antieke bielsen tafel opknappen

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik snap niet dat er eerst 3 draadeinden inzaten en nu twee.
Zorg dat die middelste erbij komt en trek alles vast, klaar.
Dat beweegt geen meter. Niks lijmen en/of deuvels, gewoon draadeinden.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
als ik een kleinere diameter draadeind neem, is de kans op schuiven nog groter denk ik, zeker aangezien de middelste balk niet ondersteund wordt.

Dat is toch precies wat er moet gebeuren?
De balken zitten aan een kant niet vlak, dat wil je wel. (Of je dat zou moeten willen is de grote vraag, in je openingspost schrijf je dat je de tafel te clean vind.
Als die balken vlak komen wordt het geheel nog cleaner. Maar goed dat is smaak en een keuze. )
Je zegt dat de draadeinden klem zitten in de gaten, dus gaan deuvels en lijm niet helpen het blad vlak te krijgen. Je zal eerst ruimte om die draadeinden moeten creëren.
Overigens spreek je ook over pijpen, wat zijn het nou? massieve draadeinen of een pijp waar schroefdraad op getapt is. ( foto?)
Als je ruimte om die draadeinden ( ik noem het maar zo) wilt hebben kan je het best het gat in de biels wat groter boren. Vermoedelijk heb je daar de mogelijkheden niet voor, dus is het advies een maat dunner draadeind te gebruiken. Dan kan je de balken vlak leggen aan de bovenkant. ( zoals geadviseerd op zijn kop vlak op de vloer) en de draadeinden aantrekken. Zoals ik aangaf neem 8.8 kwaliteit anders draaien de moeren dol als je flink kracht gaat zetten. Als het goed aangetrokken zit, blijft het op frictie zitten.
Enige risico wat er is dat is dat er moeten in de balken zitten waar ze terug in willen schuiven tijdens het aandraaien. Desnoods een paar vrienden vriendinnen op de balken laten staan tijden het aandraaien.

Ik zou er overigens voor kiezen om de diverse bielzen apart te schuren/borstelen/beitsen/lakken en daarna in elkaar zetten, dan kan je een stukje het hoekje om werken bij de pasvlakken.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
@ bobmartin, er zitten geen 3, maar 2 draadeinden in, door 3 bielzen. Er staat een foto ter illustratie in, daar zitten er wel 3 in, maar dat was slechts een voorbeeld.

@lemen, de eerste balk ligt zeg maar recht, noem het even op niveau 0. De 2e ligt op niveau -2 en de derde op niveau -1.
En dat is slechts aan 1 kant, de rechterkant. De linkerkant ligt veel vlakker.
Ik wil dat iets vlakker zodat een glas wijn welke op de rand van balk 1&2 gezet wordt niet gelijk omligt.

Mijn idee was de ruimte om de draadeinden groter te maken, dan de balken te deuvelen zodat ze recht liggen, en dan strak aandraaien.
Probleem is dat ik niet het gereedschap heb om dit helemaal strak te krijgen, en ook de ervaring daar voor ontbreekt. Het zou jammer zijn als ik die gaten onherstelbaar beschadig.

Wat betreft pijpen of draadeinden, ik dacht altijd dat er gewoon ren Draadeind doorheen zat vroeger. Dit blijkt dus niet zo te zijn. Origineel zat er een holle pijp met schroefdraad aan het einde in. Deze zijn nu vervangen voor een echt Draadeind.
Aangezien de balken op de plekken waar ze tegen elkaar aan liggen niet vlak zijn, ben ik bang dat dit gaat schuiven.
Vandaar dat ik nu de grootst mogelijk maat Draadeind heb gepakt, en deze er strak ingezet heb. Morgen gaat de bandschuurmachine erover om het ergste hoogteverschil op te heffen. De wielen zitten er inmiddels onder.

zo staat ie er nu bij:
biels1.jpgbiels2.jpg
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
oooooohhhhhh nu valt hier een duppie. Ook ik dacht dat die foto jouw tafel was!!

