Probleempje met draaien

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Hoe kan ik de groeven tegen het kopse gedeelte aan er uit krijgen met draaien of wat doe ik verkeerd .
Ze zitten aan 2 kanten en zowel binnen als buiten . Is mijn beitel niet scherp genoeg ?
Weet niet welk hout het is , ik kreeg het op een bijeenkomst van Radius in de regio .
Ze zeiden wel dat het moeilijk was om er mee te draaien . Het is maar om te oefenen met draaien .

Schaal 2.jpgSchaal 3.jpg

Willem
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Hallo Willem,

Hout lijkt mij afromosia. Radius gouwegroep zeker? Die groeven kunnen liggen aan trillingen, dit kan je voorkomen door de wand in stappen dunner te maken, dus eerst de hele wand bijvoorbeeld 4 cm dik maken, en dan het eerste stukje 1 cm dik maken en zo trapsgewijs richting de bodem werken. Of het ligt aan je beitel, experimenteren met verschillende slijphoeken en profielen. Ik heb veel geleerd van de videos van glenn lucas.

Veel succes
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Willen,

De sporen zijn, denk ik, ontstaan omdat de vouw van de beitel niet mooi op het hout lag. Dat zorgt voor meer uitbrekende vezels (of, in goed Nederlands: "tear out") Kops hout is daar gevoeliger voor dan langshout. De sporen aan de buitenkant kunnen mogelijk ook druksporen zijn. (De hiel van de beitel drukt dieper in het hout dan de snede afneemt) Maar ik denk dat ook hier het eerste probleem speelt.
Mark heeft gelijk maar het lijkt mij dat het hout (bij een wanddikte en diameter als op de foto) nog niet hoeft te trillen...
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Mark , het hout komt inderdaad bij jullie vandaan . Het is oefenen en er kan altijd nog een beetje van af .

Ronald , dat zou wel kunnen , ben voorzichtig met happers .
Maar volgens mij word het tijd voor een cursus bij jou . Zag dat er weer nieuwe datums bij staan , ga me zo aanmelden .

Groeten Willem
 
Na boven genoemde adviezen, is het ook heel belangrijk om een parabolische snede te maken. Dus vanaf links omhoog en dan weer dalen naar het middenpunt.
En niet de punt van de beitel gebruiken want die laat ook sporen na.

Over dvd gesproken bijgevoegd de beste schaal dvd die ik ooit gezien heb.
De man danst achter zijn bank en gebruikt zij hele lichaam. Helaas van mindere kwaliteit omdat hij van een video naar een dvd is over gezet.
https://youtu.be/kbijBCos62E
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Over dvd gesproken bijgevoegd de beste schaal dvd die ik ooit gezien heb.
De man danst achter zijn bank en gebruikt zij hele lichaam. Helaas van mindere kwaliteit omdat hij van een video naar een dvd is over gezet.
https://youtu.be/kbijBCos62E

Nico, ik neem aan dat je de complete DVD bedoelt - het 1:49 minuten youtube filmpje is instructief nou niet heel schokkend ;-)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Of bekijk de filmpjes van Martin Adomat op Holzwerken.de
Beter nog neem les bij Christiaan Jörg in Utrecht, die zegt inderdaad: schalendraaien is dansen.
De oorzaak is velerlei: beitel niet scherp - teveel afname - niet gedraaid tussen 1 en 2 uur - handvatstand te hoog - stel je een schaal voor als steeds kleiner wordende cirkels: houdt je snijvlak op de raaklijn, dat houdt in dat je in een parabolische beweging eenderde naar boven beweegt en vervolgens weer afzwenkt naar het centrum - dus eerst de beitel omhoog stuwen. Let ook op dat je steeds bergaf draait d.w.z. met de nerfrichting mee anders draai je in het kopse hout met risico van uittrekkend hout -tear out.
Nogmaals zien en doen: ga naar een goede houtdraaier want zo bouw je je eigen fouten in. Dat belemmert je plezier en ontwikkeling. Ronald geeft les en wellicht Jurriaan (winnaar Duits houtdraaierssymposium in Neu Anspach 2013 met een gigantische acaciaschaal) ook wel.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.