Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

verstek verbinding verlijmen.

Ik ben bezig met het maken van nachtkastjes. Ik heb het hout (amazakoué) al op dikte geschaafd (10 mm).

Nu wil ik dit alles verlijmen, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken voor de hoeken? Zowiezo zijn alle tips, van mensen die al een keer een soortgelijk project hebben gemaakt, zeer welkom.

Bram

Attached files

Re: verstek verbinding verlijmen.

ik zou deuvels of lammelo's gebruiken.

Het probleem voor duvels en lammellos is dat het te krab is op de hoeken die verstek worden gezaagd.

Bram

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Zou een klein veertje frezen, desnoods met een hpl laminaatje.
    of een halfhouts verbinding in verstek.

Let op dat als je exact 45 graden verstek freest/zaagt dat je hoeken tijdens het lijmen waarschijnlijk open gaan staan

*edit typo ops:

10mm is niet dik om er ook nog een verbinding met deuvels of lamellos in te maken, ik zou de hoeken in verstek bijeen brengen en als verbinding opteren voor dwars ingelaten stukjes hout, eventueel in een contrasterende kleur.

Een mooi voorbeeld van deze verbinding heeft rickkooman toegepast bij de bouw van een sierkistje, zie dit topic: viewtopic.php?f=10&t=1814

Mvg,

André

Bedankt André voor je tip. Het is tevens ook een bevestiging voor een idee dat door mn hoofd schoot. Alleen hoe werkt de techniek hierachter?

Ik heb het allemaal van Amazakoué. Ik heb een balk Zebrano liggen. Zou dat een toevoeging zijn voor het uiterlijk van de kastjes? Of kan ik dan beter gewoon stukjes Amazakoué gebruiken?

Bram

Persoonlijk zou ik gaan voor een meer contrasterende houtsoort, lichter of donkerder. Een lichte houtsoort als Es bijvoorbeeld, of heel donker zoals Wengé.

De dwarse gleuven dienen een hoek van 45° te maken met de zijden, de breedte van de sleuven max. 6à8mm breed, en de diepte tot tegen de binnenhoek, het aantal blokjes per hoek min. 4 stuks.

Het zagen van de sleuven hangt een beetje af van het beschikbare gereedschap, gemakkelijkst is op een zaagmachine met behulp van een mal waar de hoek van de kast invalt.

Ook afschrijven met een winkelhaak en inzagen met een fijngetande kapzaag is een optie, twee zaagsneden tot de juiste diepte en daarna de rest even wegsteken met een scherpe beitel. Wel opletten met de beitel, in verband met het draadverloop dien je langs beide kanten naar elkaar toe te steken.

Wanneer alle panelen op maat gezaagd zijn en voorzien van de benodigde verstekken kan je het kastje in elkaar steken door de verstekken aan elkaar te kleven met behulp van tape, dit geeft het kastje de nodige sterkte om de dwarse zaagsneden aan te brengen, eens dit gedaan kan de tape verwijderd worden en is het kastje klaar om definitief gelijmd te worden.

Mvg,

André

Bedankt voor de tips. Ik wil deze methode toepassen? Maar ik krijg het idee dat je het niet in cronologische volgorde hebt beschreven? kan dat kloppen? Ik heb het idee dat hetvolgende de volgorde voor de bewerking is.

1. hout op maat.
    2. hout verstek zagen.
    3. verstek gezaagde hout vasttapen.
    4. via mal zaagsnedes maken in in de hoeken.
    5. resterende hout wegbeitelen.
    6. stukjes hout op maat maken.
    7. kastje verlijmen met de stukjes hout

is dit het ongeveer?

Bram

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Persoonlijk zou ik gaan voor een meer contrasterende houtsoort, lichter of donkerder. Een lichte houtsoort als Es bijvoorbeeld, of heel donker zoals Wengé.

De dwarse gleuven dienen een hoek van 45° te maken met de zijden, de breedte van de sleuven max. 6à8mm breed, en de diepte tot tegen de binnenhoek, het aantal blokjes per hoek min. 4 stuks.

Het zagen van de sleuven hangt een beetje af van het beschikbare gereedschap, gemakkelijkst is op een zaagmachine met behulp van een mal waar de hoek van de kast invalt.

Ook afschrijven met een winkelhaak en inzagen met een fijngetande kapzaag is een optie, twee zaagsneden tot de juiste diepte en daarna de rest even wegsteken met een scherpe beitel. Wel opletten met de beitel, in verband met het draadverloop dien je langs beide kanten naar elkaar toe te steken.

Wanneer alle panelen op maat gezaagd zijn en voorzien van de benodigde verstekken kan je het kastje in elkaar steken door de verstekken aan elkaar te kleven met behulp van tape, dit geeft het kastje de nodige sterkte om de dwarse zaagsneden aan te brengen, eens dit gedaan kan de tape verwijderd worden en is het kastje klaar om definitief gelijmd te worden.

Mvg,

André

Ik zou eerst de verstek aanzagen en dan pas op maat.
    Voor het geval dat de plaat mag verschuiven bij verstek zagen.

volgens mij zijn er nog 2 mogelijkheden, ik zeg niet dat ze makkelijker zijn:
    1 als je in het bezit bent van een zwaluwstaart-apparaat en je kast-diepte past hierin kun je een sterke en mooie verbinding maken

2 op enkele Amerikaanse sites heb ik gezien dat ze werken met een zogenaamde "spline" bij hoekverbindingen, dit is ook die Andre in zijn link laat zien ( http://www.newwoodworker.com/makeplines.html , http://www.finewoodworking.com/SkillsAn ... px?id=2972 ). Op youtube staat nog een filmje google maar eens op spline woodworking.
    Misschien dat deze techniek je een oplossing kan bieden. Ik heb 1 keer gezien hoe iemand met een zelfgemaakt voorzetstuk op de lamellenfrees prachtige hoekverbindingen kon infrezen. een andere optie is een hulpstuk voor op de circelzaagtafel

succes

Forum Rechten