Tips zelfbouw draaibank

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
hoi allen,
Ik ben me mentaal aan het voorbereiden om zelf een draaibank te gaan bouwen. Ik ben toch een beetje een machinebouwer, dus zelfbouw lijkt me gewoon ook een leuk project om te doen.

Veel draai-ervaring heb ik niet, dus ik weet niet of ik juist kaarsenstandaards of schalen wil gaan maken ;)

overwegingen waar ik nu mee zit:
- vaste kop. uitvoeren met uitwendig draad M33x3,5? Is dit het meest gebruikelijke?
- toeren bereik 300-3000 RPM ? Toeren wil ik regelen met VFD. Misschien met 2 versnellingen (v-snaar / tandriem)
- motor vermogen 300W of 3 kW??
- max diameter werkstuk 30 cm?
- lengte werkstuk 60cm?
- tegencenter met morseconus 2 ??


Ik wil beginnen met een wat simpele variant. Als ik dan meer ervaring heb opgedaan wil ik evt delen kunnen hergebruiken op een volgend model. Liefst zoek ik dus naar de meest gangbare maten etc.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
1) ja, M33 is gebruikelijk, maar het kan afwijkend (zeker als je machinebouwer bent): groter (M45, M76) of met een Bajonet-aansluiting (zoek maar eens op 'VB36 lathe')
2) toerenbereik hangt af van wat je wil. Voor het schuren van grote (60 cm) schalen is 300 rpm soms nog te snel, als je geen pennen wil draaien is 3000 rpm ook niet nodig. Als je vooral pennen wil maken, hoeft het niet zo langzaam.
3) 300W is voor eigenlijk alles te weinig. 0,75 kW + frequentieregelaar volstaat voor pennen, pepermolens, schalen tot 30 cm. Daarboven is 1,5 kw handig. Voor grote schalen, of gebruik met een schalensteker, 2.2 kW. Voor hele grote schalen geldt dat natuurlijk niet, sommige echt zware draaibanken komen (kwamen) met 3, 4 of zelfs 5.5 kW.
4) als jij schalen tot 30 cm wil maken, dan is dat een handige limiet. Persoonlijk zou ik niet voor een centerhoogte onder de 20 cm gaa, omdat die centerhoogte ook limiteert hoe perfect rond je je hout moet maken voor je het op de draaibank kunt verwerken; het maken van een 30 cm schaal op een draaibank met een centerhoogte van 15 cm vereist een perfecte voorbereiding. Bij een centerhoogte van 20 cm gaat dat al veel beter, en is ook de plaats van de leunspaan plotseling minder kritisch.
5) 60 cm is genoeg, tenzij je trapspijlen wil maken. Let dan wel op dat de losse kop er gemakkelijk af kan, zodat hij niet in de weg zit.
6) de maat van de konus in kop en tegenkop hangt natuurlijk ook van de schroefdraad af. MK3/M33 is geen goede combinatie, daar wordt de as te zwak van. MK2/M33 is een heel gebruikelijke combinatie. Ik heb MK3/M45, dat werkt ook goed, hoewel de MK3 in de losse kop wat klein is in vergelijking met de 60 mm doorsnede.

Wat ik je vooral aanraad is om eens goed te kijken naar hoe de wivamac draaibanken zijn opgebouwd, dat is allemaal recht plaatstaal, gelast, dus dat moet redelijk na te bootsen zijn.

Persoonlijk lijkt me het maken (en vooral passend maken) van de losse kop het lastigst, dat moet goed uitgelijnd zijn.

Een mogelijk alternatief is het kopen van een gebruikte draaibank zodat je in ieder geval de kop en de losse kop hebt, dat soort ijzergietwerk is lastig na te maken.

http://link.marktplaats.nl/m1024306412

deze bij voorbeeld, als je als machinebouwer daar indien nodig een M33 as voor draait en een korter bed last/freest, dan ben je volgens mij een heel eind.
Luxe wordt dan bv. een nieuwe riemschijf met PJ profiel voor een vlakke riem.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
M33x3,5 is volgens de DIN800 norm. Die beschrijft niet alleen de schroefdraad, maar ook de nog belangrijkere cilindrische opname erachter, waarmee de opspanmiddelen gecentreerd en aangelegd worden.

