Jelte,89 stelt zich voor,

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Hallo Allen,

Ik kijk al geruime tijd mee op dit forum, maar wil er nu toch wel actief deel van uit gaan maken,

Ik ben 27 jaar jong, woon in Twente en overdag actief in de verkoop van bouw- en technische folies,
We betrekken een woning uit '23 en wil alles zoveel mogelijk intact laten, en op de oude manier herstellen, (ben wat dat betreft te laat geboren)
Ben 3 jaar getrouwd en heb een zoontje van 1 jaar jong, een vrouw in de zorg dus 's avonds aan het huis gekluisterd... niet heel erg, want heb een leuke schuur (3x6m) en een hobby aan houtbewerken.

Doordat ik deze hobby icm tijd heb wil ik iets meer meubels gaan maken voor vrienden/kennissen tegen een leuke vergoeding, dit doe ik al een tijdje en ben bezig met investeringen voor mijn werkplaatsje. Het is niet mijn belangrijkste bron van inkomsten en dus ook geen prioriteit, maar al na gelang wil ik een mooie collectie gereedschappen hebben,

ik heb een tijdje een meubelmakers opleiding gevolgd, (van m'n 14e tot mn 17e) dus de basis is er... (en dan kom je woodworking.nl tegen en dan blijkt dat je amper iets weet ;)) de basis als in gereedschappen bestaat o.a. uit een schuifmaat, blokschaaf, kruishout, nooitgedacht beitels, makita machines, wera schroevendraaiers,

de reden dat ik dit topic ook open is omdat ik niet elk topic wil vervuilen met beginners vragen en daarom de (voor jullie) simpele vragen hier maar stel

Zoals aangegeven wil ik mijn 'park' langzaam uitbreiden, en heb inmiddels een werkblad laten CNC frezen met 20mm gaten, de veritas bankschroef is besteld maar daarin moet nog een bovenfrees komen en een zaagtafel, (tips hierover zijn welkom) ik bewerk voornamelijk zacht hout maar wie weet,

Waar ik vooral niet uitkom in dit forum is de waarom vraag, ik zoek bijvoorbeeld nog een handzaag voor het maken van een zwaluwstaart verbinding, de week erop wil ik een pen-gat maken, welke handzaag schaf ik aan?, welke bovenfrees is geschikt voor mij? wat zoek ik in een zaagtafel? of ik kies ik voor een invalzaag?

Ik ben dus niet te lui om mezelf in te lezen, maar ik kan het niet vinden... Uiteraard geniet ik van dag tot dag van jullie projecten!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Welkom !! Het zijn bekende vragen waar je mee zit, er is al veel over geschreven op het forum. Ik zou er gewoon eens lekker een zatermiddag voor gaan zitten en vele posts doorlezen. Daar ga je zeker eaa tegenkomen waar je iets mee kan.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Welkom op het forum Jelte!

Wat voor frees goed voor je is, is heel persoonlijk. Wil je er zwaar werk mee frezen, dan is een frees met 12mm opname wenselijk. Ook voor vaste montage onder een tafel is een zwaardere frees prettig, zoals een Triton TRA001 of een Festool OF2200. De frezen met 12mm opname zijn wel wat lompere apparaten voor wanneer je uit de losse hand wat wil doen. Dan is een lichte zoals een Festool OF1010 of een Makita RT0700CX2J (staat nog op mijn lijstje). Voor handwerk zou ik ook een grondfrees kopen zoals een Stanley 71 of een Record 071. In combinatie met een zaag en een beitel kan je hiermee bijna alles doen wat je met een bovenfrees ook kan.

Een zaagtafel vind ik altijd lastig, je zou een zo groot mogelijke willen zodat je ook plaatmateriaal goed kan afkorten, die stabiel staat en waar je zelf een afkortsleede voor kan maken. Als je geen ruimte of geld hebt voor een grote zaagtafel en een kleinere koopt, dan is een afkortzaag met liniaal een heel welkome aanvulling zodat je grote platen e.d. eerst tot een hanteerbaar formaat kan afkorten.

