Hulp gevraagd bij installatie tail vise voor Split top Roubo van Benchcrafted.

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik werk aan een Split top Roubo werkbank op basis van de plannen van Benchcrafted.

Ik heb geizen dat er personen op dit forum een soortgelijke bank hebben gemaakt. bvb: http://www.woodworking.nl/showthrea...werkbank-in-hard-maple-en-walnut-Met-tooltray

Nu wordt ik bij de installatie van de tailvise geconfronteerd met het volgende probleem:
Ik moet in de 'end cap' een gat boren van 1,5 inch. met een verbreding van 1,75 inch. (zie plan)
tt.jpg

Een mogelijkheid is om hiervoor de juiste boren aan te kopen. Ik heb ze gevonden bij Dieter Schmid (fine tools) http://www.fine-tools.com/famag-forstner-inch.html
Maar dan betaal ik niet minder dan 106 euro + verzending voor twee boren die ik nadien waarschijnlijk - bijna - nooit meer zal gebruiken. En dat vind ik persoonlijk een beetje te ver gaan.

Daarom mijn vraag aan de forumleden: Heeft er iemand ideeën, tips, enz... om dit gat goedkoper te boren/frezen. Let op, het moet erg accuraat zijn.

Alvast bedankt!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Misschien kan je een freesmal maken en dan met een lange frees in combinatie met een kopieerring de gaten frezen.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Even gezocht op gatzagen:

http://www.breur.nl/gereedschap/bor...oorsnede_mm-38-44/soort_gatzaag_-gatzaag.html

Je zult wel met een centerpunt moeten werken, maar met dit in de kolomboormachine zou het volgens mij wel moeten lukken. Het zou kunnen dat je van 2 kanten moet boren , of als dat niet wil, maximale diepte boren, het middenstuk dat blijft staan uithakken (met de hand, of als dat je tegenstaat met een frees) en dan in stapjes verder boren (deze zagen kunnen hun zaagsel slecht kwijt als je te diep boort)

PS: Ik zit net nog even op de site van benchcrafted naar de foto's te kijken; en het valt mij op dat het ontwerp van de tailvise niet steunt op de nauwkeurigheid van de gaten waarover jij het hebt.
Als je de schoefgaten waarmee je de endcap aan het eind van je werkbank maakt maar op de goede plek hebt zitten, en je de hoogte van de geleiderails tov de bovenkant van je werkbank kloppen, zorgt de metaalconstructie van de end vice voor het soepel lopen van het geheel. Het maakt dan niet uit als het gat achter het staal wat groter is.
Het 4,5mm diepe, 1 3/4"" grote deel van het gat maakt de montage wel makkelijker als dit gat de juiste diameter heeft.

Groetjes,

Tom
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.050
2.580
Je kan een verstelbare speedboor gebruiken, of van twee kanten boren met een gatenzaag. Het grootste gat is voor de pasring, het kleinere gat moet groot genoeg zijn om de draadspindel door te laten. Je kan ook het hele gat op 44,5mm maken, dat maakt voor de werking niet uit. Het lager wordt ook nog op zijn plaats gehouden door twee bouten.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Is wel de manier om van die neurose af te komen, dit soort streven naar perfectie heeft veel vaker eerder met onzekerheid te maken, maar ook dat kan een hoop geld kosten en ook de " juiste " spullen zijn niet altijd de garantie voor succes.
Ik ken dat van mezelf en ik heb ook moeten leren om te gaan met mijn autistiforme trekjes, het scheelt een hoop tijd en geld en frustratie als je je neirose in bedeang hebt .
En ik ben denk ik misschien wel erger dan jij.
Ik zou gewoon voor de goedkopere metrische optie gaan die het dichtste bij de inch maat ligt, al was het alleen maar om die stomme amerikanen een lesje te leren . :)
 
Laatst bewerkt:

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Beste Bram,

Ik heb 2 van deze bankschroeven ingebouwd, en die lopen perfect - strak, soepel en mooi.
Je kunt beide gaten gewoon met metrische Fostner boren maken.
Ik heb in mijn foto serie en in de posts op de link die je noemt, een PDF staan met de inbouw instructies obv metrisch - helpt dat?

Het ene gat is voor de as van de bankschroef - die moet gewoon ruim genoeg zijn. Het grotere gat is om de ring te verzinken. Die ring centreert zichzelf om de as van de spindel (dus niet om jou perfect op maat zijnde gat) - de spindel centreert zich in het gat in de zwarte stalen plaat die je over de gaten heen schroeft.
De ring / het revet vangt alleen axiale kracht op bij het aandraaien / klemmen met de bankschroef - het heeft geen enkele functie bij het centreren.

Mhg, Guido20160227_135257.jpg
 
Laatst bewerkt:

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Dag Bram,

Hierbij de tekst van Fine-tools / Guido Henn:
Screen Shot 2016-03-20 at 09.04.24.jpg
En de tekeningen metrisch:
Screen Shot 2016-03-20 at 09.05.10.jpgScreen Shot 2016-03-20 at 09.05.23.jpg

Denk dat je er hier helemaal mee uit komt ;-)

Goed weekend, Guido
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.