In de documentatie van Röhm kom je de maten nog tegen.

Het is jammer dat de houtindustrie zo hopeloos achter ligt, want op metaaldraaimachines zijn deze spilneuzen voor het laatst in de jaren zeventig toegepast. Daarna zijn de spilneuzen met korte konus en aanlegvlak gemeengoed geworden. De bayonet, camlock en de moderne A-norm spilneuzen zijn hier allemaal varianten van. De DIN800 norm is inmiddels verouderd, weet niet of die vervallen is.

Voor een houtdraaibank zijn de meeste spanmiddelen echter nog steeds M33x3,5, dus je maakt het jezelf wel lastig als je hier vanaf wijkt. Dan moet je alle accesoires ook zelf maken, tenzij je dat leuk vind natuurlijk.

Kijk voor constructies van hoofdspillen eens op de site van Oneway. In de gebruiksaanwijzingen staan exploded views met de lagernummers erbij, dan krijg je een indruk wat een gerenommeerde fabrikant toepast om een stabiele hoofdspil te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hallo Clements

Mijn advies is je eerst te verdiepen in het houtdraaien.
Je kunt nu wel gelijk veel geld uitgeven aan een zelf gemaakte draaibank maar dan kun je hem waarschijnlijk over een jaar uitelkaar slijpen en aanpassen.
Ik ben zelf al aan de derde draaibank bezig. ( van cranenbroek naar hbm 1000 en toen naar Harvey T 60 ).

Ga eerst naar een ervaren houtdraaier en laat je het een en ander over houtdraaien uitleggen of koop een simpel houtdraaibankje op internet en kijk veel you tube filmpjes en klooj eerst wat aan.

mvgr hans
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Clements,
Ik zag dat je in Dordrecht zit. Dat is nogal dicht bij 's-Gravendeel. Ik woon daar. Als je een keer wilt langskomen om wat ervaringen op te doen of mijn draaibank te bekijken ben je van harte welkom.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Top, bedankt voor de info. Hier kan ik wel even mee verder.
zon occasion is dan qua prijs ook wel aantrekkelijk. Onderdelen los komt op een stukje meer uit

@ballegooien. Dat is een leuk aanbod ik PM je wel even
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Het kan blijkbaar nog veel simpeler dan wat mr Wandel heeft gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=LskvczRuVY4

Het lijkt me een leuk project. Ben benieuwd wat je gaat doen. Misschien ga ik zelf een proberen te maken in multiplex :)

Schiet me ineens te binnen, lengte werkstuk van 60 is misschien wel kort, dan kun je bijvoorbeeld geen tafelpoten draaien, denk niet dat het veel moeite is / of veel kost om het 90cm te maken?
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Het kan blijkbaar nog veel simpeler dan wat mr Wandel heeft gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=LskvczRuVY4

Het lijkt me een leuk project. Ben benieuwd wat je gaat doen. Misschien ga ik zelf een proberen te maken in multiplex :)

Schiet me ineens te binnen, lengte werkstuk van 60 is misschien wel kort, dan kun je bijvoorbeeld geen tafelpoten draaien, denk niet dat het veel moeite is / of veel kost om het 90cm te maken?

Vaak is het probleem niet de lengte van het werkstuk (wanneer draai je nou een tafelpoot?) maar is het meer de ruimte die je nodig hebt als je op de kop werkt. Heb je dan een wat langere beitel dan zit telkens het tegencenter in de weg.

Groet,
Johan
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ons forumlid Zaag heeft ook zelf zijn houtdraaibank gemaakt. Hij woont bij je in de buurt, dus het is de moeite waard hem een PB te sturen. Hier kun je zijn topic lezen.

Succes! Fons
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Die draaibank zoals zaag m heeft gemaakt is denk ik ook wel iets wat ik uiteindelijk in gedachten had.
Ik denk dat ik ga beginnen om 1tje van hout te maken uit multiplex. Als het bevalt dan ga ik eens verder denken aan zo'n zaag-draaibank :D

Morgen even bij Ballegooijen kijken:cool:
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Ha Johan, dat zal je ervaring zijn. Ik zou onder andere willen leren draaien voor poten voor een bijzettafel :)
Maar inderdaad voor schaakstukken heb je de lengte niet nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.