Nou, misschien kan je wat met het verhaal. ;)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Bedankt voor de informatieve reacties!

Ik ben nu halverwege de filmpjes @bobmartin

@Geck0, die zaag wil ik inderdaad nog aanschaffen, Heb je alleen nooit last van de beperking dat je niet door kunt zagen omdat het lemet door loopt? De japanse zaag met een zaagblad aan beide zijden zie ik het voordeel nog niet zo heel veel van,
@Klaas, ik heb een KBM bovenfrees (eigen merk karwei) van een paar jaar oud, maar daar is alles zo'n beetje raal aan en vertrouw dat ding niet echt voor serieus/netjes werk, een klein sleufje/afronding in mdf wil ik er nog wel mee maken.
Wat ik zoek in een bovenfrees is dus een betrouwbaarheid, ik ben niet van plan om er hardhout met een flinke diepte mee te gaan bewerken, Het zal voornamelijk mdf en zachthout zijn.

Wat betreft de zaagtafel, ik kan eventueel ook een invalzaag aanschaffen, hiermee kan ik evengoed toch plaatmateriaal mee afkorten? op den duur wil ik wel een t-rack en extra werkbank realiseren, zodat ik met volle platen (122x244) uit de voeten kan,

Ik ben nu namelijk bezig met een redelijk eenvoudige kastenwand, en dat materiaal laat ik vooralsnog op maat binnen komen, de 'winst' draai ik om en investeer ik in gereedschap.
Heb ook al wel gemerkt dat je ook in gereedschap je geld flink kwijt kunt :)

Ik heb op het moment 500 euro voor investeringen, maar de bovenfrees/invalzaag schaf ik pas aan bij aanvang van de volgende opdracht (waar ik nog geen zicht op heb want het is hobby matig) en misschien zelfs dan niet omdat het mogelijk goedkoper is om het op maat te laten leveren. of omdat ik in de tussentijd andere producten heb aangeschaft.

Nogmaals bedankt voor de informatieve berichten! ik ga weer verder met de filmpjes! :)
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Uiteraard kan je met een invalzaag en een paar schragen prima plaatmateriaal afkorten, wat ik bedoelde was dat als je ruimte en geld hebt je heel veel plezier kan hebben van een grote zaagtafel! Maar met je beschikbare budget gaat dat nog niet lukken, een grote tafel. :)

Voor het maken van meubels is het op maat laten leveren een goed idee, maar bij het inbouwen van kasten of het klussen in huis is mijn ervaring dat er vaak weinig recht is. Bij een inbouwkast kan je dan bijvoorbeeld met een invalzaag/cirkelzaag een rand eraf zagen, of wanneer je een paneel in huis moet vervangen en die niet haaks, dan kan je dat mooi met een invalzaag doen.

Maar, als je geen invalzaag of frees gaat kopen binnenkort, dan ben ik wel benieuwd waarmee je de gereedschapverzameling gaat uitbreiden! :)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum! We hebben ooit een beginnerstopic gemaakt, maar dat kan ik ook niet zo snel terugvinden. Een van de links die daar op staat is van startwoodworking. Ook mooi om je te orienteren als beginner.

Succes! Fons
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Bedankt voor je reactie klaas! Ik heb het ietwat verkeerd omschreven, de kast komt in een nis tussen meterkast en een andere muur, de kast is 2400mm breed, de nis 2430 oid..

Twijfel toch weer sterk over de aanschaf van een tafelzaag, een invalzaag is goedkoper en qua ruimte iets effectiever denk ik,
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Welkom. Rijssen, daar heb ik jarenlang gewerkt.

Ik kan me voorstellen dat je twijfelt over de tafelzaag. Uiteindelijk zal die investering z'n geld dubbel en dwars waard zijn!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.