Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Eiken glanst na schuren

Ik heb 2 hele mooie stukken schaaldeel eik besteld voor een tafelblad. Op 2 plekken was het hout iets ruwer en heb ik nog wat geschuurd.
    Nu kan je heel goed zien waar ik geschuurd heb omdat die plekken veel meer glanzen/blinken dan de andere.
    Trekt dit nog weg of hebben jullie een idee wat ik er aan kan doen? Het valt redelijk goed op.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      unspecified (1).jpg
Bekeken:   215
Grootte:   21,7 KB
ID:        45285

Naam:      unspecified (2).jpg
Bekeken:   216
Grootte:   19,2 KB
ID:        45286

Naam:      unspecified.jpg
Bekeken:   216
Grootte:   18,6 KB
ID:        45287

Het hout is onbehandeld geleverd, enkel geschaafd.
    Laatst gewijzigd door Bookwood; 18-03-16 om 13:21.

Beiden planken nog een keer licht schuren (met de nerf mee, dus in de lengte) met de hand, met korrel 320 om te beginnen. Mocht dat niet voldoende helpen, dan eerst korrel 240 en dan 320?

Enig idee hoe dit komt? De planken zijn redelijk glad dus ik wou er niet te veel meer aan schuren maar er zijn, buiten de 2 grote plekken, nog enkele plekjes waar het hout wat meer glanst en wat geel-iger is.

Als je ergens wel schuurt en op een ander deel van de plank niet, zul je dat vrijwel altijd zien. Hoe glad en glimmend het hout is hangt ook van van de structuur van het hout, dus bij een plank met een wilde structuur, zoals je op de foto te zien er 2 hebt, zal er altijd wel wat verschil in zitten. Maar dat lijkt me ook logisch, het is hout. Als je een volkomen uniforme tafel wil, moet je glas nemen....

Fijner schuren heeft inderdaad geholpen, bedankt voor de tip.

Forum Rechten