Hout laten lijken op bladzijdes van een boek, Hoe?

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Het zijn de fijnste trekzagen die je kunt kopen. Maar het zijn dan ook minizaagjes, alleen te gebruiken voor heel fijn werk. Je kunt ze bij de betere modelbouwwinkels kopen en ze zijn echt vlijmscherp, dat heb ik al ooit mogen ondervinden en het zijn vervelende snijwonden omdat ze gekarteld zijn, oppassen dus.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Het zijn de fijnste trekzagen die je kunt kopen. Maar het zijn dan ook minizaagjes, alleen te gebruiken voor heel fijn werk. Je kunt ze bij de betere modelbouwwinkels kopen en ze zijn echt vlijmscherp, dat heb ik al ooit mogen ondervinden en het zijn vervelende snijwonden omdat ze gekarteld zijn, oppassen dus.

Klinkt wel als iets dat ik aan mijn gereedschapscollectie moet toevoegen. Dank!

edit... en gelijk maar eentje besteld. Zo snel hij binnen is kan ik kijken of het zagen van de boekbladen hoop heeft.
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
@fantic
Het is juist handig om de zaag haaks te houden omdat je meerdere keren over het hout heen moet om de gewenste groefdiepte te bereiken. Dit kan alleen als de zaag wordt "geleid" door de groef die je ervoor hebt gemaakt. Als ik de zaag onder een hoek houd wordt het niet alleen veel lastiger om rechte lijnen te krijgen, maar ook om dezelfde groef meerdere keren te schrapen.

@H.katan
Zolang als de tanden maar recht geslepen zijn valt het te proberen. Bij een normale handzaag zijn de tanden gezet en afgeschuind (onder een hoek geslepen), dit maakt het maken van de groeven erg lastig. De ijzerzaag die ik heb gebruikt heeft recht geslepen tanden die wel gezet zijn. Een hele fijne zaag met rechte tanden die niet of weinig gezet zijn, dat zou ideaal zijn.

Edit: Zoals het nu op de foto's lijkt, zijn de groeven altijd zichtbaar en lijken ze aardig groot. Maar als je het met je eigen ogen bekijkt is dat al heel anders, ik moet erg spelen met de lichtinval om ze überhaupt goed op de foto te krijgen. Bij een fijnere vertanding zal het effect nog fijner worden, ik weet dat het dan meer op papier zou lijken, maar of het een mooi optisch resultaat wordt vraag ik me af. hoe fijner het wordt, hoe meer het op grof geschuurd hout gaat lijken.

Voor de duidelijkheid wat plaatjes:

Gezette tanden
Zetting2.png

schuin geslepen zaagtanden
ACME-120-012-3[1].jpg
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ah Douwe; inderdaad één foto schept meteen duidelijkheid.
Ik dacht gewoon aan zagen maar je gaat ermee schrapen, handig bedacht moet ik zeggen!
Zo kan je inderdaad een flink boek maken maar een gewoon standaard boek zal voldoen om het echt op een boek te laten lijken.
Vind trouwens het idee van Fantic en sommige anderen om nog fijnere zaagjes te gebruiken ook niet slecht.
Maar je wilde niet speciaal gereedschap ervoor kopen.
Alhoewel een klein ijzerzaagje zal je nog wel in huis hebben.
Succes ermee in ieder geval.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik had dit item tot voor kort niet bekeken. Ik zie nu dat het een HEEL mooi draadje is. Inventieve suggesties die door het actieve oppakken van Douwe een mooi ontwikkelingsverhaal vormen. En mooie zijsprongetjes (die toch passen) zoals hier boven :)

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.