Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Essen schaal met slaap

Hallo allemaal,

ik heb bij mijn buurman essen hout mogen zagen. Nu lagen deze stammen er al 4 jaar. Dus zit er slaap in. Maar mijn vraag is; wat is die rose kleur. Is dit goede kwaliteit of juist niet.
    De schaal is grof uit gedraaid en in gesmeerd met houtlijm. Ik heb ook nog schalen uit gezaagd van Ø 550 x 280. Halve stam. Maar die jan ik niet kwijt op mijn draaibank.

image.jpgimage.jpg

Groetjes Eelco

Er zijn vele schimmels die slaap kunnen bewerkstelligen. De meest spraakmakende zijn de zwarte zgn. landkaarttekeningen = zoneringen. Dit zijn begrenzingen van twee schimmels die elkaar verhinderen verder te groeien en zo een barrière voor elkaar vormen.
    Andere schimmels veroorzaken verkleuringen zoals hierboven in roze maar er zijn er ook die blauwkleuringen geven.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Er zijn vele schimmels die slaap kunnen bewerkstelligen. De meest spraakmakende zijn de zwarte zgn. landkaarttekeningen = zoneringen. Dit zijn begrenzingen van twee schimmels die elkaar verhinderen verder te groeien en zo een barrière voor elkaar vormen.
    Andere schimmels veroorzaken verkleuringen zoals hierboven in roze maar er zijn er ook die blauwkleuringen geven.
    ok dank je. Dus kwalitatief gezien is het wel goed hout?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eelcootje Bekijk Berichten
    ok dank je. Dus kwalitatief gezien is het wel goed hout?
    Het is een rottings- afbraakproces waarbij lignine en cellulose wordt afgebroken. Als het te lang doorgaat krijg je wel tamelijk wrakkig hout. Vooral bij berkenhout gebeurd dat snel.
    Zo op het oog te zien is jouw schaal nog in perfecte conditie.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Hoi Eelco,

zo te zien wordt het een mooi schaal.
    even een puntje voor je gezondheid...... Gebruik een stofmasker en eventueel een afzuiging.
    Die schimmels zijn letter giftig en zover ik weet gaan die niet meer uit je longen.
    Groetjes uit Landgraaf

Dit is een wijd verbreid misverstand. De sporen van deze schimmels zweven overal in de lucht en met name in de bossen waar deze paddenstoelen groeien.
    Ik correspondeer met een Canadese wetenschapper over deze materie en zij heeft er al diverse artikelen aan gewijd.
    Dit neemt niet weg dat een stofmasker sowieso nodig is vanwege de houtpartikels die veelal carcinogeen zijn, maar extra maatregelen vanwege de schimmels zijn niet nodig.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Schimmels die nooit meer uit je longen gaan en schimmels per definitie niet schadelijk?

Ik heb nog nooit gehoord dat schimmels nooit meer uit je longen gaan, er zullen vast uitzonderlijke gevallen/schimmels zijn maar als dit waar zou zijn, zou iedereen met beschimmelde longen rondlopen.

Stellen dat schimmels nooit schadelijk zijn is ook apart, zeker als het wetenschappelijk onderbouwd is. Ik ben wel geïnteresseerd, heb je een naam van die mevrouw? Er zijn legio schimmels die zeer giftig zijn en die komen ook in hout voor. Als je in aanraking met wat sporen komt is dit geen probleem bij grotere hoeveelheden (houtdraaien) kan, afhankelijk van de schimmelsoort, dit toch echt wel schadelijk zijn. Alleen zal dan weer niet elk stofmasker dit effectief filteren.

Heel mooie houtstructuur en mooie vorm. Benieuwd naar het eindresultaat.

Hartelijk bedankt iedereen. Alhoewel ik me nu toch een beetje zorgen maak, omdat ik drie schalen grof uit gedraaid heb zonder stofmasker

Ik zou zo'n schaal altijd direct af draaien en niet laten voordrogen. Bij een dikte van 8-12 mm moet dat zomaar kunnen bij essen, zeker als het al een tijdje ligt.

Forum Rechten