werken met hout.

Jorgen

Nieuw lid
27 feb 2016
2
0
Beste vrienden,

Ik had wat vraagjes.
Ik ken eigenlijk nog niets van hout het enige wat ik er nu van weet is dat ik er heel graag mee zou werken en vanalles uittesten.
Zo vond ik overlaatste dit plan https://prd-mediafolder.s3-eu-west-...r/images/h1e/h28/8901224595486/Bank Niels.pdf
Niets moeilijk aan lijkt me.
Nu ging ik gisteren naar een houtwinkel in de buurt maar zag daar dat steigerhout bijna 19€ per plank kost(in België toch).
Vond ik dan weer iets te duur om even een bankje "proberen" te maken, ook als dat mislukt gooi ik zomaar 200€ weg.
Is er een goedkopere vervanging voor dit steigerhout waar ik dit ook easy mee kan maken en wat even goed beschermt tegen het weer buiten?

Vind ik ergens op dit forum ook verschillende plannen om wat ineen te knutselen (voor beginners :) )of waar vind ik dat allemaal?

Misschien mag ik het hier niet vragen maar als ik zo iets ga maken kan ik beter ook een cirkelzaag pakken bovenop mijn decoupeerzaag, welke merken of welke zaag haalt hier de bovenhand als je ook naar de prijs ziet? ik vond al een bosch pks55a 1200w rond de 100€ waar ik rond wil blijven.

Op voorhand al enorm dank voor jullie antwoorden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Nu ging ik gisteren naar een houtwinkel in de buurt maar zag daar dat steigerhout bijna 19€ per plank kost(in België toch).
Vond ik dan weer iets te duur om even een bankje "proberen" te maken, ook als dat mislukt gooi ik zomaar 200€ weg.

De prijs van steigerhout ligt rond de € 3,50 per meter. Dus als de planken 5 meter zijn klopt dat wel.
En met € 200,- investering heb je een goede stok achter de deur om er ook echt je best voor te doen.

Een onderdeel van houtbewerken is het uitzoeken van hout. Ook waar je het kan kopen.
Ik heb steigerhout gekocht bij een houtzagerij en handelaar in Brabant, ergens onder Tilburg. Daar mocht ik zelf mooie planken uitzoeken en betaalde € 3,- per meter.
Bij zo'n zagerij hout kopen vond ik leuker dan gewoon uit het rek bij de bouwmarkt.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
zag daar dat steigerhout bijna 19€ per plank kost(in België toch).
Vond ik dan weer iets te duur om even een bankje "proberen" te maken, ook als dat mislukt gooi ik zomaar 200€ weg.
Is er een goedkopere vervanging voor dit steigerhout waar ik dit ook easy mee kan maken en wat even goed beschermt tegen het weer buiten?
.

Dag Jorgen,

In Nederland is plusminus € 3,50 ook zo'n beetje de normale prijs in een bouwmarkt, maar er zijn veel aanbieders die daar ruim onder zitten. Goedkoper hout is er eigenlijk niet en steigerhout is gewoon vuren (meestal dan) en dan ook nog in een matige kwaliteit. Voor buitengebruik is het pas geschikt als je het voorziet van een aantal goede beschermlagen, ik hou het zelf bij een laag Impraline (Google) en vervolgens twee of drie lagen transparante beits. Als je die beitslaag regelmatig vernieuwd kan je een steigerhouten meubel buiten laten staan zonder dat het in een jaar of drie wegrot. Het blijft echter behoorlijk werken (uitzetten, krimpen, schotelen), het is geen echt "meubelhout".

Als dit je eerste werkstuk wordt zou ik proberen alles met de hand te zagen, met een beetje nadenken hoef je alleen maar af te korten en niet te schulpen (een plank in de lengte doorzagen, dus smaller maken) Veel aanbieders van steigerhout verkopen ook latten van 4,2x3 cm en meer maten heb je eigenlijk niet nodig voor zo'n meubel. Als het werken met hout je bevalt, investeer dan in goed (elektrisch) gereedschap.

Ik gebruik niet veel steigerhout, maar als ik het nodig heb haal ik het meestal hier: www.dehandelaardij.nl Das wat ver voor jou denk ik, maar het geeft je wel een idee van prijzen. In de grensstreek zijn er ook een aantal aanbieders die ruim onder de prijs van de bouwmarkten zitten, google is je vriend in deze of zoek eens op www.marktplaats.nl, zoekterm "steigerhout planken"

Het meubel in je link is simpel te bouwen, daar mag je niet tegen al te veel problemen aanlopen denk ik.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Jorgen

Nieuw lid
27 feb 2016
2
0
Dag Jorgen,

In Nederland is plusminus € 3,50 ook zo'n beetje de normale prijs in een bouwmarkt, maar er zijn veel aanbieders die daar ruim onder zitten. Goedkoper hout is er eigenlijk niet en steigerhout is gewoon vuren (meestal dan) en dan ook nog in een matige kwaliteit. Voor buitengebruik is het pas geschikt als je het voorziet van een aantal goede beschermlagen, ik hou het zelf bij een laag Impraline (Google) en vervolgens twee of drie lagen transparante beits. Als je die beitslaag regelmatig vernieuwd kan je een steigerhouten meubel buiten laten staan zonder dat het in een jaar of drie wegrot. Het blijft echter behoorlijk werken (uitzetten, krimpen, schotelen), het is geen echt "meubelhout".

