Hout laten lijken op bladzijdes van een boek, Hoe?

P

Pel

Guest
Nee Bo, er moet een braam aan zitten anders kun je er geen strepen mee trekken, een vlooienkam is niet scherp genoeg denk ik.

Groet Pel.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
@Boo
Een vlooienkam is welliswaar niet scherp, maar het valt te proberen. Misschien krijg je dan ronde groeven, ga ik morgen uitproberen.

@willem
Ik heb een poging gedaan om een spijkerplankje te maken, het gedeelte over de geleiding begreep ik niet helemaal. Dus dat heb ik achterwege gelaten en gewoon eerst maar een plankje met spijkers erdoorheen gemaakt. Het resultaat viel mij tegen, de spijkerkoppen zijn denk ik niet scherp genoeg om een mooie groef te maken. Dit was gedaan met de kleinste spijkertjes die ik kon vinden (+- 1mm diameter). Dit plankje is van een zachtere houtsoort en is niet geschuurd. Dit plankje is een echte test-veteraan, dus een martelwerktuig met spijkers eroverheen halen kan er ook nog wel bij.

IMG_20160321_220520.jpgIMG_20160321_220217.jpg

Nog even ter vergelijking, de test met de ijzerzaag (ook niet geschuurd):

IMG_20160321_220611.jpg
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik loop tegen een ander probleem aan: Als ik krassen wil maken op alle randen van het boek (3), dan moeten de krassen dus ook in de hoeken doorlopen. Wat betekent, dat ik de houtverbinding op de hoek zelf ook moet bekrassen! :( Ik was eerst van plan om de hoekverbinding in verstek te maken en daarna met contrasterende stukken fineer te versterken. Maar als ik hier vervolgens weer overheen ga krassen heeft het niet veel zin om hier iets moois van te maken. Dan maar gewoon met dezelfde houtsoort versterken? De 3 soorten van de hoekverbinding staan hieronder:

IMG_20160321_100824.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik zou het verstek behouden, dat geeft het mooiste doorlopend patroon, maar de stukken fineer niet aan de buitenkant laten komen. Als je denkt dat ze nodig zij voor de stevigheid zou je eventueel "wigvormige" stukken aan de binnenkant van de verbinding kunnen inzagen, dan zij ze van buitenaf niet zichtbaar. een paar kleine deuvels gebruiken kan ook.

Verder helpt het voor het optisch effect als je kwartiers gezaagde zichtzijden gebruikt.

Groetjes,

Tom
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
@meron
Prachtig, daar ga ik even naar op zoek!

@Tom
De stukken die ik heb gebruikt zijn dusdanig klein dat deuvels erin maken al af valt (tenzij je zelf custom 2mm deuvels zou maken). Ik had eerder wel gedacht aan een blinde versteviging (zoals hieronder). Maar in alle enthousiasme heb ik al een paar stukken verlijmd :rolleyes: met het idee om de versteviging later toe te voegen (als dat inderdaad nog nodig was). Ik maak het mezelf er niet gemakkelijker op... zucht

edge_miter_joint_reinforced_with_spline.jpg
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Nog even een testje gedaan met de vlooienkam, omdat deze niet scherp is moet je meer kracht zetten en de groeven worden minder diep. Het hout is ruw gezaagd en niet geschuurd, de horizontale groeven zijn nog van het zagen. Toch blijft het resultaat met de ijzerzaag het beste. Ik denk dat ik die methode maar ga toepassen op het uiteindelijk kistje.

IMG_20160322_101520.jpg
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
De zijdes zijn nu van beuken. Dit was de houtsoort met de minst opvallende nerf structuur van mijn houtvoorraad. Hierdoor zorgen de groeven voor het "papier effect" en niet de nerven van het hout zelf.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Jammer Douwe dat de truc met de spijkers niet werkte, het was het proberen waard.
Met het ijzerzaagje ziet het er beter uit.
Alleen heb je dan wel een grote ijzerzaag nodig anders kan je niet over de hele lengte zagen denk ik want de uiteinden van een klein ijzerzaagje zitten in de weg bij een stuk hout wat langer is dan je zaagblad.
Waarschijnlijk heb je geen Japanse trekzaag anders had je het daar mee kunnen doen.
Een dozuki geeft ook een hele fijne snede.
Je zou in dit geval eventueel kunnen vragen of je bij een forumlid met een Japanse zaag in de regio een keer mag komen zagen.
Contrasterende houtsoorten in de verbinding lijkt me geen goed plan want dan haal je het optisch effect dat het op bladzijden moet lijken weg.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Je ziet het verkeerd willem, ik trek de ijzerzaag dwars oven het hout heen. Dus niet zoals je hem normaal zou gebruiken! De lengte van mijn ijzerzaag bepaalt de breedte van mijn plank. In dit geval is dat meer dan genoeg om plankjes met de dikte van een boek te bewerken.

