verstek verbinding verlijmen.

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik ben bezig met het maken van nachtkastjes. Ik heb het hout (amazakoué) al op dikte geschaafd (10 mm).

Nu wil ik dit alles verlijmen, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken voor de hoeken? Zowiezo zijn alle tips, van mensen die al een keer een soortgelijk project hebben gemaakt, zeer welkom.

Bram

Attached files
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Het probleem voor duvels en lammellos is dat het te krab is op de hoeken die verstek worden gezaagd.

Bram
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Zou een klein veertje frezen, desnoods met een hpl laminaatje.
of een halfhouts verbinding in verstek.

Let op dat als je exact 45 graden verstek freest/zaagt dat je hoeken tijdens het lijmen waarschijnlijk open gaan staan ;)


*edit typo :oops:
 

tuoh

Oud hout
10mm is niet dik om er ook nog een verbinding met deuvels of lamellos in te maken, ik zou de hoeken in verstek bijeen brengen en als verbinding opteren voor dwars ingelaten stukjes hout, eventueel in een contrasterende kleur.

Een mooi voorbeeld van deze verbinding heeft rickkooman toegepast bij de bouw van een sierkistje, zie dit topic: viewtopic.php?f=10&t=1814

Mvg,

André
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Bedankt André voor je tip. Het is tevens ook een bevestiging voor een idee dat door mn hoofd schoot. Alleen hoe werkt de techniek hierachter?

Ik heb het allemaal van Amazakoué. Ik heb een balk Zebrano liggen. Zou dat een toevoeging zijn voor het uiterlijk van de kastjes? Of kan ik dan beter gewoon stukjes Amazakoué gebruiken?

Bram
 

tuoh

Oud hout
Persoonlijk zou ik gaan voor een meer contrasterende houtsoort, lichter of donkerder. Een lichte houtsoort als Es bijvoorbeeld, of heel donker zoals Wengé.

De dwarse gleuven dienen een hoek van 45° te maken met de zijden, de breedte van de sleuven max. 6à8mm breed, en de diepte tot tegen de binnenhoek, het aantal blokjes per hoek min. 4 stuks.

Het zagen van de sleuven hangt een beetje af van het beschikbare gereedschap, gemakkelijkst is op een zaagmachine met behulp van een mal waar de hoek van de kast invalt.

Ook afschrijven met een winkelhaak en inzagen met een fijngetande kapzaag is een optie, twee zaagsneden tot de juiste diepte en daarna de rest even wegsteken met een scherpe beitel. Wel opletten met de beitel, in verband met het draadverloop dien je langs beide kanten naar elkaar toe te steken.

Wanneer alle panelen op maat gezaagd zijn en voorzien van de benodigde verstekken kan je het kastje in elkaar steken door de verstekken aan elkaar te kleven met behulp van tape, dit geeft het kastje de nodige sterkte om de dwarse zaagsneden aan te brengen, eens dit gedaan kan de tape verwijderd worden en is het kastje klaar om definitief gelijmd te worden.

Mvg,

André
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Bedankt voor de tips. Ik wil deze methode toepassen? Maar ik krijg het idee dat je het niet in cronologische volgorde hebt beschreven? kan dat kloppen? Ik heb het idee dat hetvolgende de volgorde voor de bewerking is.

1. hout op maat.
2. hout verstek zagen.
3. verstek gezaagde hout vasttapen.
4. via mal zaagsnedes maken in in de hoeken.
5. resterende hout wegbeitelen.
6. stukjes hout op maat maken.
7. kastje verlijmen met de stukjes hout

is dit het ongeveer?

Bram

tuoh zei:
Persoonlijk zou ik gaan voor een meer contrasterende houtsoort, lichter of donkerder. Een lichte houtsoort als Es bijvoorbeeld, of heel donker zoals Wengé.

De dwarse gleuven dienen een hoek van 45° te maken met de zijden, de breedte van de sleuven max. 6à8mm breed, en de diepte tot tegen de binnenhoek, het aantal blokjes per hoek min. 4 stuks.

Het zagen van de sleuven hangt een beetje af van het beschikbare gereedschap, gemakkelijkst is op een zaagmachine met behulp van een mal waar de hoek van de kast invalt.

Ook afschrijven met een winkelhaak en inzagen met een fijngetande kapzaag is een optie, twee zaagsneden tot de juiste diepte en daarna de rest even wegsteken met een scherpe beitel. Wel opletten met de beitel, in verband met het draadverloop dien je langs beide kanten naar elkaar toe te steken.

Wanneer alle panelen op maat gezaagd zijn en voorzien van de benodigde verstekken kan je het kastje in elkaar steken door de verstekken aan elkaar te kleven met behulp van tape, dit geeft het kastje de nodige sterkte om de dwarse zaagsneden aan te brengen, eens dit gedaan kan de tape verwijderd worden en is het kastje klaar om definitief gelijmd te worden.

