Fineer

ArieWillem

Nieuw lid
14 dec 2015
13
0
Beste woodworkers,

Ik ben bezig met mijn eigen koptelefoon te maken van hout. voor de beugel die om je hoofd heen zit wil ik graag laagjes fineer op elkaar lijmen en dan buigen. Ik heb dat gedaan, maar het fineer is heel splinterig en je ziet echt dat het laagjes zijn. Ik heb voorbeelden gekeken op google etc, daar zie je soms bijna niet dat het laagjes zijn.

Heeft iemand tips, of dingen waar ik rekening mee moet houden om laagjes fineer te lijmen?

Gr,
Arwin

Op foto 1 zie je mijn poging met fineer. Op foto 2 zie jet het resultaat van een gestoomd en gebogen latje van 3mm dik. Deze is wel flexibel, maar helaas niet vormvast. Ik hoorde van iemand dat juist de lijm (tussen de fineer) zorgt voor de vorm vastheid. Alle tips zijn welkom!

IMG_3530.jpgIMG_3529.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het ligt een beetje aan het soort fineer wat je gebruikt, de ene splintert harder dan de ander. Met betrekking tot het bijna niet zien van laagjes heeft veel te maken met de manier van klemmen, dit dient secuur te gebeuren. In je opstelling op de foto zie je duidelijk verschil in afstanden van de klemmen. Je zou dit nogmaals kunnen proberen met óf meer klemmen óf door het maken van een contramal.
Ikzelf heb pas een bijna ronde vorm gemaakt door eerst de lagen fineer met elkaar te verlijmen en vervolgens rond een glazen pot te spannen. Dit spannen heb ik gedaan met gewone huishoud folie, kwestie van strak trekken en de druk verdelen. De kopse kanten kun je dan wel met een klem bijeen trekken.
 

ArieWillem

Nieuw lid
14 dec 2015
13
0
Bedankt Martijn. Ja de volgende keer ga ik eerst een soort touw eromheen doen die je met een krik kan vast trekken. (ben de naam vergeten :p)
Mooie producten op je site trouwens!

Gr,
Arwin
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank je ;) Je bedoeld een spanband, dit werkt ook en heeft een zeer goede verdeling. Let er daar dan wel op dat de band beweegt/schuift als je hem aantrekt. Je zult dus een extra strook fineer (zonder lijm) ter bescherming moeten aanbrengen.
 

ArieWillem

Nieuw lid
14 dec 2015
13
0
Klopt Bert, dat heb ik op school geleerd. Daar heb ik ook rekening mee gehouden, maar als je een latje van 3mm dik buigt dan is de vorm sowieso niet vast. Als je dan terugbuigt blijft hij staan in die vorm. Spring back is overigen maar een graadje of 3 over het algemeen, maar bedankt voor de tip en filmpje.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Beste woodworkers,

Ik ben bezig met mijn eigen koptelefoon te maken van hout. voor de beugel die om je hoofd heen zit wil ik graag laagjes fineer op elkaar lijmen en dan buigen. Ik heb dat gedaan, maar het fineer is heel splinterig en je ziet echt dat het laagjes zijn. Ik heb voorbeelden gekeken op google etc, daar zie je soms bijna niet dat het laagjes zijn.

Heeft iemand tips, of dingen waar ik rekening mee moet houden om laagjes fineer te lijmen?

ik heb zelf houten ringen van fineer gemaakt. om te zorgen dat het hout goed gebogen kon worden en niet ging splinteren. heb ik de strookjes fineer eerst in kokend water gelegd. Je ziet dan allemaal belletje uit het hout op stijgen. Als dit gestopt is haal ik het er uit en laat het gebogen opdrogen. Als het droog is ga ik het in de goede maat lijmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.