Wandmeubel - 1e grote project

Nikitis

Nieuw lid
14 jul 2012
2
0
Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al een paar jaar en ben al bijna net zo lang aan het nadenken over een wandmeubel dat ik wil maken voor de TV, boeken, DVD's en CD's. Vorig jaar heb ik een tuintafel gemaakt van 160x160, een relatief eenvoudig klusje. Nu ben ik eindelijk zover dat ik kan gaan bouwen aan de eerste grote klus, het wandmeubel. Hieronder zien jullie het ontwerp

Wandmeubel.jpg

De kast wordt 3 meter breed en 2,10 hoog. De liggende planken en de staanders wil ik van 38mm mdf maken. Overige delen van 18mm. Om doorzakken van de planten te voorkomen wil ik met dubbele achterwanden gaan werken, dus één achterin en een extra wand een stuk naar voren gezet. Ik heb namelijk voor boeken en CD's niet de hele diepte van de kast nodig. Ik beschik zelf niet over het materiaal om de platen op maat te zagen en daarom ben ik nog op zoek naar een leverancier van het mdf die het ook op maat wil zagen in de buurt van Zwolle (ik woon zelf in het mooie Heino).

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog tips voor me hebben.

Alvast bedankt!

Niels
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Massavehout in Zwolle (Rick hier op het forum) die kan vast wel wat platen mdf leveren, en persoonlijk heb ik er dan meer vertrouwen in dat het dan ook echt op maat wordt gezaagd ipv iets wat er op lijkt bij bijv een bouwmarkt.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
MDF 38 mm dik is gewoon in 3,05 en zelfs 4,1 m verkrijgbaar bij Iboma in Lopik.
Ook V313 en HD versies.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Je idee van een dubbele achterwand lijkt me een verspilling van materiaal. Als je de planken goed bevestigt aan de achterwand (lamelloverbinding bijvoorbeeld) , en deze achterwand een stuk naar voren plaatst hoeven je planken een stuk minder diep te zijn, en bespaar je het geld van een tweede achterwand, en de achterste helft van je planken.
Groet,

Tom
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Nu ik nog een keer kijk, kun je niet beter de achterwand tussen de planken plaatsen? Dan rust de plank over de gehele lengte over de "achterwand" en zal het ook niet doorzakken. Kun je ook lekker makkelijk schroeven, aangezien de schroeven niet in het zicht komen. En is het geheel makkelijk uit elkaar te halen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Heb ik iets gemist, of begrijp ik u verkeerd?
Ik zie nergens dubbele planken. Wel dubbele achterwand.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Die dubbele achterwand is niet getekend onder de bovenste plank. Wellicht wordt deze niet of minder belast, maar het eigen gewicht speelt over die lengte mee.
 

Nikitis

Nieuw lid
14 jul 2012
2
0
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb het ontwerp naar aanleiding van jullie tips nog wat aangepast. Ik laat de dubbele achterwand achterwege, er komt gewoon één achterwand die ik wat naar voren plaats voor steun van de plank erboven. Ik ga de kast in 2 delen maken en heb ook maar meteen berekend wat het gewicht zal zijn. De onderkast wordt ongeveer 210 kilo en de bovenkast 215 kilo.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Is het verdikken van je panelen niet een betere optie of werken met dubbel 9mm mdf met stroken 18 ertussen ofwel holle panelen. Anders wordt t wel erg overkill,.... otherwise I think you're footprint is way to big ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.