Essen schaal met slaap

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Hallo allemaal,

ik heb bij mijn buurman essen hout mogen zagen. Nu lagen deze stammen er al 4 jaar. Dus zit er slaap in. Maar mijn vraag is; wat is die rose kleur. Is dit goede kwaliteit of juist niet.
De schaal is grof uit gedraaid en in gesmeerd met houtlijm. Ik heb ook nog schalen uit gezaagd van Ø 550 x 280. Halve stam. Maar die jan ik niet kwijt op mijn draaibank.

image.jpgimage.jpg

Groetjes Eelco
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Er zijn vele schimmels die slaap kunnen bewerkstelligen. De meest spraakmakende zijn de zwarte zgn. landkaarttekeningen = zoneringen. Dit zijn begrenzingen van twee schimmels die elkaar verhinderen verder te groeien en zo een barrière voor elkaar vormen.
Andere schimmels veroorzaken verkleuringen zoals hierboven in roze maar er zijn er ook die blauwkleuringen geven.
 

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Er zijn vele schimmels die slaap kunnen bewerkstelligen. De meest spraakmakende zijn de zwarte zgn. landkaarttekeningen = zoneringen. Dit zijn begrenzingen van twee schimmels die elkaar verhinderen verder te groeien en zo een barrière voor elkaar vormen.
Andere schimmels veroorzaken verkleuringen zoals hierboven in roze maar er zijn er ook die blauwkleuringen geven.

ok dank je. Dus kwalitatief gezien is het wel goed hout?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
ok dank je. Dus kwalitatief gezien is het wel goed hout?
Het is een rottings- afbraakproces waarbij lignine en cellulose wordt afgebroken. Als het te lang doorgaat krijg je wel tamelijk wrakkig hout. Vooral bij berkenhout gebeurd dat snel.
Zo op het oog te zien is jouw schaal nog in perfecte conditie.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Eelco,

zo te zien wordt het een mooi schaal.
even een puntje voor je gezondheid...... Gebruik een stofmasker en eventueel een afzuiging.
Die schimmels zijn letter giftig en zover ik weet gaan die niet meer uit je longen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Dit is een wijd verbreid misverstand. De sporen van deze schimmels zweven overal in de lucht en met name in de bossen waar deze paddenstoelen groeien.
Ik correspondeer met een Canadese wetenschapper over deze materie en zij heeft er al diverse artikelen aan gewijd.
Dit neemt niet weg dat een stofmasker sowieso nodig is vanwege de houtpartikels die veelal carcinogeen zijn, maar extra maatregelen vanwege de schimmels zijn niet nodig.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Schimmels die nooit meer uit je longen gaan en schimmels per definitie niet schadelijk?

Ik heb nog nooit gehoord dat schimmels nooit meer uit je longen gaan, er zullen vast uitzonderlijke gevallen/schimmels zijn maar als dit waar zou zijn, zou iedereen met beschimmelde longen rondlopen.

Stellen dat schimmels nooit schadelijk zijn is ook apart, zeker als het wetenschappelijk onderbouwd is. Ik ben wel geïnteresseerd, heb je een naam van die mevrouw? Er zijn legio schimmels die zeer giftig zijn en die komen ook in hout voor. Als je in aanraking met wat sporen komt is dit geen probleem bij grotere hoeveelheden (houtdraaien) kan, afhankelijk van de schimmelsoort, dit toch echt wel schadelijk zijn. Alleen zal dan weer niet elk stofmasker dit effectief filteren.
 

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Ik zou zo'n schaal altijd direct af draaien en niet laten voordrogen. Bij een dikte van 8-12 mm moet dat zomaar kunnen bij essen, zeker als het al een tijdje ligt.

Juriaan, maar als het hout nog nat is, droogt het dan niet te snel waardoor er scheurvorming ontstaat?
Groetjes.

- - - Updated - - -

Deze dame heet Sara Robinson. Als je er op googled vind je wel eea. Ik post later nog wel een artikel van haar hierover.
Ik ben wel erg benieuwd naar dit artikel. Interessant. Groet
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat ligt er ook een beetje aan of je hem in de onverwarmde kelder of in de zon in de woonkamer zet, natuurlijk.

Feit is dat de schaal nu je hem voorgedraaid hebt ook moet drogen, en aangezien het hout nu dikker is, kan het minder vervormen zonder scheuren.
Of dat opweegt tegen het langzamer drogen is één van die dingen die ik leuk vind om aan houtdraaien: je leert dingen over hout.
 

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Dat ligt er ook een beetje aan of je hem in de onverwarmde kelder of in de zon in de woonkamer zet, natuurlijk.

Feit is dat de schaal nu je hem voorgedraaid hebt ook moet drogen, en aangezien het hout nu dikker is, kan het minder vervormen zonder scheuren.
Of dat opweegt tegen het langzamer drogen is één van die dingen die ik leuk vind om aan houtdraaien: je leert dingen over hout.

Interessant. Nu heb ik nog een vraag aan jouw. Ik kan deze verkopen. En het is mijn eerste schaal die verkocht wordt, maar ik weet niet wat ik er voor kan vragen. Het is op hobby basis, maar wel profesioneel genoeg.

Groetjes
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hobby-basis of niet, verkoop je werk niet te goedkoop. Hoe schat je de kans in dat je zulk hout nogmaals vinden kan? De afmetingen staan niet echt in je bericht, maar als dat een centimeter of 40 is zou ik zeker aan drie cijfers denken. Of kijk wat rond op internet wat soortgelijke schalen moeten opbrengen.
 

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Hobby-basis of niet, verkoop je werk niet te goedkoop. Hoe schat je de kans in dat je zulk hout nogmaals vinden kan? De afmetingen staan niet echt in je bericht, maar als dat een centimeter of 40 is zou ik zeker aan drie cijfers denken. Of kijk wat rond op internet wat soortgelijke schalen moeten opbrengen.

De schaal word 360x90x10. Ik kan niet zo makkelijk aan dit hout komen.

Dank je
 

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Vervolg

image.jpg

Dit het eind resultaat na 2,5 maand drogen. Hij is af en in de was gezet. Heeft iemand een idee hoe ik de onderkant nog mooi kan af draaien? Ik heb namelijk geen cole jaws.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.