Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 49
    Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013

Hout laten lijken op bladzijdes van een boek, Hoe?

Voor mijn project ben ik bezig om een kistje te maken wat vermomd is als een boek (afmetingen 15x21x5cm). Ik wil proberen om het hout op lagen papier te laten lijken, heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen bereiken? Alle ideeën zijn welkom!

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      book-box-interior.jpg
Bekeken:   432
Grootte:   32,8 KB
ID:        45391
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

Ik ben ook bezig met een houten boek/kistje.. Essen met een hele rechte draad lijkt mij knap, en dan het plankje aan de buitenkant wat uithollen. Dat laatste heeft het mooiste effect, is in mijn ogen nog belangrijker dan rechtlijnigheid. Fineer op elkaar lijmen is ook een mogelijkheid, maar dat lijkt me een monnikenwerk als je een plankje van pakweg 5cm hoog wilt bereiken. Multiplex wordt ook wel eens gebruikt.

Lindehout, een scherp mes en een hoop geduld?

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    @petrolhead
    Zal eens even kijken of ik nog essen fineer heb liggen, kan ik daar wel een testje mee maken.
    Lamineren kan ook wel. Maar dan lijm ik gewoon 5 platen op elkaar, zaag daar strookjes van en lijm die weer op elkaar. Dat gaat een stuk sneller dan allemaal losse strookjes! Er zit al heel wat monnikenwerk in dit project, maar dat komt nog wel in een toekomstig topic (als het kistje af is)

@meron
    Ik heb het kistje al voor de helft klaar, dus een andere houtsoort is geen optie meer maar met een mes groeven maken kan zeker! zal ook daar zometeen een testje van maken

Al eens aan een tandschaaf gedacht?

Zacht hout en een roterende staalborstel. Hiermee trek je de zachte vezels los en de hardere blijven staan.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    @piet groeneweg
    Nog nooit van gehoord, waar wordt een tandschaaf normaal voor gebruikt? kan me niet voorstellen dat er speciaal gereedschap is gemaakt voor het namaken van boeken

@willems ontwerp
    Dat is ook wel het proberen waard! geloof dat ik nog wel een borstel voor de boormachine heb liggen. Dit wordt aan de (snelgroeiende) lijst met testjes toegevoegd
    Laatst gewijzigd door Douwe; 20-03-16 om 17:22.

Tja,
    Een tandschaaf is er niet voor het maken van boeken, maar je kan hem er wel voor gebruiken
    Hier een filmpje waarin je kan zien hoe een tandschaaf eruit ziet.
    en verder is Google erg geduldig.
    https://www.youtube.com/watch?v=142xjP7VeMw

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    ik was al op zoek gegaan, kwam dit als eerste tegen xD
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      2cec4c66e386c911783bbc72f7efb56a.jpg
Bekeken:   410
Grootte:   28,4 KB
ID:        45392