houten kistje van kersenhout

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Ik had nog een stuk kersenhout met een heel warrig nerfpatroon. Hier een kistje van gemaakt.
Het heeft de nodige hoofdbrekens gekost. Verbindig gemaakt met een tandverbinding. Boven en onder kant in verstek gestoken om een sponning voor de bodem en deksel te kunnen maken. De deksel is met een sponing in het kistje en en één in het paneel bevestigd.
afgewerkt met een laag olie en daarna in de was gezet.

Groet Jos

Attached files
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
erg mooi.

Ik mis persoonlijk nog een slotje aan de voorkant, maar dat is misschien persoonlijke smaak. Eigenlijk mag ik niets zeggen. Ik moet mijn eerste doosjes/kistjes nog maken. Heb er al wel een balk Zebrano en Am. Noten voor liggen, maar dat moet nog even op zich laten wachten.

Bram
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Mooi kistje! Ook de keuze voor het scharnier vind ik erg passend! Wat zijn dat voor scharnieren als ik vragen mag?
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Bedankt voor de positieve reacties.
Bram ik heb wel gekeken naar een slotje, maar vond dat toch geen mooie oplossing. Een knop vond ik afbreuk doen aan het strakke uiterlijk.
Okke de scharnieren zijn te koop in de winkel in Arnhem. Zo wordt deze toch vaak hier genoemd op het forum.
Okke de tandverbinding is gezaagd het zaagblad heeft een dikte van 5mm en bezit rechte tanden.

Groet Jos
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
woww, is dat het stuk kersenhout wat op je werkbank lag? het is een mooi strak kistje geworden. lijkt me een mooi streven om dergelijk kistjes te willen maken. bedankt voor de inspiratie

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.