Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Eiken in 2 à 3 mm

Eiken in 2 à 3 mm

Ik ben bezig met een nieuw object uit vers eiken.
    Het moet een serveerschaal worden met een sierobject erin.
    Eerst maar eens zien hoe het eiken zal vervormen.
    Op de foto's het resultaat tot nu toe. De bovenkant eerst geborsteld bij gebrek aan zandstralen. Tussentijds bij pauzes inpakken in plastic anders vervormt hij direct,
    Onderin gaten geboord om scheuren van de voet te voorkomen - hoop ik...............
    Direct in de Danish oil gezet om het droogproces te vertragen.
    De platte beitel hanteer je met de punt naar beneden.
    Werkwijze: zie de foto's.
    vr.gr. Jan Pranger.

P3210021.jpg

P3210020.jpg

P3210024.jpg

P3210027.jpg

P3210029.jpg

P3210030.jpg

P3210031.jpg

P3210032.jpg
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Ik denk niet dat je hem vlak houd, maar misschien word je verrast.
    Er zitten mooie stralen in.

Hoi Nico. Inderdaad, ik vrees met grote vreze dat alles vervormt. Dat mag wel en is juist de bedoeling. Een deel heb ik met klemmen gefixeerd om daar het andere object in te plaatsen. Ik hoop dat de voet een beetje heel blijft.
    vr.gr. Jan Pranger.

Mooi stukkie hout, volgens mij heb ik dat eerder gezien :-)
    Met een hamer past alles...

Heel mooi Jan, maar ik vrees ook dat het zal vervormen. 't Kan ook zijn charmes hebben hé.

Vervormen zal het zeker maar als de vervorming ook nog functioneel is, is dat mooi mee genomen

Benieuwd naar het vervolg.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Als hij maar niet gaat scheuren Jan, hele mooie tekening met die stralen aan een kant, het lijkt de zon wel?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Ik hoop, dat ie mooi gaat vervormen. Het blijft een verrassing hoe de natuur zich gedraagt. Daarna bepaal ik de plaats voor het andere object. Staat nu -goed geolied - losjes onder plastic om het droogproces langzaam te laten verlopen. Dat duurt toch een kleine week. Na de Pasen maar eens weer kijken.
    Dank voor de reacties!
    vr.gr. Jan Pranger.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Hele mooie vlakke schaal, ook mooie tekening in het hout.
    Ben benieuwd naar de uiteindelijke droge vorm.
    Ronny

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Gewoon een idee wat al vaker in mijn hoofd rond speelt. Als je dit object vol onderdompelt in de olijfolie of wat voor olie dan ook. Zou het water (groei sappen) dan niet heel langzaam plaats maken voor de olie. Olie drijft op water.............

Heb zelf ooit twee schijfjes hout in een potje met olijfolie gedaan. Try out op kleine schaal. Na een jaar de schijfjes er uit gehaald. Na na een half jaar uit de olie zijn beide schijfjes nog vlak en geen scheuren. Ik heb een fout gemaakt door niet twee gelijke schijfjes buiten de olie te laten drogen. Wat mij wel opviel was een dun laagje water op de olie. Kan ook condensatie zijn, snap ik.
    Jeroentje

Forum Rechten