Als dit je eerste werkstuk wordt zou ik proberen alles met de hand te zagen, met een beetje nadenken hoef je alleen maar af te korten en niet te schulpen (een plank in de lengte doorzagen, dus smaller maken) Veel aanbieders van steigerhout verkopen ook latten van 4,2x3 cm en meer maten heb je eigenlijk niet nodig voor zo'n meubel. Als het werken met hout je bevalt, investeer dan in goed (elektrisch) gereedschap.

Ik gebruik niet veel steigerhout, maar als ik het nodig heb haal ik het meestal hier: www.dehandelaardij.nl Das wat ver voor jou denk ik, maar het geeft je wel een idee van prijzen. In de grensstreek zijn er ook een aantal aanbieders die ruim onder de prijs van de bouwmarkten zitten, google is je vriend in deze of zoek eens op www.marktplaats.nl, zoekterm "steigerhout planken"

Het meubel in je link is simpel te bouwen, daar mag je niet tegen al te veel problemen aanlopen denk ik.

Succes!!

Groet, Rob.


Dag Rob,

Dank u voor u antwoord.
De planken waar ik het over had waren deze zoals opgegeven bij het plan.
Een plank dus van 19,5x3x250 wat het dus wel een zeer dure plank maakt als het maar plusminus 3,50€kost per meter.
Dan heb ik al even werk om betere prijzen op te zoeken.
Aangezien ik uit België kom zijn jou opgegeven iets te veraf voor mij vrees ik, maar ik neem zeker een kijkje wat de prijzen zouden kunnen zijn.

Qua gereedschap heb ik al een goede decoupeerzaag, een multitool om bij te schuren en een accuboormachine om alles ineen te vijzen. Enkel dacht ik nog wel een cirkelzaag nodig te hebben, maar hier kan ik misschien beter even met wachten tot ik zeker ben dat ik er mee verder ga.
Maar het spreekt me toch aan deze machinerie te gebruiken en van alles ineen te knutselen.

Steek jij alles zel ineen uit je eigen gedachten of gebruik jij hier ook nog plannen of iets dergelijks voor? Zoja vanwaar haal jij die info?

Nogmaals dank voor je antwoord, ik weet weer even wat doen :)

Groet,
Jorgen


Ook Raymond, dank voor u antwoord.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik zou niet speciaal een afkortzaag kopen als je niet weet of je vaker van dit soort dingen gaat maken. Met een goede (bijv. Japanse Ryoba) handzaag heb je alles zo gezaagd, kosten: zo'n 20-30 euro. Verder heb je een winkelhaak, een potlood, paar boortjes en een meetlint nodig.

Wellicht is Douglas ook een optie, is goedkoper zover ik weet, en een stuk duurzamer dan steigerhout (vuren). Weet niet of ze dat ook in 30mm verkopen, anders moet je het ontwerp een beetje aanpassen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Steek jij alles zel ineen uit je eigen gedachten of gebruik jij hier ook nog plannen of iets dergelijks voor? Zoja vanwaar haal jij die info?

Voor steigerhout meubels heb ik de tekening in het hoofd en bepaal de precieze maten tijdens het werk. Voor de wat meer ingewikkelde meubels maak ik een schetsje met hoeken en maten aangegeven. Bij dit soort werk komt het niet op een mm, dus als ik weet hoe het eindproduct er uit moet zien dan gaat het prima uit het hoofd. Ik doe dit soort werk dan ook al een poosje :)

MAAR, ik adviseer iedereen om van tekening te werken, het bespaart je veel gedoe, verkeerd gezaagde planken en Godslastering ten gevolge daarvan. Het moment dat het ingewikkeld wordt en precies pas moet maak ook ik trouwens een keurige tekening op schaal met zaaglijst en al. Als je voor het tekenen het ontwerp in je hoofd goed doordenkt is de tekening niet moeilijk meer maar wel erg handig tijdens het werk. Bij het doordenken van je ontwerp is het belangrijk om ook de bouwvolgorde te onderkennen, welke onderdelen zet je eerst in elkaar en welke volgen daar op.

Voor een beginner: gebruik gewoon een tekening van een ander, beter goed gejat dan slecht gemaakt :rolleyes: Er zijn veel gratis tekeningen te vinden op het internet, soms wordt er een klein bedrag voor gevraagd en ik vind het een goede gewoonte om dat dan gewoon te betalen.

Een decoupeerzaag is niet de beste keus om mooie rechte zaagsneden te maken, wat dan helpt is om zelf een haakse hoek uit latten te maken waarvan je een kant tegen de lange zijde van je plank legt om vervolgens langs de andere zijde met de decou een fraaie rechte en haakse zaagsnede te produceren. En koop een kwaliteitszaagblad voor je decou, dat scheelt enorm!

Succes!!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.