Essen schaal met slaap

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Leuk schaal en bijzonder hout! Onderkant afdraaien dmv ronde houten klos in klauwplaat of schroefplaat, doek tussen schaal en klos en dan gewoon schaal klem tussen losse kop en houten schijf opspannen. Hopelijk is dit duidelijk genoeg uitgelegt.

Cole jaws werken zoiezo niet bij een natuurrand schaal.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Eelco,

Het is precies zo eenvoudig als Mark zegt. Het hout en de vorm zijn mooi, wat ik jammer vind is dat de rand niet overal even dik is (althans zo lijkt het mij op de foto). Of anders gezegd: de vorm van de binnenkant is een andere dan de vorm aan de buitenkant van de schaal.... Maar ik begrijp ook dat je het nog niet lang doet dus: chapeau!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik kan op de foto's niet goed zien of de rand niet even dik is. Wel weet ik uit ervaring dat, omdat de rand niet vlak loopt, dat vaak heel anders kan lijken dan het in werkelijkheid is. Als de zwarte rand vooraan schuin afloopt, wat gezien de vorm van de stam waarschijnlijk is, lijkt deze veel dikker dan de hoge stukken van de rand, hoewel dat niet zo is.

Wel verdient zo'n schaal natuurlijk iets meer dan even snel een kiekje uit het midden op de eetkamertafel, zorg voor een effen achtergrond in wit of zwart, zet de schaal in het midden en je krijgt een foto die recht doet aan de prachtige schaal.
 

flemishwoodworker

Nieuw lid
2 jun 2016
11
0
Ranst/Belgie
Er zijn vele schimmels die slaap kunnen bewerkstelligen. De meest spraakmakende zijn de zwarte zgn. landkaarttekeningen = zoneringen. Dit zijn begrenzingen van twee schimmels die elkaar verhinderen verder te groeien en zo een barrière voor elkaar vormen.
Andere schimmels veroorzaken verkleuringen zoals hierboven in roze maar er zijn er ook die blauwkleuringen geven.

dus als ik het goed voor heb is 'slaap' de tekening in het hout gevormd door schimmels?
op dit gebied ben ik nog minder dan een leek :-/
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Elco, mooie schaal, vooral als nieuwe hout draaier, Ik heb de posten zo’n beetje over gelezen en je kreeg best goed advies, maaar........

Voor het drogen van schalen ben je altijd beter af als je het drogen vertraagt, ook in dit geval IMO, een bruin papieren zak zonder iets anders aan de schaal of in de zak, laat het drogen maar je moet wel enkele keren kijken of er niets mis gaat.

Namelijk die schimmel die de tekening veroorzaakte kan het hout verder rotten als het hout nat blijft, zo gauw het vocht gehalte lager word sterft die schimmel en stopt het rotten, daarom in het begin enkele keren kijken, en als je schimmel ziet het er af vrijven met een droge doek en een droge zak in plaats van de oude, die kun je weer gebruiken als hij droog is.

Om de voet af te werken gebruik je een steun aan de binnenkant van je schaal met een stuk schuimrubber tussen de steun en de schaal voor traction en bescherming van de schaal, Ik heb enkele foto’s gemaakt omdat deze vraag wel meer op komt, en een foto maakt dingen duidelijker meestal.

binnen steun en schuumrubber.jpg schaal er over.jpg vast geklemt en afwerken.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.