antieke bielsen tafel opknappen

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Goedenavond!
Allereerst, wat een prachtig forum, mooi om zoveel mensen met passie bezig te zien met hun hobby en/ of werk!

ik heb een antieke bielsen eiken salontafel gekocht, deze is gelakt en in nette staat.
In basis een prachtige tafel, alleen hij kan wel wat liefde gebruiken.
Het probleem is dat ie nu erg clean is,wat doods, dwz, je ziet de tekeningen van de nerf niet, en de tafel is te licht van kleur.

Nu heb ik begrepen dat je de nerf wat open kan trekken door hem te bewerken met een staalborstel, maar daar ben ik niet zo bekend mee, wie helpt me op weg?

Dan de kleur, uiteraard eerst schoonmaken/ ontvetten, en dan schuren, maar met welke korrel adviseren jullie? hierna wil ik hem donkerder krijgen. wat is verstandig ivm de tekening in het hout, beitsen?
of toch met ammoniak aan de gang, hier heb ik echter 0 ervaring mee.
Als laatste wil ik hem gaan aflakken met een blanke matte parketlak.

En als laatste vraag, er zitten scheuren in het blad, hier zit vuil/ oude laklagen in, hoe krijg ik dit eruit.

Alvast bedankt!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor de staalborstel zou ik een borstel kopen die in een kleine haakse slijper kan, dat werkt snel. Denk wel aan oogbescherming, oordopjes en goede kleding, want er vliegt vanalles weg als je daarmee aan de gang gaat. Uiteraard borstel je met de nerf mee.
Schuren is afhankelijk van hoeveel lak je er daarna nog af wil hebben, als je goed geborsteld hebt lijkt schuren me lastig (er is dan geen glad oppervlakte meer) en overbodig (de lak is er dan af). Maar voor grof lak verwijderen zou ik beginnen met korrel 40.


Of ammoniak nog wat doet bij volkomen droog eiken weet ik niet zeker. In mijn ervaring werkt het beter op vers/nat hout. Maar proberen kan altijd.

Als ik scheuren per se goed schoon wil hebben blaas ik eerst met de compressor het losse vuil er uit, en daarna ga ik met een tandarts-haakje aan de gang. Geen leuk werk.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Als het echt antiek is ga je het toch niet met een staalborstel vernielen?
Dat behoor je in de oorspronkelijke staat te houden of te herstellen.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Ik ga eens kijken waar ik zo'n machine kan huren! Bedankt voor de tip.
En echt antiek zal ie niet zijn, jaar of 35 pas😃
Maakt het nog uit of je het aantal toeren kan regelen op een haakse slijper? Ik heb namelijk wel een simpele van Bosch.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ik heb ff gekeken voor zo'n machine, maar die kan ik hier in de buurt nergens huren helaas...
dan vrees ik toch zelf maar aan de slag met boormachine/ slijptol. wat ik me afvraag, zou de slijptol niet te krachtig zijn, en de boormachine te zwak?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
De slijptol zal wellicht wel wat enthousiast gaan, maar met een boormachine moet het zeker lukken, als je een beetje goede hebt. Ik heb zelf laatst nog gietijzeren poten gedaan met de boormachine en een staalborstel, dat ging prima. Pas wel op en zet de zijgreep op de boor, want als je een sterke machine hebt trekt ie als het verkeerd wil je pols in de verkneuzing.

Zo'n borstel kost de wereld niet (max. €10,- volgens mij), als het niet naar wens gaat kan je dan altijd nog wat anders proberen zonder dat je een hoop geld hebt weggegooid. Qua afname zou ik beginnen met een laag toerental en dan indien nodig langzaam opschroeven.

(oh ja, en ook daarbij gehoorbescherming en een bril dragen)
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Tsja, die slijptol is denk ik wat krachtig, die zal moeilijk onder controle te houden zijn vrees ik, en misschien zal die gaan stuiteren over het blad. Boormachine zal vrij langzaam gaan denk ik, maar is wel beter te controleren.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
inmiddels heb ik de draadeinden eruit gehaald. hier zitten alleen geen draadeinden in, maar stalen buizen met en schroefdraad erin. aan 1 kant kun je ze niet complet los halen, alleen een paar cm eruit, als je dan de andere kant er compleet uitdraaid kun je via die kant met wat wrikken de pijpen eruit trekken.

