gangbare prijzen???

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
beste,

ben reeds een hele periode op zoek naar ongekantrecht eikenhout.
simpel,..op bool. europees, franse,..
ik vind dat de prijzen bij leveranciers heel erg uiteen liggen.
gaande van 1200euro/m³ tot 4000euro/m³
ik zie even de bomen door het bos niet meer. :mrgreen:

voor beuk van 26mm heb ik laatst wat plankjes nodig gehad. deze kostte 880.32euro/m³ excl btw. is dit een gangbare normale prijs? planken mocht ik zelf uitkiezen en waren van 1keus kwaliteit.


is er een richtprijs waaraan ik me moet spiegelen voor een normale gezonde 1keus eik?
is het af te raden om een eetkamer te maken uit 2 of 3 verschillende partijen hout ivm kleurverschil?

gr
sjeep
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
1200 is wel gang baar die prijs heb ik vaker gehoord voor meubel kwaliteit en partijen mixen kan een leuk eindresultaat geven
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
das waar dat mixen daar heb ik ook al mooie dingen van gezien.
1200...mmm dat valt nog mee
 

tuoh

Oud hout
Houtprijzen voor hout op bool mag je niet zomaar met elkaar vergelijken zonder de stammen gezien te hebben.

Er zijn veel criteria die de uiteindelijke prijs per m3 bepalen, onder meer de lengte en breedte van de stamdelen ( hoe langer en breder de plank hoe duurder), het draadverloop, de aan- of afwezigheid van barsten en kwasten, houtverlies rond het hart (hartscheuren), vorstschade,etc...

Soms kan het dat je uiteindelijk beter af bent met hout dat 4000€/m3 kost, gewoon omdat hier veel minder afval gaat zijn, terwijl je bij hout dat 1100€/m3 kost misschien 30 à50 % afval hebt, daar gaat dan je profijt.

Conclusie, vergelijk nooit houtprijzen van boolhout zonder de bewuste partijen gezien te hebben, hout is geen pakje boter.


Mvg,

André
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
nee tuurlijk niet, begrijp ik. Heb je volledig gelijk in, maar dit kan je bijna nooit zeggen hoeveel afval en onbruikbare stukken je zal hebben bij een project.
Ik vind het gewoon super moeilijk om af te wegen tegen elkaar.
verschil tss 1ste keus eik en slechte keus zie ik wel, maar de kleine verschillen zie je toch pas na de schaaf.
Heb wel al eens een partij gecheckt met mijn blokschaafje bij de hand, maar na 3planken begonnen ze mij al scheef aan te kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.