Hout laten lijken op bladzijdes van een boek, Hoe?

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Voor mijn project ben ik bezig om een kistje te maken wat vermomd is als een boek (afmetingen 15x21x5cm). Ik wil proberen om het hout op lagen papier te laten lijken, heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen bereiken? Alle ideeën zijn welkom!

book-box-interior.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik ben ook bezig met een houten boek/kistje.. Essen met een hele rechte draad lijkt mij knap, en dan het plankje aan de buitenkant wat uithollen. Dat laatste heeft het mooiste effect, is in mijn ogen nog belangrijker dan rechtlijnigheid. Fineer op elkaar lijmen is ook een mogelijkheid, maar dat lijkt me een monnikenwerk als je een plankje van pakweg 5cm hoog wilt bereiken. Multiplex wordt ook wel eens gebruikt.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
@petrolhead
Zal eens even kijken of ik nog essen fineer heb liggen, kan ik daar wel een testje mee maken.
Lamineren kan ook wel. Maar dan lijm ik gewoon 5 platen op elkaar, zaag daar strookjes van en lijm die weer op elkaar. Dat gaat een stuk sneller dan allemaal losse strookjes! :p Er zit al heel wat monnikenwerk in dit project, maar dat komt nog wel in een toekomstig topic (als het kistje af is)

@meron
Ik heb het kistje al voor de helft klaar, dus een andere houtsoort is geen optie meer :rolleyes: maar met een mes groeven maken kan zeker! zal ook daar zometeen een testje van maken
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
@piet groeneweg
Nog nooit van gehoord, waar wordt een tandschaaf normaal voor gebruikt? kan me niet voorstellen dat er speciaal gereedschap is gemaakt voor het namaken van boeken

@willems ontwerp
Dat is ook wel het proberen waard! geloof dat ik nog wel een borstel voor de boormachine heb liggen. Dit wordt aan de (snelgroeiende) lijst met testjes toegevoegd :)
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
@arjan'74
Is wel een makkelijkere optie t.o.v. tandschaaf, zal even kijken of ik dit ook kan testen. Vind het een beetje zonde om speciaal voor dit doel gereedschap te kopen, wat ik nergens anders meer voor zou gebruiken
 
P

Pel

Guest
Ik heb toendertijd essenhout gebruikt, het stuk hout leek sprekend op bladzijde van een boek.

Groet Pel.

3 boek.JPG

5 boek.jpg
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Dat is een prachtig boek geworden Pel! als je die in de kast zet zie je het verschil niet denk ik. Essenhout testje staat al op de lijst, zal hem nog maar even onderstrepen. Ik denk dat je mijn boek tussen een boekenplank zo zou herkennen, maar dat vind ik niet erg :rolleyes:
 
P

Pel

Guest
Het is toen begonnen met de achterkant van het boek.

Groet Pel.

1 boek.jpg
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Resultaat van de eerste testjes.

alles.jpg

Van deze test vind ik het resultaat met de ijzerzaag het mooiste, de lijnen worden erg fijn, en lopen mooi parallel. De staalborstel geeft een erg mooi effect, maar het lijkt niet echt op laagjes papier. Met de hand is het lastig om de lijnen mooi parallel te krijgen (uit de losse pols tenminste). Ik heb het hout nog even snel ingesmeerd met olie en een ander stukje met beits (waarbij het idee was dat de lijnen zelf donkerder werden). De opties met fineer ga ik later nog uitwerken, kan zijn dat dat nog een mooier resultaat oplevert.

Nog een closeup van de ijzerzaag groeven:

IMG_20160320_184927.jpg





Bedankt voor alle reacties tot nu toe!! :D
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Douwe; iets wat ik nu even bedenk.
Je neemt een blokje hout, een paar cm breder dan het hout wat de bladzijden van het boek moet vormen en daar zaag je een centimeter in dikte van af tot een centimeter van de zijkant zodat je een soort aanslag hebt wat tegen het hout aan leunt.
Dan sla je er om de paar mm een naaldspijkertje in en je knipt alle koppen eraf tot ze een milimeter uitsteken.
Dan heb je een soort kam met scherpe uitstekende hele korte spijkertjes en die haal je net als een kam een aantal keren over het hout tot er zich groefjes beginnen te vormen.
Even licht schuren met korrel 360 of zo en je hebt dan hele fijne groefjes in het hout.
En ik zou dan bijv cederhout nemen want dat is mooi zacht maar dat essen van Pel ziet er ook goed uit.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
De tip van Willem lijkt mij een goede, daarna was of beits doet ook wonderen, maar eerst op een proef stuk uit proberen natuurlijk?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.