Maar nogmaals dat idee om die gaten groter te maken is 'de' oplossing. Als je dunnere draadeinden neemt dan krijg je ook ruimte.
Ja er bestaat een kans dat het gaat schuiven, maar dat kan je toch vrij simpel uitproberen met dunnere draadeinden? Het is hout dus relatief zacht.
Als dat goed tegen elkaar aangedraaid zit is de kans op schuiven klein.
Echt M14 is zo ongelovelijk sterk. Een trekhaak aan een auto zit met boutjes M10 of M12 vast. Kan je 2,5 tonn mee over een snelweg sleuren.
Nogmaals wel 8.8 nemen ( geel uiteinde aan de draadstang)

Die bandschuurmachine....... ik wens je sterkte, maar heb er weinig vertrouwen in.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
jullie goedbedoelde advies ben ik zeer blij me, begrijp me niet verkeerd, maar met 3 ongelijk liggende balken ga ik toch 2 m16 draadeinden er door doen, en vervolgens het blad redelijk vlak maken met de bandschuurmachine om vervolgens de staalborstel er over heen te trekken. eindresultaat volgt nog!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je nou heel toevallig in het bezit zou zijn van een rattestaart oftewel een ronde rasp/vijl, kun je van de middelste balk het gat iets naar beneden uitvijlen (tenminste aan de zijde van de onderste foto. als je bang bent voor verschuiven is daar een simpele oplossing voor, je neem t een schroef, knipt de kop eraf en legt die tussen de balken in de richting boven/onder, dat doe je net onder /naast het draadeind zodat je hem zo in het hout trekt.
ook aan de andere kant (bovenste foto) kun je met een ronde vijl de gaten iets aanpassen zodat je net genoeg schuifruimte hebt.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Bandschuurmachine zou ik ook niet doen. De in de middelste balk kan je de gaten gerust groter boren, als dat niet helemaal netjes lukt is dat niet zo erg, zie je niks meer van nadat alles weer in elkaar zit. Eventueel wat dikke deuvels plaatsen om de boel uit te lijnen tijdens het in elkaar zetten. Je kan 'm denk ik het best op zijn kant in elkaar proberen te zetten, dan heb je geen last van zwaartekracht en kan je alles keurig corrigeren.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
image.jpgimage.jpgimage.jpgHier is ie dan! Geschuurd, gebeitst en afgelakt met blanke matte parketlak. Ben er erg tevreden over!
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ja, hij is zo goed als vlak geworden, met aan 1 kant nog iets speling, maar een glad blad was ook de bedoeling niet. als je nu je glas op 't randje zet blijft ie staan.
ik heb em wel 2 x mogen schuren en beitsen, aangezien de eerste x ik na het beitsen de aanzetten van de schuurmachine erin zag. nu is zoals je ziet dat compleet weg. ook de opgeschuurde vezels die ik eerst had zijn allemaal weg, bedankt voor de tip van de schuurpad!

na het schuren heb ik een natte, niet meer druppelende spons erover gehaald, en daarna het schuurpadje. dit 3 x herhalen en beitsen maar, na de eerste beitslaag nog 1 x het schuurpadje erover voor de zekerheid. daarna afgelakt met een matte blanke parketlak van glitsa.
nu voel je dus nog duidelijk het relief van de tafel, zonder een opstaande vezel te voelen.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ik voelde me wel wat bezwaard door eerst advies te vragen aan de pro's en vervolgens lekker eigenwijs te doen:cool:, maar het is uiteindelijk goed uitgepakt. helpt ook wel wat dat ik redelijk handig ben met hout, maar toch...
iedereen in ieder geval bedankt voor de tips, was zeker leerzaam.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
En als het anders had uitgepakt, dan had je er van geleerd en het nog een keer geprobeerd! De bielsen zijn dik genoeg toch? ;) Je hebt nu in ieder geval een weloverwogen richting kunnen kiezen. :D :cool:
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ja dat is waar, er zit wel wat marge voor fouten in zo'n bielsen tafel. nu heb ik em alsnog 2 x de bandschuur dr op mogen zetten.:rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.