krimpvrije scharnieren?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Beste allemaal!

Bestaan er scharnieren die je krimpvrij kan bevestigen?
Voor het onderstaand meubel wil ik de deurtjes massief maken door houten delen in horizontale wijze te verlijmen.
Dit om de volgende redenen.
Ten eerste wil ik uit de deurtjes de greepjes frezen, uit een paneeldeurtje lijkt me dit minder goed te doen?
Ook vind ik zo`n deurtje strakker dan een paneeldeurtje.
En als laatste kan ik dan de 2 zijkanten en voorkant geheel laten doorlopen in tekening.

De zijkanten kan ik met dominos verbinden. Dan zal ik alleen de onderste lijmen en aan de bovenkant ruimte geven. Ook zal het paneel ruimte hebben achter de opdikking van het blad om te werken.
Er komen nog meer verbinding latten in het frame van de zijkant. Die houden de zijkanten dan ook op z`n plaats.

Maar hoe kan ik de deurtjes krimpvrij monteren?
Zou het werken als ik de deurtjes ophang met paumelle scharnieren.
Zo ja.. Dan zou ik tussen de la en de deurtjes een kiertje moeten houden denk ik. Hoe groot zou ik deze kier dan maken?

hoger ontwerp.jpg
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Helaas nog geen reactie.

Ik denk dat ik voor een paumelle scharnier ga, dit geeft wat ruimte om te werken naar beide kanten. Als hij uitzet wordt de kier boven iets kleiner en hangt de deur meer op het onderste scharnier. Als hij krimpt komt de deur meer op het bovenste scharnier te hangen.
Maar.. nu zoek ik er eentje die ik kan monteren zodat m`n deurtje nog 5 mm terug kan vallen ten opzichte van de poot. Dit heet met een vakterm volgens mij inlaten? Volgens m`n studieboek heet dit een omgezet of een gekropt scharnier.
Bestaan er gekropte, omgezette paumelle scharnieren. Het liefst in messing, omdat het al niet moeilijk genoeg is haha.

Voor de duidelijkheid.. ik heb al even zitten rondzwerven.. maar kom er nog niet echt uit.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Uw verhaal gelezen en proberen te begrijpen wat u bedoeld.
In uw situatie is het makkelijks werken met keukenkast scharnieren.
Die zijn ook nog eens verstelbaar.
Het 'werken' (krimpen) waar u het over heeft is niet van toepassing. Gaat u werken met verschillende materialen dan wel.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.