Massief tuintafelblad zonder openingen

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb bij Ikea in de koopjeshoek een zwaar en robuust tafelonderstel gekocht uit gietijzer en staal en wil er een rond tuintafelblad zonder openingen met een diameter van 85cm voor maken.
Ik dacht aan afrormosia of padoek.
Is dat technisch mogelijk om dat te maken zonder na een paar maand te eindigen met een golfplaat? Indien ja, hebben jullie tips om zeker te zijn dat t vlak blijft? Bepaalde dikte, bepaalde breedte van de te verlijmen planken, afwerking, ... ?
Ik weet dat ik sowieso de gaten zal moeten breder maken zodat de bevestigingsbouten/-schroeven in de breedterichting zullen kunnen bewegen.

billsta-onderstel-wit__0389063_PE559218_S4.JPG
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De beste garantie is natuurlijk een tuintafel die je naar binnen haalt als het slecht weer is. Verder zal over het algemeen gelden dat hoe dikker het blad, hoe kleiner de kans op golven, maar hoe groter de kans op scheuren.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Kijk eens naar een azobe steenschot, geen idee of ze dat ook in Belgen land verkopen. Deze heeft veer en groef en dwars op de draad twee draadstangen. Als je de boel stript en de groeven schoonmkaat sluit het weer prima aan elkaar. Opervlak even goed schuren nieuwe daadstangen er in en je hebt aan prachtig blad.

IMG_1162.JPG
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik weet zeker dat er mensen hier zijn die er veel meer verstand van hebben als ik. Maar is het geen idee om kwartiers gezaagd hout te pakken en dan rond de 30 mm dik. Volgensmij heb je dan een mooi blad. Of zie ik nu iets over het hoofd?
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Kijk eens naar een azobe steenschot, geen idee of ze dat ook in Belgen land verkopen. Deze heeft veer en groef en dwars op de draad twee draadstangen. Als je de boel stript en de groeven schoonmkaat sluit het weer prima aan elkaar. Opervlak even goed schuren nieuwe daadstangen er in en je hebt aan prachtig blad.

IMG_1162.JPG
Het moet een rond blad zijn, dus dat is geen optie denk ik. Toch bedankt voor de tip!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hout beweegt onder invloed van een wisselende luchtvochtigheid, en daarbij vervormt het. Aangezien het geen uniforme werkstof is, zullen 2 planken dus niet volkomen identiek bewegen. Als dat gebeurt, zijn er twee mogelijkheden:

- het hout is dun genoeg om te vervormen, en zal niet scheuren
- het hout is niet dun genoeg om te vervormen, en zal mogelijk wel scheuren.

Er is volgens mij geen manier om te garanderen dat een blad 100% goed blijft in weer en wind.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.