze behoorlijk scherp zijn.
Ik heb ook altijd met pas geslepen messen een mooi glad schaafbeeld gehad.
Ik ken eerlijk gezegd niemand die ze nog een keer wet als ze uit de slijperij komen.
En ja, sommige houtsoorten hebben een kruisdradige nerf dat schaaft minder glad.
Soms kan je doordat de nerf vrij wild is wel'ns hapjes/putjes hebben, dan kan je alleen maar de laatste milimeters heel rustig afnemen zodat je het zoveel mogelijk voorkomt.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als je het wetsteentje op de beitelas en de vouw van de beitel zet kan er toch niets gebeuren? Tegenwoordig heb je veel wegwerpmessen en messen die je aan beide kanten kunt gebruiken, ook speciale messen van heel hard staal waar je met en wetsteentje niets aan kunt doen. Als de messen bij een slijper zijn geweest zijn ze vlijmscherp, maar na een tijdje in gebruik door o.a. zand en ongerechtigheden die in het hout zitten merk je vanzelf dat ze bot worden, wetten stelt het opnieuw laten slijpen uit, hetzelfde als je handschaaf. Maar fabrikanten nemen het soms niet zo nauw met het slijpen van de beitels of messen van een vlak of vandiktebank. Groet Pel.

Volgens mij is het wel heel toevallig als de hoek goed is om het mes te wetten als je met een kleine wetsteen op de beitel-as (of is het mes-as) en op vouw van het mes steunt.

Daarbij moet je ook de as blokkeren in mijn geval met een gepast stukje hout en dat komt al gauw boven het mes uit.
Bij mijn machine kan alleen het uitvoerblad afgenomen worden en blijft het aanvoerblad zitten die kan je wel een weinig verstellen inhoogte van het maximale af schaven hout, waarschijnlijk is dit bij meer oude hobbymachines ook het geval.

Dus ik ben nog niet overtuigd om mijn messen te gaan wetten op de manier die je summier beschreven heb.
Misschien willen de professionals als dit nodig zou zijn en ook wordt gedaan door professionals hier een uitleg geven hoe zij dit doen.

Ik ben erg nieuwsgierig of zij dat doen en hoe zij te werk gaan.

Mvg,:).
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik heb een eenvoudig Makita 2012NB met wegwerpbeitels. Deze hoeven niet na-gewet te worden ze zijn al zo scherp dat ik bij het vervangen ongemerkt een dikke jaap in mijn duim kreeg...

Ik heb geprobeerd de beitels zelf te scherpen, maar dat bleek toch wel lastig. Ook omdat je de beitels maar op een manier kunt monteren (in een groef) en je dan wel een scherpe beitel hebt maar dit steekt niet ver genoeg meer uit.

Tjsa, hoe lang ze mee gaan. Hangt helemaal af van het materiaal en hoe aggressief je schaaft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.