aan de linkerzijde liggen de drie balken netjes tegen elkaar aan op dezelfde hoogte.
aan de rechterzijden liggen de balken niet even hoog. de middelste ligt iets lager, lijkt dus wel dat het gat voor het draadeind er niet recht doorheen zit. de onderzijde van de rechterkant is ook niet geheel vlak.

nu wil ik de steunen aan de onderzijde er onder vandaan halen, en er bok/ zwenk wielen onder zetten. hoe kan ik dit het beste doen, en er voor zorgen dat de balken bovenaan recht liggen? en hoe zorg ik ervoor dat het 1 stevig geheel wordt, als ik de draadeinden erin draai en er vervolgens wielen onder zet, wordt de midelste balk niet ondersteund, gaan de drad einden dit houden?
de balken verlijmen is geen optie aangezien de balken aan de binnenzijde iets hol lopen.

zoals je ziet, ik kom best wel wat uitdagingen tegen, maar daar ben ik zeker niet bang voor!
wie heeft er wat tips voor me!

uiteindelijk moet het er zo uit komen te zien:
tafel 1.jpg
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Denk dat de balken op zuiver frictie wel op hun plek blijven liggen mits draadeinden goed aangedraaid, voldoende ruim geboord en er geen polonaise op je tafel wordt gedanst.

Voor een vlakke bovenkant misschien even de hele tafel ondersteboven op een vlakke vloer leggen en dan pas aandraaien.

Mooi ding!
 
Laatst bewerkt:

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
probleem is dat er geen beweging in de bielsen zit als het draadeind er doorheen zit. dus ondersteboven op de grond leggen heeft dan weinig zin.
mijn idee:
deuvels aanbrengen 2 x 4 per kant, dan zitten de 3 bielsen compleet in elkaar, eventueel houtlijm ertussen aanbrengen zodat de delen die elkaar wel raken vastgelijmd zitten (witte of bruislijm?)draadeinden erin, houtklem erop. bovenkant vervolgens redelijk vlak maken met bandschuurmachine, en vervolgens aan de afwerking beginnen.
vraag is dan wel of er aan de onderzijde nog een verbinding. versteviging gemaakt moet worden.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ik wil eerst zorgen dat alles tegen elkaar aanzit, en ook vast blijf zitten, daarna de bandschuurmachine erover, en dan aan de slag met de staalborstel. daarna beitsen en matte lak.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
de tafel is 160 cm lang, er zitten nu 2 metalen draadeinden doorheen, m16, op de hoeken komen wielen, de middelste biels wordt dus niet ondersteund, is dit een probleem?
is het nodig hier nog deuvels ef een veer in te plaatsen, zoja, welke opties heb ik?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou die m16 draadeinden vervangen voor m14 en het gat van de middelste wat ruimen, zodat alles te klemmen is.
Iets aandraaien tot er lichte klemming is, dan richten en daarna vastzetten.
Antiek is ie niet. Dat is zo'n jaren 80 bielzen tafel die een aantal jaren geleden massaal verstookt werden toen de mode over was.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Inderdaad wat bobmartin voorsteld M14 draadeinden nemen zodat je wat ruimte hebt.
Ik zou wel 8.8 draadeinden nemen. Normaal met hout is dat meestal niet nodig, maar dit is toch een behoorlijk gewicht.

Als je toch bezig bent met opknappen zou ik de wielen iets meer van de kant afzetten, dan komen ze uit zicht. Want die container wielen doen een beetj afbreuk aan het hout.
Nog een mooiere optie is de wielen vervangen door pianowielen, die zijn niet zo pompeus.
zoiets:http://www.taffijn.be/dealcat_detail.php?p=2280&s=1
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Als je toch bezig bent met opknappen zou ik de wielen iets meer van de kant afzetten, dan komen ze uit zicht. Want die container wielen doen een beetje afbreuk aan het hout.

Van die mening ben ik ook !
.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
het zijn beste wielen, ze zijn 20 cm doorsnee, het zijn zwaar gebruikte versleten wielen. persoonlijk vind ik het niet erg dat ze zichtbaar zijn.
het liefst had ik er vintage gietijzeren wielen onder gehad, maar dat is helemaal niet te betalen.

als ik een kleinere diameter draadeind neem, is de kans op schuiven nog groter denk ik, zeker aangezien de middelste balk niet ondersteund wordt.

maar, verlijmen of niet? dan is er geen kans meer op verschuiven, maar zit het wel voor eeuwig vast .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.