bloem fruitschaal

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Een nieuw project in wording het is de bedoeling om een soort van fruitschaal te maken (in de vorm van een bloem) doorsnede ca 45 cm
Combinatie van meranti met douglas hout.

Meranti aan elkaar gelijmd 4 stukken ca 6 cm dik rond gezaagd en op de face plaat geschroefd.

01.jpg

Aan de tegenzijde 18 mm multiplex gelijmd voor de chuck.
De eerste ruwe vorm gedraaid.

02.jpg

Schaal omdraaien en de chuck vast klemmen op de multiplex.
Vorm bij draaien voor meer balans.

03.jpg

Binnenzijde uitdraaien.

04.jpg

Alles schuren met korrel 120
De schaal afschrijven middels index positie en met potlood over de leunspaan.
De bedoeling is dat in het midden van de schaal nog een cirkel van ca 10 cm gedraaid wordt voor het douglas hout.

05.jpg

Gaten boren in de schaal Let op de schaal zit nog steeds in de chuck.
Ik heb een staafje hout gedraaid wat precies in de chuck past en op de multiplex vastgeschroefd.
Plank vast gezet met een lijmklem nu maar draaien en boren.


06.jpg

Nu alles terug de draai bank op deze volgt nog.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Hij is maar 8,50 x 22,00 m

Haha ''maar'' 8,50 x 22,00. Het is toch wel fijn lijkt me om zoveel ruimte te hebben. Ik moet het doen met 3 bij 1,25 waarvan een overvolle werkbank de helft in beslag neemt maar ondanks dat kan ik nog aardig mee uit de voeten komen:)
 

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Hee Hans, wat leuk om je werkplaats met die vette draaibank weer eens te zien. Vorig jaar heb ik je draaibank gekocht en opgehaald. Ik heb er nog steeds veel draai plezier van. Alhoewel ik steeds meer het uiterste eruit begin te halen.

Mooie schaal. Je werkt nog steeds veel met meranti hè?

Groetjes Eelco
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Wat te enthousiast geweest en vergeten foto s te knippen tussen door.

Van een stuk Douglas een ronde schijf van ca. 10 cm gedraaid.
Middelpunt van de schaal ca. 1 cm diep uitgedraaid en de ronde schijf Douglas vast gelijmd.
De schijf een beetje bol gedraaid voor meer diepte.
Alle randen afgetekend met passer.
. 01.jpg
En nu maar zagen.

02.jpg
De laatste boog zagen en klaar.
:mad::mad: ( pot en tuuuut tuuut ) :mad::mad:

03.jpg

Gelukkig valt nog te lijmen.
Nu nog alles bij vijlen en schuren. ( niet mijn favoriete werk )
Maar het begint wel ergens op te lijken.

04.jpg

Schuren en vijlen zal wel een tijdje duren ( dus aub nog even geduld voor het eind resultaat .
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hee Hans, wat leuk om je werkplaats met die vette draaibank weer eens te zien. Vorig jaar heb ik je draaibank gekocht en opgehaald. Ik heb er nog steeds veel draai plezier van. Alhoewel ik steeds meer het uiterste eruit begin te halen.

Mooie schaal. Je werkt nog steeds veel met meranti hè?

Groetjes Eelco

He Eelcol blij te horen dat je nog steeds aan het draaien bent. Meranti tja we hebben thuis een fabriek vol en ik blijf het mooi hout vinden met afgewerkt met olie.
Heb alleen geen draaibank meer voor jou in de aanbieding.
Want heb de grens van de Harvey T 60 nog lang niet bereikt dat ding blijft gewoon doorgaan.
 

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
He Eelcol blij te horen dat je nog steeds aan het draaien bent. Meranti tja we hebben thuis een fabriek vol en ik blijf het mooi hout vinden met afgewerkt met olie.
Heb alleen geen draaibank meer voor jou in de aanbieding.
Want heb de grens van de Harvey T 60 nog lang niet bereikt dat ding blijft gewoon doorgaan.

Is die van jouw niet in de aanbieding? Het is ook mooi hout. Draait het net mahognie?
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Hans,

mooi dat je tijd hebt gevonden om weer te draaien.
Wordt een mooie schaal... Zeer creatief.

Hou ons op de hoogte met veel foto's.

Peter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.