Iedereen bedankt voor de reacties, ik denk dat ik er eerst naar eens mee aande slag ga. Het resultaat komt nog wel een keer op het forum te staan.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Wellicht is het het proberen waard om het hout eerst te stomen boven een pan kokend water en dan met de spijkers erover. Ik vermoed dat je dan minder tear out effect krijgt en een mooiere afwerking die er iets minder 'mechanisch' uitziet dan de afwerking met de ijzerzaag.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je ziet het verkeerd willem, ik trek de ijzerzaag dwars oven het hout heen. Dus niet zoals je hem normaal zou gebruiken! De lengte van mijn ijzerzaag bepaalt de breedte van mijn plank. In dit geval is dat meer dan genoeg om plankjes met de dikte van een boek te bewerken.

Iedereen bedankt voor de reacties, ik denk dat ik er eerst naar eens mee aande slag ga. Het resultaat komt nog wel een keer op het forum te staan.

Douwe; wat je zegt zal beslist kloppen want je ziet het voor je maar voor mij is het een raadsel hoe je het bedoelt.
Als je een boek neemt en het boek is bijv 20 cm breed en 25 a 30 cm lang dan moet je toch om die illusie te creëeren groeven maken die ahw de bladzijden worden dus dan moet je toch ook groeven maken van bijv 25 of 30 cm?
Dan lopen ze toch evenwijdig aan de kaft en toch niet dwars erop?
Ook bij de foto van Meron zie je de groeven evenwijdig aan de kaft lopen zoals bij elk boek het geval is dus ik begrijp niet hoe je groeven gaat maken die dwars op de kaft staan?
Of wordt het een klein kistje zodat de bladzijden iets korter zijn dan je zaaglengte?
Of je de groeven nou dwars op de nerf op evenwijdig met de nerf lopen maakt volgens mij niet uit als ze maar evenwijdig aan de kaft lopen anders worden het geen bladzijden.
Je hebt toch geen pagina's in een boek die dwars op de kaft staan, zo'n boek heb ik nog nooit gezien.
De bladzijden lopen evenwijdig met de kaft dus de groeven ook maar ik zal iets niet begrijpen waarschijnlijk.
Ik heb 't idee dat je mijn woorden precies verkeerd om interpreteerd maar maakt niet uit verder.
Ik ben heel benieuwd hoe het eruit komt te zien.
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
@Willem
Ik schraap de zaag met de tanden dwars over het hout, zodat iedere tand een groef maakt die even diep is en op dezelfde afstand staat als de andere buurman groef. Ik vind het vaak ook lastig om woorden te begrijpen, een foto schetst dan vaak meer duidelijkheid. Ik pak het zaagblad met 2 handen vast en schraap ermee haaks over het plankje heen (zie hieronder).

Met de ijzerzaag die ik heb (lengte +-40cm) zou ik dus de bladzijdes van een boek kunnen maken wat 40 cm dik is!! Als ik de verhoudingen hetzelfde houd, zou ik dus een boek kunnen maken van 1,3m x 1,8m x 0,4m met deze ijzerzaag.... Dat lijkt mij wel groot genoeg :p:p:p

Bedankt voor je interesse in het project Willem, ik ben ook zeer benieuwd naar het eindresultaat. Komt nog op het forum te staan!


IMG_20160325_101308.jpg

Schrapen in deze richting:

^ ^
| |
| |

IMG_20160325_101347.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Heb je geprobeerd om hem niet haaks op de bewegingsrichting maar bv onder een hoek 60 graden te houden, of probeer eens een babyzaagje (kleine ijzerzaag), die heeft fijnere tande, dan krijg je hetzelfde resultaat maar met een nog fijner patroon.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.