Mvg,

André
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik zou eerst de verstek aanzagen en dan pas op maat.
Voor het geval dat de plaat mag verschuiven bij verstek zagen.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
volgens mij zijn er nog 2 mogelijkheden, ik zeg niet dat ze makkelijker zijn:
1 als je in het bezit bent van een zwaluwstaart-apparaat en je kast-diepte past hierin kun je een sterke en mooie verbinding maken

2 op enkele Amerikaanse sites heb ik gezien dat ze werken met een zogenaamde "spline" bij hoekverbindingen, dit is ook die Andre in zijn link laat zien ( http://www.newwoodworker.com/makeplines.html , http://www.finewoodworking.com/SkillsAn ... px?id=2972 ). Op youtube staat nog een filmje google maar eens op spline woodworking.
Misschien dat deze techniek je een oplossing kan bieden. Ik heb 1 keer gezien hoe iemand met een zelfgemaakt voorzetstuk op de lamellenfrees prachtige hoekverbindingen kon infrezen. een andere optie is een hulpstuk voor op de circelzaagtafel

succes
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
bram

ik heb inderdaad deze techniek gebruikt voor mijn kistje. het zagen op de zaagtafel vraagt om een zaagblad met rechte tanden. mijn blad met rechte tanden lag bij de slijpservice dus ik moest inderdaad met een vijl aan de slag. ik denk dat zagen een strakker resultaat op levert(tenminste in mijn geval dan)

rick
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Heeft iemand nog advies over het klemmen van verstekverbindingen in het algemeen, wanneer er wel met lamellos kan gewerkt worden?
Hoe klemmen precies plaatsen, versteklijmhulpstuk gebruiken of niet, ...?
(Dit laatste heb ik zelf al gemaakt, maar nog niet in de praktijk gebruikt omdat de lijmklemmen die ik zelf heb te weinig spanning kunnen geven om het hulpstuk op zijn plaats te houden...)
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
ik heb nog even doorgezocht en er is nog een makkelijke manier om het te maken, mits je een bovenfrees hebt die in een tafel zit (mag eenvoudig zijn). Ik wist dat ik een keer van CMT (de oranje frezen) een 45 en 22,5 graden verstek verlijmfrees gezien had. In de volgende link ga je naar de catalogus van CMT en op pagina 117 staat de 45 graden verlijmfrees (http://www.cmtcatalogus.nl/images/stori ... frezen.pdf). Deze frees kun je zowel voor 90 graden als 180 graden vlakverlijmen gebruiken. Werkt tussen 9,5 en 19mm en volgens mij is dit voldoende voor jou. Het artikelnummer is volgens mij 8/955.504 (12 mm schacht) en de prijs volgens de site is: € 81 excl btw. Oké het kost wat en de hoekverbinding is niet zo mooi als met een spline in bijv wenger maar het maken gaat volgens mij net iets makkelijker.
Een ander voordeel is dat je niet een compleet hulpstuk hoeft te bouwen om je kastje in een hoek van 90 gr gefixeerd over je tafelzaag te manouvreren, met deze frees lijkt me ook iets veiliger werken.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Bram zei:
Heeft iemand nog advies over het klemmen van verstekverbindingen in het algemeen, wanneer er wel met lamellos kan gewerkt worden?
Hoe klemmen precies plaatsen, versteklijmhulpstuk gebruiken of niet, ...?
(Dit laatste heb ik zelf al gemaakt, maar nog niet in de praktijk gebruikt omdat de lijmklemmen die ik zelf heb te weinig spanning kunnen geven om het hulpstuk op zijn plaats te houden...)


Tape of spanbanden gaat prima ;)
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik heb met mdf wat ik nog had liggen een mal gemaakt. De heb ik op basis van [MEDIA=youtube]7VwGws-IAuk[/MEDIA] gemaakt, maar ik heb hem zo aangepast dat je zonder rekenen je maten van de standaard geleider kan gebruiken.

Zal, als die naar wens functioneert, een foto/filmpje er van maken.

Bram
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
@ andere Bram, sorry dat ik je topic kaap, maar meer ontopic kan mijn vraag niet zijn, denk ik...

Bram zei:
Heeft iemand nog advies over het klemmen van verstekverbindingen in het algemeen, wanneer er wel met lamellos kan gewerkt worden?

Ik zoek advies voor gevallen wanneer je lamello's wil gebruiken maar gezien de grootte van het meubel hoek per hoek apart wil lijmen. Tape en lamello's vallen volgens mij niet te combineren of zie ik dat verkeerd? En hoe klem je dan?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Je kan er klossen voor maken. Maar met tape op de ene plaat plakken, lijmen, in de hoek zetten/ verbinding vastmaken en dan de tape goed strak over de andere plaat heen trekken.

Om heel eerlijk te zijn vind ik ook wel dat dit kastje zonder extra verbinding te lijmen is, in verstek.

primera zei:
Ik zou eerst de verstek aanzagen en dan pas op maat.
Voor het geval dat de plaat mag verschuiven bij verstek zagen.
Juist niet, als je je zaag onder een bepaalde hoek zet kan je de maatverdeling van je langs/zij geleider niet meer gebruiken.
Als je je zaag onder 45 graden zet en je brengt je langsgeleider op die afstand dat hij precies, maar dan ook echt precies alleen de hoek er afzaagt dan werkt het perfect. Wel er op letten natuurlijk dat je niet in je zei geleider zaagt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.