Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38

wanneer/hoevaak beitels in een vlak/vandiktebank slijpen/vervangen

Ik heb sinds kort een vlak vandiktebank en gisteren voor het eerst wat mahonie plakjes gevlakt. Voorheen gebruikte ik hem eigenlijk alleen voor vurenhout en af en toe wat merantie. Heel veel heb ik hem nog niet gebruikt.

In het mahonie merkte ik na afloop toch wel behoorlijk wat putten / schade aan het oppervlak van de plankjes. Ik dacht dat het te maken had met de snelheid waarmee ik het hout over de bank schoof, of wellicht met de hoeveelheid afname, maar ook met zeer kleine afname (~ 0.2 mm) en langzaam schuiven, was het resultaat niet echt glad.

Nu denk ik dat wellicht de beitels niet scherp genoeg zijn, maar hoe stel je dat het beste vast? en wanneer is bot te bot? Zoals ik al zei, de beitels hebben nog niet echt veel gedaan, ze hebben in totaal pas ong 30-45 min werk gehad. Wanneer slijpen/vervangen jullie de beitels?

Ik heb geen vandikte bank dus kan je daarin geen antwoord geven. Putjes in het hout kunnen ook wijzen op de verkeerde schaafrichting dus in dit geval tegen de nerf in.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Heb je de beitels voor het gebruik van de machine afgewet?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

In een vlak/vandiktebank zitten schaafmessen, geen beitels .
    Goede kwaliteit schaafmessen gaan wel een tijdje mee. Botte messen geven een ruwe afwerking en de maken meer lawaai.
    Putten door uitbreken zijn niet noodzakelijk het gevolg van botte messen. Sommige stukken hout zijn gewoon slecht te schaven.
    Ik heb Padoek in planken van 27 en 50 mm staan. De 27 mm schaaft probleemloos spiegelglad, de 50 mm is niet glad te krijgen.
    Schaafmessen die hun beste tijd hebben gehad gebruik ik voor pallethout. Ik heb al geprobeerd om ze te wetten op een watersteen, maar dat helpt eigenlijk niet. Herslijpbare messen moeten naar de slijper als ze bot zijn, wisselmessen in de bak met schroot.
    Laatst gewijzigd door mathieu; 21-03-16 om 20:03.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Als er meer afgenomen wordt, is dan het resultaat beter?
    Verder is het heel moeilijk een tijd voor te tellen. Gewoon naar de messen kijken. Kalkhoudend hout, zand e.d verkorten de standtijd behoorlijk.

Ohja, warrig hout schaaft lastig ....
    Laatst gewijzigd door Ronald L.; 21-03-16 om 20:11.
    sometimes you just need a bigger hammer

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    @Mathieu, vroeger noemden wij dat altijd de beitels van de vlak, of vandiktebank, en werden gewet met een klein wetsteentje wat steunde op de beitelas. Het zal de moderne tijd wel zijn dat wij oude knarren het waarschijnlijk niet helemaal meer goed benoemen?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Pel, Ook de taal in houthakkersland ontwikkeld zich!
    Met vriendelijke groet, Ronald

Ik wet de messen nog steeds af als ze terug komen van de slijperij.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    @Mathieu, vroeger noemden wij dat altijd de beitels van de vlak, of vandiktebank, en werden gewet met een klein wetsteentje wat steunde op de beitelas. Het zal de moderne tijd wel zijn dat wij oude knarren het waarschijnlijk niet helemaal meer goed benoemen?

Groet Pel.
    Wie zegt dat ik geen oude knar ben!
    Neen, waarschijnlijk een stuk jonger maar de benamingen heb ik in ieder geval van oude vaklieden geleerd. Maar misschien is het ook streekgebonden...
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Dank voor de reacties. ik heb de messen nog niet afgewet, maar dat zal ik eens proberen. De nerfrichting heb ik in de gaten gehouden (en ook even andersom geprobeerd voor de volledigheid)

Forum Rechten